• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Zoja
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 23:03:01 följande:
    jo men du ser ju ner på dom,du gör samma som dom gör ,men du rättfärdigar ditt hat

I någon form? menar du att rasister finns i olika former? finns det runda rasister och fyrkantiga? vad skiljer dessa åt? vilken typ av form är jag då?jag röstade sd
    Rasister i någon form, ja. Antingen smygrasister, väldigt rasistiska, lite rasistiska etc. 
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 23:10:43 följande:
    Varför kan man inte bara respektera att folk tycker olika? Min sambo röstar på vänstern =p jag på sd, jag och hon har sannerligen intressanta diskussioner,tycker det är friskt att höras andras åsikter höra andras perspektiv =)

Kan du aldrig höra andras åsikter så finns risken att du själv blir inskränkt,du blir vad du hatar,är inte öppenhet bättre?
    Jag tror starkt på öppenhet. vilket är precis det rasister saknar. Jag lyssnar gärna på andra människors åsikter, men när de åsikterna är att vissa människor utan anledning är sämre än de själva, ser jag ingen anledning att lyssna på dem.
  • Anonym (Skrämmande)

Tycker det känns lite skrämmande att en del verkar kunna säga upp kontakten med familj och vänner enbart för att personen röstar på fel parti.

Har svårt att tro att alla som röstar på SD är rasister och att alla rasister röstar på SD. Om en god vän som man trivs med röstar på SD så måste man direkt säga upp kontakten, medans det är helt okej att fortsätta umgås med en rasist som röstat på sossarna?  Är det inte bättre att utgå ifrån hur personen är och strunta i de politiska åsikterna?

Min bonusdotter röstade för första gången förra året, och hon tänkte rösta på SD. I stället för att omedelbart säga upp kontakten med henne så pratade vi om politik och visade vad SD stod för vilket inte hon hade uppfattat riktigt. Slutade med att hon röstade  på nått annat.
    Men om hon röstat på SD, skulle vi ju självklart genast slängt ut henne och sagt upp kontakten, man kan ju inte umgås med eller ha en rasist hemma....(det sista var sarkastiskt om någon inte fattade det)

• balrog88
    Anonym (Skrämmande) skrev 2015-01-19 11:26:50 följande:

Tycker det känns lite skrämmande att en del verkar kunna säga upp kontakten med familj och vänner enbart för att personen röstar på fel parti.

Har svårt att tro att alla som röstar på SD är rasister och att alla rasister röstar på SD. Om en god vän som man trivs med röstar på SD så måste man direkt säga upp kontakten, medans det är helt okej att fortsätta umgås med en rasist som röstat på sossarna?  Är det inte bättre att utgå ifrån hur personen är och strunta i de politiska åsikterna?

Min bonusdotter röstade för första gången förra året, och hon tänkte rösta på SD. I stället för att omedelbart säga upp kontakten med henne så pratade vi om politik och visade vad SD stod för vilket inte hon hade uppfattat riktigt. Slutade med att hon röstade  på nått annat.
    Men om hon röstat på SD, skulle vi ju självklart genast slängt ut henne och sagt upp kontakten, man kan ju inte umgås med eller ha en rasist hemma....(det sista var sarkastiskt om någon inte fattade det)

Om jag förstår TS rätt, är problemet att vissa släktingar uttrycker öppet rasistiska åsikter. Inte "bara" vad de har röstat på.

Att de säger ganska grova saker osv.

Jag skulle rekommendera henne att själv sluta umgås med de ingifta släktingar som är "värst", men låta sambon göra som han vill.

Men i övrigt håller jag med om att den hetsjakt som verkar ske på alla med sympatier åt det hållet, är extrem. Jag slår vad om att många av de som "skulle bryta kontakten med alla SD-are", känner personer med andra extrema eller obehagliga åsikter, som de kanske inte vet om. Kollegan som är HBT-fientlig. Kusinens man som tycker att kvinnor hör hemma vid spisen. Osv. Inte så vanliga åsikter bland etniska svenskar, men relativt vanliga i andra kulturer t ex.

