• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • joannabelle
    Iowhannah skrev 2015-09-18 20:58:16 följande:
    Oh, då har vi bf samma dag! Har du några känningar än?

Håller med om humörsvängningarna, de är ju värre nu än de var i början! Jag har dock tur som har en sambo som gärna tröstar, även om det är hans stökighet som ofta är anledningen till att jag blir irriterad och ledsen :P
    Vad roligt! är det också ditt första barn?

Jag känner ingenting än så länge, har lite sammandragningar när jag är ute och går men annars inget. Hur är det för dig? Man är ju uppmärksam på minsta lilla tecken nu  
  • Iowhannah
    joannabelle skrev 2015-09-20 12:32:47 följande:

Vad roligt! är det också ditt första barn?

Jag känner ingenting än så länge, har lite sammandragningar när jag är ute och går men annars inget. Hur är det för dig? Man är ju uppmärksam på minsta lilla tecken nu  

Ja, det är mitt första :D Vi är så förväntansfulla!

Jag känner alltför mycket tycker jag. Förvärkar varje dag den senaste veckan, känns som att de skulle påverka livmodertappen också men jag vet inte. Ska ta upp det med bm på tisdag, men jag misstänker att det är "heeelt normalt".
  • joannabelle
    garin skrev 2015-09-18 21:46:13 följande:
    Jag känner mig nog rätt låg i allmänhet under mina graviditeter, kan inte påstå att jag hör till skaran som äääälskar att vara gravida. Har rätt så tätt nu mellan min son och kommande lillebror så det känns som jag varit konstant gravid i över 2 år typ.. Vill mest bli "färdig" liksom, kunna bli mig själv igen. Men det lär ju dröja några år nu med tanke på två små buspojkar i huset snart ;)
    Skönt att veta att man inte är ensam om att känna sig låg, det känns nästan som att omgivningen förväntar sig att man ska älska att vara gravid. Så man börjar ifråga sätta sig själv om det verkligen är normalt. Förstår att du längtar efter att bli färdig när du varit gravid så länge, jag tycker det känns som att jag alltid varit gravid. Känns nästan som ens identitet nu, väldigt märkligt haha ;)
  • joannabelle
    Iowhannah skrev 2015-09-20 12:44:55 följande:
    Ja, det är mitt första :D Vi är så förväntansfulla!

Jag känner alltför mycket tycker jag. Förvärkar varje dag den senaste veckan, känns som att de skulle påverka livmodertappen också men jag vet inte. Ska ta upp det med bm på tisdag, men jag misstänker att det är "heeelt normalt".
    Åh men vad spännande! Vill också känna något tecken på att lillen vill komma ut :D Hur känns förvärkarna? 
  • Iowhannah
    joannabelle skrev 2015-09-20 12:49:21 följande:

Åh men vad spännande! Vill också känna något tecken på att lillen vill komma ut :D Hur känns förvärkarna? 

Ganska spännande faktiskt! Varje kväll känns det som "i natt kanske det sätter igång", haha ;P

Svårt att förklara hur de känns dock. De börjar som en sammandragning, magen blir hård och är i vägen, och sen börjar bebis röra sig som fan och liksom trycker sig neråt. Hårt! Så att det gör ont i magen, ljumskarna, ryggslutet och även neråt i slidgången. De brukar komma i perioder om typ 30-45 minuter och efteråt är jag oftast lika slut och hungrig som efter ett tungt träningspass. De känns som mest vid vila, men i går kände jag av dem även under en promenad. Tydligen behöver det inte innebära att bebis kommer före BF, men vi hoppas för fullt! Vore inte kul att behöva gå med det här i tre veckor till :S Nu kommer de dock oftare och känns mer intensiva, så det skulle verkligen inte göra nåt om bebis kommer om en vecka!
  • Embla twopointoh
    Herkules skrev 2015-09-20 07:38:40 följande:
    Hej! I torsdags morse kl 00:43 kom Ida till oss! Vattnet gick 22:45, så det gick illans fort. Allt gick bra, trots att jag gick skrapas efter förlossningen. Hemma sedan igår och mår trots lågt blodvärde mycket bra. Efter min förra dotter för 4 år sedan var jag nedstämd och stressad, men just nu mår jag bara toppen och kan äntligen förstå vad det innebär att faktiskt kunna njuta av sin nya fina bebis!
    Grattis!!
  • mammalovis
    77michelle skrev 2015-09-20 07:12:28 följande:
    Godmorgon! Efter en orolig natt vill jag höra med er hur era bebisars sovmönster är. Jag är i v34+3 och bebisen är ordentligt livlig på natten runt kl 02 och några timmar framåt. Men inte i natt. Trots att jag gick upp, vände och vred på mig och petade på magen så hände inget. Väckte min man och då- lagom när jag gjort honom orolig- så sparkade hon till igen. Nu har jag känt henne ett par ggr till så är liiite lugnare. Kan det vara så att hon ändrar läge och åker neråt i magen, eller bara ändrat sovmönster? Hur har ni det med era bebisars vaken/ sömnperioder?
    Jag tycker att bebisen har ändrat mönster någon gång i den vevan. Innan hade jag en bebis som alltid satte igång runt 10-11 på kvällen när jag gick och la mig för att sedan vakna runt 5 på morgonen. Under dagen var det mer oregelbundet.

