• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 14:41:30 följande:
    De facto? Dina egna slutsatser? Du hör ju hur det låter. 

Partiprogrammet är inte till för att locka väljare i första hand utan det är där partiet slår fast sin politik. 
    Åh, det är med största sannolikhet för att locka väljare. Varför tror du annars att partier har partiprogram?

De facto innebär fakta. 
    SD har positionerat sig tydligt på den politiska kartan som ett rasistiskt parti. 
  • Bobelin
    balrog88 skrev 2015-01-19 13:10:09 följande:
    Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Ska man kunna leva enligt bosnisk, arabisk, japansk, amerikansk osv kultur i Sverige? Ja, så länge man följer svenska lagar och regler. 

Att förespråka åtskillnad, eller att man bara skulle få leva enligt svensk kultur i Sverige, brukar betraktas som rasistiskt. På samma sätt bör jag kunna flytta till t ex Japan utan att ge upp min svenska identitet eller ursprungskultur, så länge jag anpassar mig till det japanska samhället på de sätt som krävs.

Men fortfarande kan ju japaner förespråka japansk kultur framför svensk, utan att för den skull vara emot svensk kultur eller mig som person.
    Jag håller naturligtvis med dig om att man ska kunna leva enligt vilken kultur man vill i Sverige (om man håller sig till svenska lagar). Men där havererar en del när man i vissa kulturer blandar religion, beteende, seder och bruk och samhällets lagar. Så även i svensk kultur som har mycket påbrå i kristendomen.

Sedan är det ju svårt att som ensam svensk tex leva enligt svensk tradition i ett annat land som inte lever i närheten av våra värderingar och traditioner. Och dessutom ska man inte tvinga på andra människor sin kultur.
  • Anonym (lika värde)

Men en "negerboll" är en "negerboll" i mina ögon oavsett om det är pk eller inte. Lika mycket som invandrare är invandrare och inte nyanlända. Det språk jag har lärt mig och saker hette så när jag lärde mig svenska.

Oavsett vilket parti jag röstar på!

• Anonym (Fasaden)
    Anonym (lika värde) skrev 2015-01-19 12:53:24 följande:

Vad är det som är så hemskt med denna ideologi?

"Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn.

Vi betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiets ambition är att kombinera de bästa elementen från de traditionella höger- och vänsterideologierna. Vi bejakar lag och ordning, gemensamhetsskapande traditioner, samhällsbärande institutioner och bevisat välfungerande naturliga gemenskaper i form av familjen och nationen. Vi eftersträvar ett demokratiskt, jämställt och miljövänligt samhälle där alla medborgare skyddas av, och är lika inför, lagen. Ett samhälle där alla medborgare också garanteras en hög grundläggande nivå av ekonomisk och social trygghet."

Jag kan hålla med om att SD idag kämpar väldigt hårt för att tvätta bort rasiststämpeln, men ibland skiner det igenom fasaden och jag är så förvånad över att det ena grova uttalandet efter det andra inte påverkar väljarna. Uttalanden som gjorts anonymnt och som de inte vill stå för med sina namn. Filmer på partitoppmän som uttalar rasistaiska glåpord. Kopplingen som finns till Avpixlat. Så för mig så är det ett grovt rasistiskt parti som inte är seriöst på något sätt.

Vänsterpartiet har kämpat i väldigt många år med att tvätta bort kommuniststämpeln, helt enkelt för att den fanns (finns?) i den innersta kärnan i partiet. SD kommer på samma sätt troligen för all framtid att förknippas med rasism, oavsett hur många medlemmar Jimmy slänger ut.
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-01-19 12:47:00 följande:
    Det verkar dock inte vara henne det är fel på. 

Fel på och fel på. Hon är ung, okunnig och naiv. Därav att hon är feminist och stödjer andra vänster-stolliga idéer. Men hon kan ju växa upp hon också, vem vet? De flesta gör ju det till slut.
    Solidaritet skrev 2015-01-19 12:47:00 följande:
    För det första, den ultranationalistiska, rasistiska, fascistiska ideologin går inte att jämföra med feminism eller vänsterideologier. 

Den aktuella jämförelsen, som passar in i TS tråd, är ju att vi alla har någon i vår bekantskapskrets som är lite "koko i bollen" och då får vi fundera på om vi vill ta fajten varenda gång eller om vi låter saken bero.

Om det sedan handlar om att man har en öppen feminist i släkten som ställer till rabalder genom att yttra sig högt och tydligt eller en djurgårdare som gör samma sak i en familj av AIK:are är ju sak samma.

Själv har jag valt att inte lägga energi på att besvara henne.

Vill TS göra tvärtom kan hon givetvis göra så men jag tror inte det leder till så mycket annat än onödigt energitapp. För man lär inte kunna omvända folk hur som helst.
  • Anonym (Anonymous Coward)
    Solidaritet skrev 2015-01-19 14:50:28 följande:
    Åh, det är med största sannolikhet för att locka väljare. Varför tror du annars att partier har partiprogram?

De facto innebär fakta. 
    SD har positionerat sig tydligt på den politiska kartan som ett rasistiskt parti. 
    Förlåt mig. Trodde du hade mer koll. 

