• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Belzon
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 15:24:13 följande:

Jag vill inte skriva ut exakt allt de sagt och gjort. Men det kan vara Ultima Thule som bakgrundsmusik på festen, nedsättande kommentarer om deras "nysvenska" grannar, vandringssägner om invandrare, eller uttryck som "n***skit". Inför valet gick de bananas och skickade t o m hem material från sd till oss. 

Vad är rasistiskt med Ultima Thules musik?
  • Gott&blandat55
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 13:09:53 följande:

Jag är dubbel. Läser du Sverigedemokraternas partiprogram och liknande officiella dokument om deras politik så hittar du nog ingen rasism i klassisk mening. 

Det vill säga. Sverigedemokraterna av idag är inget rasistiskt parti. Att hävda att de är det är faktiskt fördomsfullt och trångsint om man inte har mer bevis än en "känsla".  

Däremot har de ett rasistiskt förflutet och många rasister bland sina sympatisörer. Men är det verkligen rationellt att straffa folk för att de röstar på samma parti som "rasister" gör om partiet inte är rasistiskt i sig själv? 

Ungefär som att beskylla alla som röstar på vänsterpartiet för att vara stalinister.

Vet att liknelsen haltar något och jag vet även att svenska folket inte riktigt har förstått att Stalin slaktade mångdubbelt fler än Hitler. 

Nu är nästa steg att beskylla mig för att vara Sverigedemokrat. Varsågod. Men ni har fel. Jag är ingen Sverigedemokrat. Långt ifrån. 

Att skilja sig eller ta avstånd från nära släktingar på grund av att de röstat på SD är tamejfan barockt. Det i sig är inget bevis för nån "rasism". 

Vad är förresten rasism? Känns som det begreppet har fått en rätt kraftig omvärdering senaste 20-30 åren. Förr betydde det någon som gick med rakat huvud, heilade och slog ner "svartskallar" på stan. Nu blir varenda jävel stämplad som rasist bara man drar ett halvt olyckligt och halvt genialiskt skämt om Kodjo Akolor. ("Nu blir det färgfilm" - underförstått liknelsen mellan hans namn och Kodak Color samt att han är färgad.) 

Jag har inte brutit kontakten med familjemedlemmar fast de har rasistiska åsikter. Dock är detta ett väldigt aktuellt ämne som vi relativt ofta tar upp. Vi har olika åsikter inom politiken i min familj. Vi är utländska men har bott i Sverige i ca 25 år, om det är intressant? Kanske inte spelar någon roll... Hur som helst, är det en debatt som vi ofta tar upp i hemmet. Det viktiga är att alla får tycka sin åsikt. Men jag kommer inte att bryta kontakten med dem för det.
  • Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 13:12:16 följande:
    Och det har du vilka bevis för? Nej, du har en känsla för att de inte är vad de säger att de är. 

Vet du vad det är? 
    Det är du som säger att det är en känsla. Vilket inte heller är sant. 

Jag ser ett tydligt mönster här. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 13:16:21 följande:
    Nu har vi faktiskt ett läge där man kan bli av med jobbet, sina vänner och släktingar för att man sympatiserar öppet med ett demokratiskt parti som är representerat i vårt parlament. 
    Ja. Samma människor som ondgör sig över näthatet från SD:are och annat "löst folk" (en förvisso helt berättigad reaktion i de fall det verkligen rör sig om hat och hot) tycker inte sällan det är helt rätt att t.ex. en lärare får sparken för att vederbörande är politiskt aktiv inom eller har röstat på SD. 

Jag hade ju kunnat förstå det om det vore så att läraren öppet hade propagerat för SD i sin undervisning, men då är det å andra sidan precis lika fel och oförenligt med läraruppdraget att propagera för MP, M eller vilket annat parti som helst också.

Jag vet inte var någon av de lärare jag haft genom åren stod eller står politiskt.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (Anonymous Coward)
    Solidaritet skrev 2015-01-19 13:58:25 följande:
    Det är du som säger att det är en känsla. Vilket inte heller är sant. 

Jag ser ett tydligt mönster här. 
    Förstår inte vad du vill säga. Men jag gissar på att du antyder att jag är sverigedemokrat och att jag har fel. 

