• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • garin
    Mira14 skrev 2015-08-13 19:18:04 följande:

Ni som fått barn förut, hur har slemproppen sett ut? Har den kommit i en enda stor klump eller lite då och då?

Jag upptäckte precis något som jag inte sett förut. Ganska mycket, segt och ljusgult (ursäkta..).. Jag har förstått att det inte är ovanligt att det kan komma lite men att det då ombildas när det är så långt kvar. Verkar det osannolikt?

Såg aldrig till nån slempropp förra gången, och inget än hittills heller (v32)
    Men det låter ju som att det är delar av den som du ser nu ja, och är förmodligen inga konstigheter med det!
  • Embla twopointoh
    Mira14 skrev 2015-08-13 20:00:37 följande:
    De flesta apotek delar ut gratis men oftast behöver man ta med sig en kod. Sök på nätet då står det hur du gör för att få dem. Du har bland annat Hjärtats apotek, Kronans droghandel, Lloyds apotek och Libero. I paketen finns bland annat blöjor, krämer, nappar, nappflaskor osv samt en hel del reklam och kuponger. Kul tycker jag som nu sitter med en byrålåda full med grejer
    Tack! Ska kolla upp detta!

• Saahaaraa88

Hej hej! Jag är helt ny här, men tycker detta verkar vara både spännande och bra att få dela upplevelser och erfarenheter med andra, skall få mitt första barn, har BF 10/10. Börjar med en fråga direkt; Är det någon som vet hur man kommer i kontakt med någon form av föräldragrupp/kurs? Eller är det BM som hjälper en med sådant? Haha har ju nollkoll

• Embla twopointoh
    Saahaaraa88 skrev 2015-08-14 00:41:09 följande:

Hej hej! Jag är helt ny här, men tycker detta verkar vara både spännande och bra att få dela upplevelser och erfarenheter med andra, skall få mitt första barn, har BF 10/10. Börjar med en fråga direkt; Är det någon som vet hur man kommer i kontakt med någon form av föräldragrupp/kurs? Eller är det BM som hjälper en med sådant? Haha har ju nollkoll

Det brukar vara via mödravården. Hör med din barnmorska.
  • Saahaaraa88

Ja okej, skall dit imorgon på kontroll, får kolla med min BM då, tack för svar!:)

Embla twopointoh skrev 2015-08-14 00:59:13 följande:

Det brukar vara via mödravården. Hör med din barnmorska.

• Bf29okt
    garin skrev 2015-08-13 11:38:06 följande:

Ja, vad som är mycket och vad som är lite är ju så individuellt! Jag upplevde min första son som väldigt lugn i magen, och den här lille grabben är igång betydligt mer och gärna sent på kvällarna. Hela magen hoppar omkring men det är väldigt sällan nån spark eller knuff känns obehaglig men fasiken vad det kan kittlas!! Särskilt när jag ligger på sidan!

Du ska känna rörelser varje dag helt enkelt, och så länge du gör det bör allting vara normalt

Oja han rör sig varje dag men när man pratar med andra så låter det som att deras rör sig konstant .. Antar att han e lugn av sig:) tack för svaret nu känns det bättre??
  • oldy

Märkte inte heller av slemproppen förra gången, men den kan släppa långt innan och återbildas vet jag.

• mammalovis
    Bf29okt skrev 2015-08-12 23:00:01 följande:
    Hur mycket sparkar era bebisar? Vet att det kan vara rättså svårt att svara på .. Tycker att min e väldigt lungt iallafall de senaste veckorna (har kollat upp det och allt såg bra ut) .. Rör sig då och då men inte så livligt som många brukar säga att deras gör .. Blir lite orolig ibland .. Är i vecka 31
    Visst rör sig bebisen ett antal gånger per dygn, ibland så magen hoppar till mycket, men sedan vecka 30 ungefär har rörelserna blivit annorlunda. Häromdagen tyckte jag mig känna att det var väldigt hårt där bm börjar mäta magmåttet. Sambon tyckte det rörde sig, så vi hoppas att det är huvudet som ligger nedåt och inte rumpan i alla fall. Sedan dess har jag inte känt efter. Däremot tycker jag att hickningarna kan komma mycket nere på högersidan, men ibland  fortfarande mycket längre upp också, så antagligen wobblar den runt därinne fortfarande. De tidigare två låg neråt i vecka 32+ något.

Sedan jag började jobba den här veckan har jag fått ställen där det gör ont länge när jag går till förskolan (ca en km), så jag vet inte vad bebben gör. Ibland får jag nästan stanna då det känns som kramp/rejält ömt blåmärke, men det är olika ställen varje gång. I början av veckan hade jag problem med att magen var jättespänd på kvällen och fick knäppa upp behån för den satt åt så in i bänken.

