• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (X)
    Anonym (Bhb) skrev 2015-01-18 14:47:22 följande:

Hur ofta kommer rasistiska saker upp egentligen om du själv vägrar prata om det? Har svårt att se att det kommer upp så ofta att det inte går att undvika. Jag känner personer som man skulle kunna kalla rasister men i övrigt är dom fina människor så allt man behöver göra är att undvika prata politik. När dom häver ut sig något dumt för man bara in samtalet på något annat(eller diskuterar det om man är på humör).

Har du något exempel på rasistiska saker de säger eller anser du enbart att de är rasister pga hur de röstar?

Jag är en invandrare men har bott i Sverige i ca 25 år (nästan hela mitt liv). Jag känner också personer som öppet är rasister. De är mina kollegor och ibland hör jag kommentarer som låter från slav-tiden. Helt sjukt. Till en början respekterade vi varandra hyfsat och kunde prata om saker och ting... Oftast väder och annat småprat.

Men efter nåt år sa en kollega på en fredagsfika mitt på dagen: hörni allihopa! Jag ska berätta en rolig historia som handlar om en neger... Då blev alla häpna och några började småfnittra.. Nej sluta sa några. "Vadå sluta? Det heter ju visst neger" ...

Nåt år senare sa en annan kollega att "alla dessa tiggare som är utländska... Jag blir så trött på dom. Såhär såg det inte ut i Sverige för 20 år sen. man skulle ha samlat alla tiggare från hela Europa och skicka dom tillbaka till deras länder. Förresten vill inte deras egna länder ha dom så varför skicka till Sverige menade kollegan. Sen kom hon på en "smart" idé. " Eller skapa ett nytt land och låta dom bo där så vi inte får några tiggare".

Vill ni veta det värsta om dessa kollegor? De är lärare på en lågstadie-skola !
  • kanskedetdu
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 00:27:34 följande:
    Det är ingen förutom dina gelikar som går på dina försök.
    För alla läskunniga så är det ju lätt att se din taktik och vad du faktiskt gör, din taktik har helt enkelt gått i baklås och nu försöker du rädda stumparna (och här frågar du säkert 'vilka stumpar? SD har inga stumpar?')

Jag blir nästan lite road av det
    Oj vad lättroad du är,suck varför tror du jag försöker rädda nåt?du är den som gör bort dig snarare ,och sd växer mest av alla partier,och det är viktigast förr mig,sen vad tycker är strunt samma ,

men du tussen nu har det blivit tråkigt att sitta och bemöta ditt yrande, och min sambo kommer snart blir irriterad om jag sitter här hela natten 

sd kommer inom en 15 års period vara det största partiet och styra detta land =) den karamellen kan du suga på när du går och lägger dig ensam i din säng,sov gott tussen =)
  • Anonym (30 år man)
    Anonym (ledsamt) skrev 2015-01-18 17:47:05 följande:

Alla som röstar på sd är inte rasister bara väldigt iq befriade människor som inte kan lägga ihop 1+1. Min sambos ena sida är dock rasister och jag klarar inte av att umgås med dom. Vi bor i en liiten stad så vi träffas ofta. Jag är uppväxt ned min pappa och hans fru som är från gambia så jag tar väldigt illa vid mig när dom pratar om ""negrer". Blir så jävla ledsen för dom är trevliga människor annars som ställer upp och hade kunnat ha väldigt roligt me dom. Men jag äcklas över hur dom tycker att ""vissa" är mindre värda:(

Hur fel tänkte du här tror du?

Dina första mening och din sista, talar inte till din fördel att ha högt i direkt.

Ot. Hur man kan vara så korkad att kalla folk som röstar sd för rasister, säger en del om er själva också vet ni va?!

Ni dömer folk exakt likadant som sd - väljare kan göra.

Vore som jag skulle döma alla som röstar vänsterpartiet, för arbetslösa emos.

Allt är inte svart och vitt här i världen.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (X) skrev 2015-01-19 00:37:36 följande:
    Jag är en invandrare men har bott i Sverige i ca 25 år (nästan hela mitt liv). Jag känner också personer som öppet är rasister. De är mina kollegor och ibland hör jag kommentarer som låter från slav-tiden. Helt sjukt. Till en början respekterade vi varandra hyfsat och kunde prata om saker och ting... Oftast väder och annat småprat.

Men efter nåt år sa en kollega på en fredagsfika mitt på dagen: hörni allihopa! Jag ska berätta en rolig historia som handlar om en neger... Då blev alla häpna och några började småfnittra.. Nej sluta sa några. "Vadå sluta? Det heter ju visst neger" ...

Nåt år senare sa en annan kollega att "alla dessa tiggare som är utländska... Jag blir så trött på dom. Såhär såg det inte ut i Sverige för 20 år sen. man skulle ha samlat alla tiggare från hela Europa och skicka dom tillbaka till deras länder. Förresten vill inte deras egna länder ha dom så varför skicka till Sverige menade kollegan. Sen kom hon på en "smart" idé. " Eller skapa ett nytt land och låta dom bo där så vi inte får några tiggare".

Vill ni veta det värsta om dessa kollegor? De är lärare på en lågstadie-skola !
    Och dom ska lära ut kunskap och värderingar till våra barn, det är som man baxnar,
    Sådana människor ska inte jobba med barn.
    Sen att det finns människor som fortfarande tycker att 'neger'-skämt är roliga är ju direkt pinsamt. Istället för att lära ut borde dom sätta sig i skolbänken igen och lära sig empati och uppförande mm

Dessa fördomsfulla människor representerar som tur var inte majoriteten av vanliga människor, jag tänker inte be om ursäkt å deras vägnar även om det är det första man vill göra men enart dom har ansvar för deras bristande beteende. Skäms för dom kan jag  däremot göra och beklaga att du råkat ut för såna otroligt vidriga människor.

