• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Hoppanloppan
    dandelionkid skrev 2015-08-21 11:24:29 följande:
    Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte vill "bli tyckt synd om". Alltså inget "oj stackare" "lilla vän" osv för det gör mer skada än nytta då man istället börjar tycka synd om sig själv än att bli pushad att orka nästa värk.
    Så säger dem inte så tänk inte på det :) du kommer känna dig starkast i världen :)
  • emeloi
    dandelionkid skrev 2015-08-21 11:24:29 följande:

Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte vill "bli tyckt synd om". Alltså inget "oj stackare" "lilla vän" osv för det gör mer skada än nytta då man istället börjar tycka synd om sig själv än att bli pushad att orka nästa värk.

Precis så känner jag också :-P vill ha lite jävlaranamma och inte nåt "du är sååååå duktig"
  • dandelionkid
    Hoppanloppan skrev 2015-08-21 12:33:27 följande:

Så säger dem inte så tänk inte på det :) du kommer känna dig starkast i världen :)

Vi såg en förlossningsfilm på föräldrarutbildningen igår från förlossningen på typ sös och då var det en barnmorska som sa saker som "jaaa det kommer ju göra mer ont sen" och "så det är inte outhärdligt?" Och lite så "jaaa vad det är jobbigt för dig". Jag reagerade direkt på det och tänkte att om en barnmorska säger såna saker till mig under förlossningen kommer hon stjälpa mer än hjälpa mig. Då kändes det viktigt att få med i förlossningsbrevet att jag vill inte "bli puttenuttad" med ????
  • mammalovis

Jag vet inte om det är någon idé att lägga tid på ett förlossningsbrev för egen del. Sist hanns det aldrig läsas, då de hade fullt sjå med att få mig att lägga mig på rygg. De fick vänta tills den värken var över, innan de kunde se att huvudet stod och väntade, så de kunde ta sista hinnan. Vi hann bara vara inne 10 minuter på salen.

Men tidigare (har 2 barn) har jag skrivit att jag är positiv till bad, akupunktur (oavsett om det hjälper) och lustgas. Eda vill jag helst slippa då det kan påverka både bebisen och mig negativt. Sedan vill jag få hjälp att se att taget blir rätt vid amning, då jag har en bröstvårta som kan vända inåt. Jag tänker att jag tar med en amningsnapp för säkerhets skull även den här gången, då jag behövt det med de två tidigare. Likaså har jag skrivit att jag vill veta hur förlossningen fortskrider, annars har jag nog inte så många önskemål.  Mår bebisen bra brukar de ju fråga om att klippa navelsträngen, känna på huvudet o s v.

• garin

Känner också att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva i ett förlossningsbrev mer exakt. Gjorde inte det första ggn pga att jag inte hade några "särskilda" önskemål annat än att bm skulle få föreslå smärtlindring vid eventuellt behov osv. Vi skrev ihop en liten graviditetssammanfattning vid ett av de vanliga bm-besöken mot slutet av grav.
    Jag räknar med att denna fl kommer gå i raketfart precis som förra så precis som mammalovis säger så lär det nog inte hinnas med varken några större önskemål eller att nån ska hinna läsa om dom
    Jag är mer för att hänga med i förloppet liksom. En enda sak jag kan komma på är att de gärna får tänka lite extra på att det inte blir lika mkt bristningar men det försökte de med så gott det gick förra ggn med vet jag, bara att det gick så sjukt fort på slutet. Kom in 4cm öppen och 1,5h senare var bebisen ute.
    Sen att min sambo måste få stanna kvar iaf första natten, om det blir nån sådan beroende på när på dygnet det sker.. Det fick han aldrig förra ggn vilket jag känt har liksom vuxit i efterhand. Jag behöver ha honom med!! Och HAN behöver få vara med.

• Hoppanloppan
    dandelionkid skrev 2015-08-21 13:25:08 följande:
    Vi såg en förlossningsfilm på föräldrarutbildningen igår från förlossningen på typ sös och då var det en barnmorska som sa saker som "jaaa det kommer ju göra mer ont sen" och "så det är inte outhärdligt?" Och lite så "jaaa vad det är jobbigt för dig". Jag reagerade direkt på det och tänkte att om en barnmorska säger såna saker till mig under förlossningen kommer hon stjälpa mer än hjälpa mig. Då kändes det viktigt att få med i förlossningsbrevet att jag vill inte "bli puttenuttad" med ????
    Har jag aldrig varit med om och jag väntar mitt fjärde barn. Kan tänkas att det var pga inspelningen.
  • dandelionkid

Jag tror ju helt klart att det är sällan en bm säger såna saker. Min man sa att det borde ju vara en bm första prioritet att få en föderska att känna sig trygg och säker vilket det för dom flesta såklart är. Men som i dom flesta yrken finns det nog även barnmorskor som ibland är osmidiga oavsett om dom filmas eller inte. Jag hade bara superfina barnmorskor på förra förlossningen, väldigt peppade och positiva. För min del är det viktigt att dom vet att "oj vad jobbigt för dig" får mig att tappa fokus och bara tycka synd om mig själv. Även om jag själv börjar tycka synd om mig vill jag att dom (och maken såklart!) ska istället försöka få mig "på banan igen".