När jag fortfarande hade semester hade bebisen en rejäl vakenperiod vid läggdags runt 22/23 samt klockan 5, men nu är det inga sådana jättegympapass längre utan kortare pass fler gånger på dygnet. Kanske märker jag mer nu när jag sitter och planerar på jobbet och har det lugnare än hemma med 2 barn under 5. Jag är i vecka 31 nu.
  • mammalovis
    garin skrev 2015-08-13 11:45:19 följande:
    Jag tycker med det går fort än så länge, förmodligen på vardagstempot med jobb och en busig 16-månaders hemma också. Lite jobbigt att jag inte orkar hålla hans tempo så bra längre men snart är det över! Går in i v33 på lördag. Har tänkt jobba tills en vecka innan bf, det ska jag nog palla med för det gick bra förra gången. Storebror föddes dock på bf så är väl lite rädd att det blir lite tidigare denna gången samt att det nog kommer gå rätt snabbt, hann bara vara inne på förlossningen 1,5h förra gången. smile3.gif för övrigt är jag lugn men har nog börjat komma in i det där förberedelseruset nu. 

Vi går ju med från ett till två barn och ibland är jag småorolig över hur det ska gå, ibland tänker jag att nä, blir denna grabben som storebror så är vi iaf vana, blir han lite... "enklare" (förlåt, ogillar såna uttryck om bebisar men hellre det än ordet SNÄLL!!!) så tackar vi och tar emot!!!
    Ja, jag har också sagt att jag ska jobba till en vecka innan bf , om det går, då det blir jobbigt att gå hemma med två rastlösa barn då man är som tyngst. Vi får väl se hur det känns nästa vecka när eleverna kommer och jag ska träffa 10 olika par några gånger i veckan på hela skolan.

Redan nu klarar jag ju inte att gå lika fort som 2-åringen springer utan att det är ansträngande. Tack och lov tar hon pauser ofta så man hinner ikapp och det har inte behövts några akututryckningar, utan oftast har hon snällt stannat innan vi ska över en gata och accepterar mer och mer att hålla handen.

De tidigare barnen har jag jobbat så jag haft 5 lediga dagar innan jag fött på bf-4 och bf. Återstår att se om denna ska komma bf+4 då.

Just nu är det skönt att förlossningen känns långt bort. Med första var jag inne 3 intensiva timmar, med andra 10 minuter. Första tog ju totalt 15 timmar, varav 4-5 timmar från jag började ha 3 värkar på 10 minuter. Med andra 1,5 timmar från 2-3 värk och sedan drog det igång med 5 rejäla värkar på 12 minuter, så då var det läge att åka in så fort barnvakten kommit. Hade det inte varit nationaldag och bara en bil är det tveksamt att vi hade hunnit in de 2 milen.

Den här gången är jag svartmarkerad i journalen och tillsagd av bm att åka på första värken, så vi får se hur vi ska lösa snabbfixad barnvakt när det börjar närma sig. Sambon kan jobba några mil iväg och farmor som är närmast annars, jobbar antingen i stan eller är 2,5 mil bort. Grannen i huset som skulle kunna en stund jobbar för tillfälligt dygn, men är väl på väg att byta jobb, så vi har förhoppningsvis möjlighet att få hjälp om det drar igång på natten och vi måste åka på stört, utan att väcka upp barnen. Sambon har i alla fall tänkt få tag på sin kompanichef för att se om han kan göra sin hemvärnsövning en annan helg för att inte vara 40 mil bort i 4 dagar en vecka innan bf. Det skulle ju kännas lite tryggare, även om mamma förhoppningsvis annars skulle täcka upp den helgen. Det vore ju trevligt att sambon fick vara med på fl, så jag slapp vara själv och man har någon att dela det med. Nu i efterhand när vi pratat om det finns det en massa saker han säger att bm sagt som jag inte har någon koll på.

Ja ja, vi får se, vi ska ha en påse med handdukar i bilen också för säkerhets skull ... Värsta scenariot just nu är att föda ensam hemma med barnen vakna.
  • dandelionkid

Kul med lite liv i tråden igen!

Jag är i v30 nu och mår jättebra! Förutom det där med illamående och kräkningar, men det känns så uttjatat nu så jag försöker bara härda ut dom dagar det är som värst och är glad för dom dagar då det är som minst. Jag har sex veckor kvar på jobbet, just nu känns det helt överkomligt, vissa dagar börjar bli tyngre än andra men jag måste erkänna att det mest känns i huvudet. Kroppen klarar sig bra än så länge.

Lillasyster är vaken mest hela tiden känns det som! Men kvällar, nätter och tidiga morgnar är hon som mest aktiv. Då kan det röra sig hej vilt där inne! Sist jag var hos bm i v27 låg hon med huvudet uppåt men barnmorskan sa att det fanns gott om plats att vända sig än. Jag ska dit imorgon igen så får se hur hon ligger då.

Jag har börjat läsa böcker om förlossningen (att föda, att möta förlossningssmärta, föda utan rädsla) mest för att jag ska kunna hitta ett sett att slappna av och strategier att ta till. Förra förlossningen gick jättebra, men tog fyra dygn allt som allt och jag tror att det mest handlade om att jag var så "övertaggad" och kunde inte slappna av. Jag liksom gick och gick och gick bara för att jag läst att det var det man skulle göra. Men sen glömde jag bort att försöka slappna av mellan varven, äta och försöka vila i pauserna :P Det var en fin förlossning ändå men tänkte jag skulle prova på en ny strategi den här gången :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015