Skulle de bryta med dessa? Förmodligen inte.

Och ungdomar bryter man givetvis inte med utan vidare. Ungdomar tar man en diskussion med. Sina egna barn ska det väl mycket till innan man bryter med öht. Även om de så - gud förbjude - blev grova brottslingar eller nazister eller jihadister eller dylikt. Med bonusbarn är det kanske lite annorlunda, där handlar det ju snarare om vad man har för relation. Men bra att du agerade klokt och vuxet utan att döma, samt tog diskussionen!
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (Skrämmande) skrev 2015-01-19 11:26:50 följande:

Återigen det är inte för att de röstar på fel parti utan för att de har rasistiska åsikter.

Det som är fel är att vissa försöker göra rasism till en rumsren politik vilket det inte är  (säger inte att du nödvändigtvis gör det så att du inte missförstår)

Och någon gång så måste man sätta gränser, man kan inte ge frikort bara för att de är släktingar eller vänner, det är nämligen inte mer ok att vara rasist, pedofil, våldtäktsman eller vade det nu kan vara bara för att man är släkt. Alla rasister pedofiler etc är ju någons släkting.
    Älska sin släkting för den personen en gång var och sörja över den den blev är en annan sak men det är en helt annan sak att godkänna en dålig människosyn bara för att någon råkar vara ens släkting det är fel.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 10:29:36 följande:
    Anser du det tolerant att rösta på SD då? En röst på SD är en röst för toleransen?
    Eller varför inte Svenskarnas Parti, där ser vi ju verkligen tolerans, det är alltså några du själv inte skulle ha problem med att bjuda på middag?

Låt oss inte låtsas om att det handlar om något annat än människosyn.
    Det är inte 'politiken' man är emot när det gäller SD det är den 'rasistiska politiken' man är mot och de rasistiska åsikterna.

I min bekantskapskrets så ingår människor med samma människosyn som jag har, jag bjuder inte över rasister, homofober eller pedofiler etc på middag oavsett vilket parti dom röstar på.

Det är ingen rättighet att bli inbjuden av mig till middag, däremot är det en rättighet att inte bli utsatt för rasism. eller homofobi etc
    Jag brukar inte fråga mina middagsgäster vilka politiska åsikter de har.

Det blir lite dubbelmoral när man å ena sidan vill göra sig själv till förkämpe för tolerans, och å den andra är beredd att klippa banden med folk som inte tycker som en själv. Intolerans kommer från SD, men den kommer också från andra håll. Den ser bara lite olika ut.

Jag tror inte heller att det är så enkelt så att alla som röstar på SD är rasister.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • balrog88
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 11:50:22 följande:
    Återigen det är inte för att de röstar på fel parti utan för att de har rasistiska åsikter.

Det som är fel är att vissa försöker göra rasism till en rumsren politik vilket det inte är  (säger inte att du nödvändigtvis gör det så att du inte missförstår)

Och någon gång så måste man sätta gränser, man kan inte ge frikort bara för att de är släktingar eller vänner, det är nämligen inte mer ok att vara rasist, pedofil, våldtäktsman eller vade det nu kan vara bara för att man är släkt. Alla rasister pedofiler etc är ju någons släkting.
    Älska sin släkting för den personen en gång var och sörja över den den blev är en annan sak men det är en helt annan sak att godkänna en dålig människosyn bara för att någon råkar vara ens släkting det är fel.
    Det klart att man måste sätta gränser, men hade det bara varit rasister som röstade på SD hade de kanske bara fått 2-3 procent av rösterna. Att de får så många beror på att många vill se en förändring i svensk invandrings- och integrationspolitik. Inte att de är rasister.

SD är inget bra alternativ. Men i dagsläget upplever en växande grupp svenskar att det är det enda alternativet, eftersom inget annat etablerat parti tar i frågan.
  • Froststar

Jag lyssnar gärna på människors åsikter så länge de är desamma som mina.