Förövrigt tror jag att det är bra sätt för dom att kunna skumma igenom och få en hum om vem du är som person. Sist var alla även noga med att berätta att dom visste att jag är väldigt rädd för sprutor, vilket kändes avslappnande för mig. Onödig info kan tyckas men såna små saker hjälpte mig mycket att slappna av förra gången.

• Skogisen

Jag är kanske konstig men har en känsla av att en puttinuttig barnmorska skulle få mig så förbannade så jag tar mig genom förlossningen på ren ilska :P risken då är väl iofs att mAn tar i så man spricker :p

• mammalovis

Hur går det, har ni andra börjat förbereda något?

Vi hade lite extra rabatt på Ica nu senast så då passade vi på att köpa 2 paket blöjor, tvättlappar, babyolja och 2 nappar. Innan har jag köpt 2 paket amningskupor när det varit nedsatt pris.

Däremot går det trögt med de första kläderna, filt och snuttefilt. Vi har inköpt ny pyjamas och byxa och tröja i storlek 56 speciellt till denna bebis, men i storlek 50 tycker jag det är hopplöst att hitta något kul. Sedan i och med att det är tredje bebisen så har vi ju mycket innan och så länge vi inte vet med 100% säkerhet köper man ju inte så flickigt/pojkigt heller. Jag har funderat på en pyjamas på KappAhl med ekorrar som var fin där det även fanns mössor till, men i större storlek. Å andra sidan är ju sambon stor om huvudet, så tösen vi har, har legat över kurvan så 4-6 månader är kanske ändå lagom.

Vad har ni köpt för första kläder till bb? Dessa kan ju vara lite kul att spara som minne tänker jag.

Sedan fick jag ett ryck att tvätta mörka amningskläder, mammaleggings jag inte orkat plocka fram samt bärsjalen idag, när jag hade tid över, annars brukar jag vara rätt trött på tvätt efter 4 maskiner på en dag springandes upp och ner till tvättstugan. Just källartrappen är perfekt på att ge sammandragningar och att jag är helt slut i benen när jag kommer upp.

Det blir ju en del som behöver tvättas igenom här som babykläder, överdraget till babyskyddet, ljusa amningskläder, sängkläder mm, så det är kanske dags att ta det lite pö om pö. Sedan behöver ju yngsta tösen byta säng, så spjälsängen blir tom. Det känns väldigt konstigt, då det är tryggt att ha koll på när hon vaknar. Hon klättrar ur själv via en soffa bredvid.

• Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2015-08-23 22:06:34 följande:

Hur går det, har ni andra börjat förbereda något?

Vi hade lite extra rabatt på Ica nu senast så då passade vi på att köpa 2 paket blöjor, tvättlappar, babyolja och 2 nappar. Innan har jag köpt 2 paket amningskupor när det varit nedsatt pris.

Däremot går det trögt med de första kläderna, filt och snuttefilt. Vi har inköpt ny pyjamas och byxa och tröja i storlek 56 speciellt till denna bebis, men i storlek 50 tycker jag det är hopplöst att hitta något kul. Sedan i och med att det är tredje bebisen så har vi ju mycket innan och så länge vi inte vet med 100% säkerhet köper man ju inte så flickigt/pojkigt heller. Jag har funderat på en pyjamas på KappAhl med ekorrar som var fin där det även fanns mössor till, men i större storlek. Å andra sidan är ju sambon stor om huvudet, så tösen vi har, har legat över kurvan så 4-6 månader är kanske ändå lagom.

Vad har ni köpt för första kläder till bb? Dessa kan ju vara lite kul att spara som minne tänker jag.

Sedan fick jag ett ryck att tvätta mörka amningskläder, mammaleggings jag inte orkat plocka fram samt bärsjalen idag, när jag hade tid över, annars brukar jag vara rätt trött på tvätt efter 4 maskiner på en dag springandes upp och ner till tvättstugan. Just källartrappen är perfekt på att ge sammandragningar och att jag är helt slut i benen när jag kommer upp.

Det blir ju en del som behöver tvättas igenom här som babykläder, överdraget till babyskyddet, ljusa amningskläder, sängkläder mm, så det är kanske dags att ta det lite pö om pö. Sedan behöver ju yngsta tösen byta säng, så spjälsängen blir tom. Det känns väldigt konstigt, då det är tryggt att ha koll på när hon vaknar. Hon klättrar ur själv via en soffa bredvid.

Jag har ungefär sju veckor kvar (är i v 30 och kommer att bli snittad i v 37), så det kommer dröja typ fem-sex veckor innan jag plockar fram/köper något.

Äldste sonen fick ett fint set med gul body och byxor med zebror, lejon och giraffer på när han föddes, och han och alla syskon har åkt hem från sjukhuset i dessa kläder, så det är liksom självklart att även denna nummer sex kommer att göra det.

Eftersom yngsta storasyster bara är 14 månader, så har vi mycket framplockat (eller i alla fall lätt tillgängligt i klädkammaren) redan. Jag var gravid med denna redan när vi tog undan t.ex. babysittern, så jag tvättade allt sådant då. Samma sak med de första kläderna, de är ju fortfarande rena (skillnad om de ligger i en kartong flera år).

Vi kommer låta yngsta storasyster vara kvar i spjälsängen, hon får byta till större först när hon kan klättra ur spjälsängen på egen hand. Våra bebisar sover första halvåret i en vagga, så lillasyster kommer ändå inte behöva spjälsängen direkt.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015