• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (...)
    Froststar skrev 2015-01-20 11:53:32 följande:
    Vet inte vilken skribent du refererar till. Men jag vill gärna att du visar referenser från partiets egen officiella hållning att det skulle vara rasistiskt.

Och nej, du har inte en "klockren rasistisk ideologi". I så fall vet du inte vad rasism är.

Du har inte heller visat att SD inte skulle vara "som vilket parti som helst". I så fall vet du inte vad som definierar ett politiskt parti. Inget parti är det andra likt (det skulle i så fall vara S och M nuförtiden) men det är ju liksom poängen. Hur tycker du att man skulle få opposition och en debatt om alla haft samma åsikter om allt? Fast vi har ju ingen debatt för de andra har valt att inte ta debatten.

Men oberoende av allt det där är det fortfarande ett faktum att intelligenta och utbildade personer bemöter kritik med sakliga argument. Istället för att frysa ut, mörda, mobba, o.s.v. Därmed kan man dra vissa slutsatser om de personer som inte kan bemöta kritik och avvikande åsikter.
    Det sista du skrev fick mig oavkortat att tänka på järnrörs skandaler etc...
    Hur får du ihop det med att man ska kunna ta SD som ett seriöst politiskt parti?
  • Fool
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-19 21:13:59 följande:
    Du känner inte att det är beklämmande att du sympatiserar men de kapitalister/globalister som förespråkar mångkultur och globalisering? Vem tror du tjänar pengar på krig ? Vem tror du tjänar pengar på högbelåning i Sverige , vem får betalt när de har lånat ut alldeles för mycket lossas-pengar utan säkerhet? Vem betalar jo vanligt folk!
    Ehm hur lyckas du få mitt inlägg till att jag sympatiserar med kapitalismen / imperialismen? Annars brukar man ju anse att beskylla en viss ideologi för att stå för de största massmorden i världens historia som kritik inte sympati?

Nej, jag sympatiserar absolut inte med kapitalismens avarter, och ja jag håller helt och hållet med dig om vilka det är som tjänar pengar på krig.

Däremot håller jag inte med dig om att det bara är kapitalister som förespråkar mångkultur och tolerans, snarare brukar såna uppmaningar komma mest från vänstersidan. Jag ser heller inte en direkt koppling med mångkultur och globalisering. Det är två skilda saker. 

Jag ser heller inte invandringen som den primära orsaken till krisen inom skola och vård, utan snarare skyller jag det helt och hållet på den förra regeringen. Tycker det är extremt cyniskt att sitta och lägga skulden på krisen inom välfärden på flyktingar, snacka om att slå på de som redan ligger för att två sina skitiga händer.

Jag menar , vi hade en borgerlig regering som ägnade 8 år åt att sälja ut allmännyttan för skitsummor, gjorde skattesänkningar vars samlade intäktsförluster för välfärden får kostnaden för immigrationen att blekna i jämförelse, möjliggjort för företag att sko sig på skattepengar (vinstsyfte i skolan), fått läckaget av pengar till skatteparadis att öka exponentiellt.... etc.... listan kan göras lång. ..... och sen har samma personer som röstat och ivrigt hejat på nedmonteringen av välfärden mage att sitta och skylla den dåliga välfärden på.....invandringen..större hyckleri får man ju leta efter.
  • Froststar
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 06:28:29 följande:
    Så du menar att så länge det inte står rent ut i partiprogramet att dom är rasistiskta så gör det inget om dom kommer med rasistiska motioner om register, har en vicetalman som utalar sig om vilka som är svenskar eller inte, eller om högt uppdsatta i partiet sprungit omkring med järnrör eller adnra som burit nazistarmbindlar, flera politker som blir avslöjade med att uttala sig rasitiskt anonymt på nätet och även kalla sina väljare dumma, politiker med kopplingar till hatsiter som Avpixlat etc etc etc etc etc etc etc - allt det här är alltså ok och inte rasitiskt enligt dig då det inte står i SD's officiella partiprogram att man är rasister.

En liten undran.. vad krävs då för att vara rasistisk enligt dig/er då?
    Det skulle vara intressanta att se era defintationer på rasism.
    Tycker du att sossarna är ett rasistparti då, allt enligt samma logik?

Vem är "er?" Jag har inte flera personligheter / alter egon, vänligen projicera inte dina problem på mig.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (30 år man)
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 08:00:31 följande:

Det är ju snällt att du låter folk svara anonymt med tanke på att vi alla är anonyma här ipå forumet och såna som du och jag lite extra då ingen av oss skriver under våra medlemsnamn.

Sen källor, visst är google bra men man hittar även länkar till att Elvis lever, och söker man tex bara fakta på Avpixlat och liknande får man ju ett helt annat mer vinklat resultat.

Ingen förälder som låter sina 12-åringar vara ute på nätterna är särskillt bra föräldrar, dåligt föräldraskap är doch något som finns inom alla kulturer etc Vi har tillräckligt många dåliga svenska föräldrar för att inte slå oss för bröstet där så vad sägs om at thelt enkelt döma ut ett beteende och inte ett ursprung.

Sen är nog de flesta tacksamma för att få hjälp men det betyder inte att man ska buga och bocka och vara underdåniga och inte kräva respekt eller att bli behandlad som en människa, eller ställer du samma krav på all utslagna som får hjälp av samhället att dom ska vara oändligt tacksamma för att dom får hjälp? kanske även kyssa oss svneska på handen som vi vore deras frälsare?

Alla brott begås inte av invandrare, jag följde ditt råd och googlade tex fram det här

www.aftonbladet.se/kultur/article20042384.ab

"Sverigedemokrater mer kriminella än invandrare"

Bli arg och upprörd på de som beter sig dåligt, det blir jag också men jag blir arg på det felaktiga handlandet,  annars skulle jag får tilbringa all min tid att hata män som grupp och så fördomsfull är jag inte.

