• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • tjockobbe
    Elesif skrev 2015-03-25 14:38:12 följande:
    Jag blev uppringd och de sa att jag inte fick komma på nåt mer vul för de brukar inte göra de så ofta och jag kommer ju att vara lika orolig hela graviditeten iaf. Fy fan så opedagogiskt. Jag ångrar att jag inte åkte in på akuten!! Nu ska jag leta nummer till någon privat för jag vägrar vänta i 6-7 för att få komma på rul.
    SUCK!

Är det missfall så finns det ju tyvärr ingenting som man kan göra åt det. Däremot så är det faktiskt vanligare med små blödningar under graviditeten än att vara helt utan. Blödningen kommer ju inte nödvändigtvis från livmodern utan troligen från slemhinnor runt om som är mer känsliga under graviditeten. Tänk dig att det spänner och drar i dem, det kanske går för fort och då spricker ett kärl eller två. Där har du en liten blödning direkt.

Får du missfall såpass långt gången nu så kommer du ha ont på grund av att det lossnar ifrån livmodern, så om du inte har det kan du känna dig rätt lugn.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Missma01
    Marie14 skrev 2015-03-25 11:59:56 följande:

Ni som är i vecka 12 ungefär. Hur känner ni er?

Jag är i v 11 (10+5) och jag mår bra, är trött och blir snabbt ansträngd. Är lite smått yr och får lätt blodtrycksanfall när jag reser mig upp. Men har vart hos doktorn och det är mina järn värden som är lite låg så har börjat äta tabletter för det så det borde blir bättre om någon vecka. Brösten sväller och ömmar, magen är trög men inte lika svullen längre. 

Hur mår du? :)
  • Marie14
    Missma01 skrev 2015-03-25 16:09:12 följande:
    Jag är i v 11 (10+5) och jag mår bra, är trött och blir snabbt ansträngd. Är lite smått yr och får lätt blodtrycksanfall när jag reser mig upp. Men har vart hos doktorn och det är mina järn värden som är lite låg så har börjat äta tabletter för det så det borde blir bättre om någon vecka. Brösten sväller och ömmar, magen är trög men inte lika svullen längre. 

Jag har börjat känna mig mer yr. Inte illamående. Har inte varit det sen vecka 9-10 någonting.

Samma med min mage-känner mig som en ballong. Kan nog känna min livmoder lite grann. Är 11+2.

Har torkat mig lit för hårt alla gånger jag kissat så det blöder från småsår i underlivet. (Ursäkta infon) Blir livrädd att det ska vara riktig blödningar..men de är det inte vad jag kan se :)

• Marie14
    Missma01 skrev 2015-03-25 16:09:12 följande:

Jag har börjat känna mig mer yr. Inte illamående. Har inte varit det sen vecka 9-10 någonting.

Samma med min mage-känner mig som en ballong. Kan nog känna min livmoder lite grann. Är 11+2.

Har torkat mig lit för hårt alla gånger jag kissat så det blöder från småsår i underlivet. (Ursäkta infon) Blir livrädd att det ska vara riktig blödningar..men de är det inte vad jag kan se :)

• MLIJH

Idag fick jag svaret på tröttheten. Mina järndepåer ligger på 8!!! 120 är optimalt 80 är okej men man måste äta tillskott under första halvan av graviditeten och jag lär äta massor av järn nu då och stackars mage!! Någon som har tips på järnrik mat? (Äter inte blodpudding)

• svea74

På järn svarar jag spenat, gröna grönsaker och blutsaft. EJ samtidigt som kaffe och mjölkprodukter. Viktigt :)

Men kan meddela att vare sig fiberrik kost, plommon eller annat rekommenderat funkar på mina tröööga tarmar.

Hatar se ut som en ballong! Bara helt uppsvälld. Jämt.

Blää. :)

• Skogisen
    MLIJH skrev 2015-03-25 20:22:40 följande:

Idag fick jag svaret på tröttheten. Mina järndepåer ligger på 8!!! 120 är optimalt 80 är okej men man måste äta tillskott under första halvan av graviditeten och jag lär äta massor av järn nu då och stackars mage!! Någon som har tips på järnrik mat? (Äter inte blodpudding)

Jag tycker den här listan är bra matkalkyl.se/naringsamnen55.php :)
  • Skogisen
    Annapanna2 skrev 2015-03-25 22:04:09 följande:
    Märkliga saker i listan, märkligast var nog ändå att tuggummi innehåller mer järn än leverpastej?? Haha, låter jätteskumt!
    Haha jo det är sant, men om man gör sitt eget urplock så tycker jag man får en del bra tips :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015