77michelle skrev 2015-09-20 07:12:28 följande:
Godmorgon! Efter en orolig natt vill jag höra med er hur era bebisars sovmönster är. Jag är i v34+3 och bebisen är ordentligt livlig på natten runt kl 02 och några timmar framåt. Men inte i natt. Trots att jag gick upp, vände och vred på mig och petade på magen så hände inget. Väckte min man och då- lagom när jag gjort honom orolig- så sparkade hon till igen. Nu har jag känt henne ett par ggr till så är liiite lugnare. Kan det vara så att hon ändrar läge och åker neråt i magen, eller bara ändrat sovmönster? Hur har ni det med era bebisars vaken/ sömnperioder?
Jag tycker att bebisen har ändrat mönster någon gång i den vevan. Innan hade jag en bebis som alltid satte igång runt 10-11 på kvällen när jag gick och la mig för att sedan vakna runt 5 på morgonen. Under dagen var det mer oregelbundet.
Nu har jag mer en eller två dagar som är mer intensiva och det verkligen brötas runt uppåt ovanför naveln och andra dagar det är lugnare över lag både i hur hårda sparkarna är och hur ofta de kommer. Sedan har jag ju mycket sammandragningar, så jag lägger nog mer märke till dem numera än rörelserna, men flera gånger per dag känner jag av bebisen, men visst händer det ganska ofta att jag funderar på när det senast var jag kände något.
Det kan säkert bero på både läge, att huvudet läggs neråt, att barnet har tillväxtperioder och kanske även att sömnmönstret ändras. Det sägs ju att födda barn växer när de sover, så jag antar att det gäller bebisar också. De går väl upp 250 g i veckan nu på slutet tror jag att jag läste nyligen.
Det viktiga är ju att rörelserna fortsätter flera gånger om dagen, annars är det ju dags att de kollar upp det på förlossningen med ctg, så bebisen fortfarande lever.