Men vad bra, din källa med Aftonbladet är lika trovärdig som avlat. Hur tänkte du där, om du nu gjorde det?

Sen är det så drygt att diskutera med sådana som dig, som alltid ska komma med motfrågor istället för att besvara frågorna som ställdes innan.

Men hade jag också gjort om jag inte hade svar på varför jag tänker som jag gör.
  • Froststar
    Anonym (...) skrev 2015-01-20 12:04:31 följande:
    Det sista du skrev fick mig oavkortat att tänka på järnrörs skandaler etc...
    Hur får du ihop det med att man ska kunna ta SD som ett seriöst politiskt parti?
    Jag tänker inte sänka mig till den nivån som du vill föra diskussionen på. Ha det bra.
  • Anonym (som vanligt)
    Froststar skrev 2015-01-20 13:39:44 följande:
    Tycker du att sossarna är ett rasistparti då, allt enligt samma logik?

Vem är "er?" Jag har inte flera personligheter / alter egon, vänligen projicera inte dina problem på mig.
    Det är väldigt noterbart att du inte svarar på vad du anser vara rasism.

Men självklart är det din rätt att inte göra det om du inte vill, men det hade varit lättare att förstå varför du inte ser SD som ett rasistiskt parti om du hade gett din syn på rasism.
    Att undika att svara ger lätt sken av att dölja sin åsikt och du har inte slagit mig som en person som inte kan uttrycka sin åsikt eller stå för den så jag förstår inte riktigt varför du väljer att ducka för den enkla  frågan, jag frågade helt enkelt vad din defniation av rasism är, vad du anser rasism vara. Det finns ju inget fel svar på det bara ditt svar på vad du anser rasism vara.
  • mille

Jag röstade på SD.

Min gravida sambo är utländsk och har inte Svensk medborgarskap, majoriteten av mina vänner är muslimer. Nej, jag är inte ointelligent eller låginkomsttagare. 

När jag hör rasism ryter jag ifrån då jag tycker det är fel. Jag skulle också bryta med sådana människor, för att de är rasister... inte för att någon röstar på SD.

Förstår att folk tror att alla SD'are är rasister eller ointelligenta när media gärna framlyfter det, och att det är just dessa personer som ofta är bekväma med att stå för att dom röstar på SD. 

Min åsikt är att vi måste ha normal nivå på asylinvandringen (alltså betydlig lägre än idag), både för Sveriges ekonomi och för att på bästa sätt hjälpa dem som kommer hit & redan kommit hit. Det är väl få som kan påstå att det funkar bra idag, särskilt om man som jag arbetat på både asylboenden och i utanförsområden. 

SD må ha sina rötter i bajs, men måste tyvärr rösta på dem för att övriga partier skall få upp ögonen och kanske våga ändra sin politik, att alla övriga partier skall hålla hand i hand om en så viktig fråga som invandringen är idag är katastrofalt och har resulterat i SD's framgångar. Jag skulle hellre rösta på ett alliansparti, om de ändrar sin politik på detta område.

• Anonym (...)
    Froststar skrev 2015-01-20 13:47:22 följande:
    Jag tänker inte sänka mig till den nivån som du vill föra diskussionen på. Ha det bra.
    Vilken nivå diskuterar jag på menar du?
    En nivå där du inte kan ge svar på en ärlig undran utifrån dubbelmoralen i inlägget du skrev? 

Jag undrar, på riktigt, hur du får ihop allt det du tyckte i inlägget jag citerade.
    Vill/kan du inte ge ett svar på det, så låt bli att svara mig alls.
  • Froststar
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 13:53:46 följande:
    Det är väldigt noterbart att du inte svarar på vad du anser vara rasism.

Men självklart är det din rätt att inte göra det om du inte vill, men det hade varit lättare att förstå varför du inte ser SD som ett rasistiskt parti om du hade gett din syn på rasism.
    Att undika att svara ger lätt sken av att dölja sin åsikt och du har inte slagit mig som en person som inte kan uttrycka sin åsikt eller stå för den så jag förstår inte riktigt varför du väljer att ducka för den enkla  frågan, jag frågade helt enkelt vad din defniation av rasism är, vad du anser rasism vara. Det finns ju inget fel svar på det bara ditt svar på vad du anser rasism vara.
    Mitt inlägg sedan första början handlade om inkonsekvensen gällande "allas lika värde", "allas åsiktsfrihet" samt invändning mot hur vissa, enligt egen utsago, välutbildade och toleranta individer bemöter oliktänkande.

Jag har också bett om bevis från partiets officiella program som stödjer det faktum att det är ett rasistparti.

Har också påstått att enligt samma logik som hittills använts som grund för att påstå att SD är rasistiskt skulle lika gärna kunna användas till att sossarna är rasister.

Så nej, det handlar inte om min definition av rasism eller tolerans. Det handlar om andras dubbelmoral.
  • Froststar
    Anonym (...) skrev 2015-01-20 14:07:30 följande:
    Vilken nivå diskuterar jag på menar du?
    En nivå där du inte kan ge svar på en ärlig undran utifrån dubbelmoralen i inlägget du skrev? 

Jag undrar, på riktigt, hur du får ihop allt det du tyckte i inlägget jag citerade.
    Vill/kan du inte ge ett svar på det, så låt bli att svara mig alls.
    Det är inte mitt inlägg som innehåller dubbelmoral. Och det var inte ens vad du svarade på. Järnrör har inte med saken att göra. Om inte du kan visa några bevis på att någon ur SD pucklade på någon pga avvikande åsikter presenterade av den personen.
Svar på tråden Sd-släktingar