Nu har jag mer en eller två dagar som är mer intensiva och det verkligen brötas runt uppåt ovanför naveln och andra dagar det är lugnare över lag både i hur hårda sparkarna är och hur ofta de kommer. Sedan har jag ju mycket sammandragningar, så jag lägger nog mer märke till dem numera än rörelserna, men flera gånger per dag känner jag av bebisen, men visst händer det ganska ofta att jag funderar på när det senast var jag kände något.

Det kan säkert bero på både läge, att huvudet läggs neråt, att barnet har tillväxtperioder och kanske även att sömnmönstret ändras. Det sägs ju att födda barn växer när de sover, så jag antar att det gäller bebisar också. De går väl upp 250 g i veckan nu på slutet tror jag att jag läste nyligen.

Det viktiga är ju att rörelserna fortsätter flera gånger om dagen, annars är det ju dags att de kollar upp det på förlossningen med ctg, så bebisen fortfarande lever.
  • mammalovis
    Herkules skrev 2015-09-20 07:38:40 följande:
    Hej! I torsdags morse kl 00:43 kom Ida till oss! Vattnet gick 22:45, så det gick illans fort. Allt gick bra, trots att jag gick skrapas efter förlossningen. Hemma sedan igår och mår trots lågt blodvärde mycket bra. Efter min förra dotter för 4 år sedan var jag nedstämd och stressad, men just nu mår jag bara toppen och kan äntligen förstå vad det innebär att faktiskt kunna njuta av sin nya fina bebis!
    Grattis till lilla Ida! När var du beräknad och hur stor var hon?

Ibland är det skönt med en snabbare förlossning, även om det kan ta tid att komma ikapp mentalt efteråt.

Det känns som att många bebisar kommer i förtid, eller är det de med bf de första dagarna i oktober som inte kan hålla sig?
  • mammalovis
    Sommarsolen skrev 2015-09-20 11:01:34 följande:
    Har ca 4 v kvar till bf och känner då och då ihållande lite molande värk ibland långt ner i ryggen och ibland framtill nedanför magen, som mensvärk fast ganska svag. Det håller i sig länge varje ggn (säkert 10-20 min) så funderar på vad det är? Kan ju inte vara förvärkar då de väl ska komma i kortare perioder... Nån som vet? Är det bara att livmodern fortfarande växer...
    Det är inte några fogar som spökar då? Eller ligament som töjs ut?

När jag haft sammandragningar och magen är hård som en stenkula har det periodvis satt sig i ryggen som ett band långt ner, främst om jag har stått upp en del. Jag antar att det blir ansträngande för ryggen att kompensera när magen blir hård. Oftast hade jag även tryck neråt. Nu det senaste har det varit lite bättre tror jag, eller också har jag inte hunnit tänka så mycket på det i helgen då jag har varit ensam hemma med barnen.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-09-20 13:02:29 följande:
    Ganska spännande faktiskt! Varje kväll känns det som "i natt kanske det sätter igång", haha ;P
    Svårt att förklara hur de känns dock. De börjar som en sammandragning, magen blir hård och är i vägen, och sen börjar bebis röra sig som fan och liksom trycker sig neråt. Hårt! Så att det gör ont i magen, ljumskarna, ryggslutet och även neråt i slidgången. De brukar komma i perioder om typ 30-45 minuter och efteråt är jag oftast lika slut och hungrig som efter ett tungt träningspass. De känns som mest vid vila, men i går kände jag av dem även under en promenad. Tydligen behöver det inte innebära att bebis kommer före BF, men vi hoppas för fullt! Vore inte kul att behöva gå med det här i tre veckor till :S Nu kommer de dock oftare och känns mer intensiva, så det skulle verkligen inte göra nåt om bebis kommer om en vecka!
    En förvärk för mig innebär ju att magen är stenhård och gör ont i vila, så några sparkar från bebisen går ju inte känna samtidigt vad jag vet. Men du kanske menade att en ny sammandragning som gör ont/förvärk triggas av barnets sparkar först.

Å andra sidan är ju läkarspråket annorlunda, då jag är sjukskriven för förvärkar, men har sammandragningar som inte gör särskilt ont, utan mest bara är obehagliga och magen blir totalt stenhård.  Dock är de i vila/sittandes så att de kommer och sprider sig som tentakler som kommer närmare och närmare varandra tills magen är stenhård. Läkaren som undersökte mig i gynposition (för att mäta tappen) tyckte tydligen att magen var hård även när jag inte hade en sammandragning.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015