Det är ungefär kontentan av den här tråden och kontentan av vad alla "toleranta" och "högintelektuella" samt "välutbildade" skribenter ger uttryck för.

Lysande. Självinsikt någon?

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Bobelin

Alla som röstar på sd är inte rasister. Antagligen är det nog en väldigt liten andel av de som röstar på sd som är rasister. Dvs att de anser att människor med en viss hud eller hårton ("ras") är mindre värda än sin egen "ras". Men antagligen tycker en stor andel att den svenska kulturen (med dess värderingar och traditioner med eller utan religion) är mer värd (i deras ögon och här i Sverige) än andra länders kulturer. De värnar om sin egen nation (nåja, den andelen av sd:arna som ännu säger sig vara nationalister).och vill inte se den överkörd och övertagen av någon annan makt.

Att ägna sig åt grova rasisitiska skämt och utrop under släktsammankomster måste ju vara något helt annat som inte ska blandas ihop med politiska åsikter! Står du inte ut med detta så umgås inte med dessa släktingar, men låt bli att påstå att alla sd:are beter sig så.

• Anonym (lika värde)

Jag är inte rasist och anser då att alla människor är lika mycket värda. I grunden, och inte sedan de begått en massa grova brott, då värderar jag dem inte lika högt längre.

Men jag skulle inte vilja att alla människor på jorden kom till Sverige. Är de inte då värda det när de har lika värde? Är det rättigheten att bo i Sverige som avgör en människas värde? Om jag vill begränsa mängden människor som kommer hit betyder det att jag då tycker att alla människor som inte kan komma är mindre värda? Är jag rasist då?

Om jag använder andra ord då? Om jag vill anpassa mängden "nyanlända" till Sverige till en nivå som vi kan ta hand om (ekonomiskt)? Är jag rasist då? Eller om jag vill prioritera så att vissa människor som har jobbat här hela sina liv kan leva drägligt i livets slutskede och istället minska mängden "nyanlända"?

Vad ska man göra när pengarna i statskassan inte räcker till? Mer skatt? Så att Sverige inte ska behöva välja bort någon? Men när vi är uppe i gigantiska skatteuttag, vad gör vi då? Begränsa antalet "nyanlända" går ju inte, då blir ju Sverige en samling rasister.

• Anonym (Suck)

Oj, här händer mycket. Jag var beredd på att det skulle komma några troll till tråden, men är ändå positivt överraskad över så många vettiga och bra svar. Tack alla ni som svarat och gett råd! Och särskilt tack till Som vanligt, m fl som orkar ta debatten. Håller på er!

X: Blir ledsen när jag läser om dina kolleger! Att de jobbar på en lågstadieskola gör mig väldigt illa till mods. Pratas det inte värderingar eller t ex policys mot diskriminering? Kanske något att lyfta på medarbetarsamtal eller liknande? Om det nu inte är så illa att arbetsledarna hör till gruppen du beskriver.

Jag håller med om att tiderna har ändrats till det sämre. Så här var det inte för 20 år sedan. 

SD Usch: Antagligen hade det varit lättare om jag kört din taktik från dag ett. Jag var faktiskt mildare inställd till dessa släktingar i början. Jag tänkte att de kanske mer missnöjesröstar och inte är rasister egentligen. Jag hade också en naiv föreställning om att jag skulle kunna ta en schyst diskussion med ett par av dem, som "Skrämmande" beskriver. Men när jag lärde känna dem insåg jag att joo fan, de vet precis vad de röstar på och de ÄR verkligen rasister.

Hmmm: Jag vet ungefär vart min sambo står politiskt, det är inte problemet. Problemet är att vi har olika syn på vad vi tolererar av vår umgängeskrets och att det blir sura miner när jag vill undvika dessa personer i möjligaste mån.

Svar på tråden Sd-släktingar