* Partier har partiprogram för att tydliggöra sin politik. Givetvis hoppas de att det attraherar så många som möjligt. Men det är inte unikt för SD. Så jag gissar att du anser att man inte kan lita på NÅGOT partiprogram?

* De facto betyder inte alls fakta. sv.wikipedia.org/wiki/De_facto "De facto handlar om hur något är i praktiken. Det behöver inte ha någon motsvarighet i lagtexter eller andra regler ? vare sig skriftliga eller muntligt uttalade." 

* Jaså? Har de det? I dina ögon då eller? Exakt vad består rasismen av? Minskad invandring är i sig inte rasistiskt. 
  • kenneth768768
    Fana skrev 2015-01-19 14:44:57 följande:

Jösses, det hade kunnat vara jag som skrev inlägget ts. Jag är i exakt samma situation. Häromdagen fick jag ta chokladbollsdiskussionen med några släktingar till sambon. Jag blir mörkrädd, trodde inte den diskussionen existerade längre. Är inte folk mer upplysta än så?

Så himla svårt när jag tycker otroligt mycket om personerna men äcklas av deras vidriga åsikter. Dessutom trackar de mig lite för att jag inte tycker som dem. Sjukt jobbigt men jag gör klart för dem att de inte kan ändra på mina åsikter. 

Men hatar dina släktingar innerligt invandrare, eller är det "enbart" att de inte vill säga chokladboll? Eller så hänger dessa två saker ovedersägligt ihop.
  • FannyN
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 22:43:22 följande:

Så man har inget värde i dina ögon om man är outbildad? är inte alla lika mycket värda?

Jo alla är värda lika mycket. Det är bara det att jag har så lite fritid att jag väljer mitt umgänge efter de som tillför mig något. Sedan om de saknar utbildning men är intressanta personligheter ändå så är det okej ändå. Men ser jag på mitt umgänge så skyr alla sd värderingar som pesten och alla är totalt ,lost på utbildning och personlig utveckling och resor till främmande kulturer kultur etc.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (lika värde) skrev 2015-01-19 12:53:24 följande:

Vad är det som är så hemskt med denna ideologi?

"Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn.

Vi betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiets ambition är att kombinera de bästa elementen från de traditionella höger- och vänsterideologierna. Vi bejakar lag och ordning, gemensamhetsskapande traditioner, samhällsbärande institutioner och bevisat välfungerande naturliga gemenskaper i form av familjen och nationen. Vi eftersträvar ett demokratiskt, jämställt och miljövänligt samhälle där alla medborgare skyddas av, och är lika inför, lagen. Ett samhälle där alla medborgare också garanteras en hög grundläggande nivå av ekonomisk och social trygghet."

kanske för att det är en stor skillnad på vad man säger och vad man gör.
    SD pratade ju tex högt och brett om våra pensionärer men vid två TVÅ tillfällennär man hade chansen att förbättra fäör dom så gjorde man tvärtom.

Du glömmer också att nämna vad politikerna verkligen tycker och tänker, dvs det dom blir avslöjade med när dom anonymt spyr ut rasism och fördomar på nätforum, och ja lag och ordning.. det är ju självklart när man springer omkring med järnrör på gatan att man värderar det här med lag och ordning, eller varför inte nämna undersökningen som visade att SD's riksdagsmän procentuellt sett är mer brottsliga än invandrare.

Att vissa försöker göra SD och deras politik rumsren kan jag förstå då man knappast vill förknippas med rasism men det förändrar inte den politik SD för och de åsikter dom har. Och nej det håller inte idag att säga jag är inte rasist och ändå rösta på ett parti som ville få igenom ett extra val i Sverige och samtidigt passade på att döpa om extra valet till 'folkomröstning om invandringen' så nej nu får man helt enkelt stå för sina åsikter då man har röstat fram ett parti som vill registrera människor baserat på ursprung, samma människa som sprang omkring med järnör låg bakom den motionen.

Ni får helt enkelt acceptera att en majoritet av Sverige inte har den minsta lust att bjuda in människor som sitter och gnäller om invandringen för att släta över deras egna misslyckade liv, människor som är så socialt handikappade att de tror att skämt om invandrare är roliga.
    Det är helt otroligt att dessa människor kan med att sitta och gnälla att dom inte blir accepterade när deras människosyn är som den är, ironin är total.

• Anonym (som vanligt)
    kenneth768768 skrev 2015-01-19 15:13:05 följande:
    Men hatar dina släktingar innerligt invandrare, eller är det "enbart" att de inte vill säga chokladboll? Eller så hänger dessa två saker ovedersägligt ihop.
    Men då är det ju pest eller kolera, antingen så är dom rasister eller så är dom socialt handikappade för bara en idiot skulle hålla fast vid ett gammalt förlegat och rasitiskt ord. Så varför skulle man vilja umgås med vare sig rasister eller otrevliga människor inget av det är ju något som man i vill göra, om man nu inte delar deras åsikter vilket en majoritet i Sverige inte gör.

Svar på tråden Sd-släktingar