Det är dock fel. Jag är hyfsat objektiv. Jag styrs av logik och fakta och jag kan inte hitta svart på vitt att SD är ett rasistiskt parti. 
  • Anonym (Suck)
    Belzon skrev 2015-01-19 13:54:28 följande:
    Vad är rasistiskt med Ultima Thules musik?
    Om nu någon seriöst undrar.. Saxat från Wikipedia:

"När det gäller gruppens eventuella samröre med den högerextrema miljön hör det ihop med att gruppen tog emot ett ekonomiskt bidrag av den rasistiska organisationen Bevara Sverige Svenskt för att producera sin första skiva.[2] Bandmedlemmarna öppnade en skivbutik i Nyköping 1994 där de bland annat saluförde uttalat nynazistiska band så som Heroes in the SnowSvastika och Vit Aggression"

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 14:11:42 följande:
    Ja. Samma människor som ondgör sig över näthatet från SD:are och annat "löst folk" (en förvisso helt berättigad reaktion i de fall det verkligen rör sig om hat och hot) tycker inte sällan det är helt rätt att t.ex. en lärare får sparken för att vederbörande är politiskt aktiv inom eller har röstat på SD. 

Jag hade ju kunnat förstå det om det vore så att läraren öppet hade propagerat för SD i sin undervisning, men då är det å andra sidan precis lika fel och oförenligt med läraruppdraget att propagera för MP, M eller vilket annat parti som helst också.

Jag vet inte var någon av de lärare jag haft genom åren stod eller står politiskt.
    Även om man är MP, F! eller vad som helst så måste man ju inse att det här är en jävligt farlig väg att vandra för ett öppet och "tolerant" samhälle. Kanske de som röstar på SD borde få nån slags symbol att sy fast på sina kläder så att alla kan se vilka rasistsvin det är?

Ska man gå efter diskussioner bland bekanta och kollegor så är nästa parti som borde brännmärkas KD. Och sen?
  • Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 14:22:09 följande:
    Förstår inte vad du vill säga. Men jag gissar på att du antyder att jag är sverigedemokrat och att jag har fel. 

Det är dock fel. Jag är hyfsat objektiv. Jag styrs av logik och fakta och jag kan inte hitta svart på vitt att SD är ett rasistiskt parti. 
    Om du styrs av logik och fakta är det rimligt att tro att diverse uttalanden och ageranden lett dig till att förstå att SD de facto är rasistiska. Det är vare sig logiskt eller objektivt att utgå ifrån ett stycke hämtat ur deras egenformulerade text vilken syftar till att locka fler väljare till partiet. Det vore ofantligt korkat av Mattias Karlsson att där printa ned alla ismer. 

Vad är det du vill säga? Att anklaga mig för att gå på känsla utan att veta överhuvudtaget veta var jag får min information ifrån är vare sig logiskt eller objektivt. 
    Solidaritet skrev 2015-01-19 14:34:50 följande:
    Om du styrs av logik och fakta är det rimligt att tro att diverse uttalanden och ageranden lett dig till att förstå att SD de facto är rasistiska. Det är vare sig logiskt eller objektivt att utgå ifrån ett stycke hämtat ur deras egenformulerade text vilken syftar till att locka fler väljare till partiet. Det vore ofantligt korkat av Mattias Karlsson att där printa ned alla ismer. 

Vad är det du vill säga? Att anklaga mig för att gå på känsla utan att veta överhuvudtaget veta var jag får min information ifrån är vare sig logiskt eller objektivt. 
    De facto? Dina egna slutsatser? Du hör ju hur det låter. 

Partiprogrammet är inte till för att locka väljare i första hand utan det är där partiet slår fast sin politik. 
  • Fana

Jösses, det hade kunnat vara jag som skrev inlägget ts. Jag är i exakt samma situation. Häromdagen fick jag ta chokladbollsdiskussionen med några släktingar till sambon. Jag blir mörkrädd, trodde inte den diskussionen existerade längre. Är inte folk mer upplysta än så?

Så himla svårt när jag tycker otroligt mycket om personerna men äcklas av deras vidriga åsikter. Dessutom trackar de mig lite för att jag inte tycker som dem. Sjukt jobbigt men jag gör klart för dem att de inte kan ändra på mina åsikter. 

Svar på tråden Sd-släktingar