• Anonym (som vanligt)
    kanskedetdu skrev 2015-01-19 00:46:56 följande:
    Oj vad lättroad du är,suck varför tror du jag försöker rädda nåt?du är den som gör bort dig snarare ,och sd växer mest av alla partier,och det är viktigast förr mig,sen vad tycker är strunt samma ,

men du tussen nu har det blivit tråkigt att sitta och bemöta ditt yrande, och min sambo kommer snart blir irriterad om jag sitter här hela natten 

sd kommer inom en 15 års period vara det största partiet och styra detta land =) den karamellen kan du suga på när du går och lägger dig ensam i din säng,sov gott tussen =)

återigen prov på dessa tråkiga taktiker från fördomsfulla människor.

Du vet ju inget om hurvida jag sover ensam eller inte men det handlar om att försöka nedvärdera människor, något som inte är förvånande när det kommer från fördomsfulla människor.
    Och på vilket vis skulle det vara nedvärderande att vara ensam? räknas inte deras åsikter eller röster? Vilken är nästa grupp du ska förlöjliga och se ner på? Kommer det ens finna några kvar i Sverige när du har sållat ut de som du anser vara midnre värda?
    Själv är jag inte ensam men skulle inte drömma om att förlöjliga eller nedvärdera människor som inte hittat den rätta än eller som frivilligt valt att leva ensam,

Ja gå du och lägg dig och dröm om den framtid där SD har 60%  vi andra föredrar nog att leva i verkligheten.
    En liten sak bara.. även invandrares och ensamma människors röster räknas och inte alla delar din åsikt, långt ifrån så kanske bara kanske ser inte 'ditt Sverige' ut som du tror om 15 år.

• Gott&blandat55
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 00:51:38 följande:

Och dom ska lära ut kunskap och värderingar till våra barn, det är som man baxnar,

Sådana människor ska inte jobba med barn.

Sen att det finns människor som fortfarande tycker att 'neger'-skämt är roliga är ju direkt pinsamt. Istället för att lära ut borde dom sätta sig i skolbänken igen och lära sig empati och uppförande mm

Dessa fördomsfulla människor representerar som tur var inte majoriteten av vanliga människor, jag tänker inte be om ursäkt å deras vägnar även om det är det första man vill göra men enart dom har ansvar för deras bristande beteende. Skäms för dom kan jag  däremot göra och beklaga att du råkat ut för såna otroligt vidriga människor.

Tack för ditt vänliga svar. Jag vet såklart att det är en minoritet som är rasister. Och (förhoppningsvis) några få som fortf säger "neger" och berättar historier som ska föreställa roliga.

Det är bedrövligt att alla får bli föräldrar och lärare. Två roller som är oerhört viktiga för dom små liven i skolan, som vi är skyldiga att lära ut demokrati och solidaritet till. Det är dagens barn som kommer styra i framtiden och just därför är det av vikt att lärarna inte är rasister.

Som tur är hade inte kollegan som sa "neger" inga egna barn. Jag kan bara tänka mig vad hon fått för nån uppväxt!

Förresten gillade hon inte "dumma" barn som var svenskar heller för den delen. Hon har inför en helklass kallat en 7 årig pojke för korkad och att man får skylla sig själv när man inte har några vänner. "Hade jag gått i din klass hade inte jag heller lekt med dig".

Bedrövligt!

Var bara tvungen att skriva av mig lite..
  • Anonym (Hmmm)

Jag tror inte alla är rasister som röstar på SD, snarare att dom vill ha en förändring i svensk politik.

Jag hade först frågat min sambos syn på politiken, vilket parti han står närmast. Där får du ju ett svar.

Till hans släktingar osv : ja hade undvikit så gott det går att ses. Varför hänga med personer man inte gillar om man nu inte måste dvs bröllop/dop ect.

Ja hade mer än gärna undvikit min morbror inkl familj och det har inte med politik & göra utan snarare deras beteende som stör mig.

• Vitrysk hockeyhjälte

Folk som säger upp bekantskapen med andra över politiska åsikter är ju inte direkt toleranta, nej.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (sak samma)

Jag tycker att SDar är lika hemska som vänsterpartister och miljöpartister  och F!are men jag måste acceptera att dessa för de finns ju i samhället även om jag inte tycker om deras åsikter!
    Lika hemskt att ha rasistiska åsikter som att döma ut vita heterosexuella medelålders män!

• Anonym (som vanligt)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 09:37:54 följande:

Folk som säger upp bekantskapen med andra över politiska åsikter är ju inte direkt toleranta, nej.

Anser du det tolerant att rösta på SD då? En röst på SD är en röst för toleransen?
    Eller varför inte Svenskarnas Parti, där ser vi ju verkligen tolerans, det är alltså några du själv inte skulle ha problem med att bjuda på middag?

Låt oss inte låtsas om att det handlar om något annat än människosyn.
    Det är inte 'politiken' man är emot när det gäller SD det är den 'rasistiska politiken' man är mot och de rasistiska åsikterna.

I min bekantskapskrets så ingår människor med samma människosyn som jag har, jag bjuder inte över rasister, homofober eller pedofiler etc på middag oavsett vilket parti dom röstar på.

Det är ingen rättighet att bli inbjuden av mig till middag, däremot är det en rättighet att inte bli utsatt för rasism. eller homofobi etc

Svar på tråden Sd-släktingar