Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Okej. Klockan är nu 0414 och jag har varit vaken i över en timme pga en sån FRUKTANSVÄRD KLÅDA!! Säkert svamp :/ Har smörjt mig med intimcreme två gånger redan, men det hjälper föga. Sitter för närvarande i sängen med en ispåse tryckt mot underlivet och förhoppningen att få sova några timmar till. Det är sju timmar tills jag ska träffa BM. Känns som en evighet. Hoppas verkligen att hon kan fixa nåt som hjälper! Har bara haft besvär sen i går kväll, men jag känner redan att jag kommer bli galen om det ska hålla på så här!
Okej. Klockan är nu 0414 och jag har varit vaken i över en timme pga en sån FRUKTANSVÄRD KLÅDA!! Säkert svamp :/ Har smörjt mig med intimcreme två gånger redan, men det hjälper föga. Sitter för närvarande i sängen med en ispåse tryckt mot underlivet och förhoppningen att få sova några timmar till. Det är sju timmar tills jag ska träffa BM. Känns som en evighet. Hoppas verkligen att hon kan fixa nåt som hjälper! Har bara haft besvär sen i går kväll, men jag känner redan att jag kommer bli galen om det ska hålla på så här!
Låter inge vidare, hoppas bm har någon bra lösning åt dig så du får sova, man behöver ju all vila o sömn man kan få nu när förlossningen sakta men säkert närmar sig :)
Humöret kan gå upp och ner när man nyss fått barn, oavsett om man är den som fött barnet eller inte. Man är ofta lycklig men kan också vara mer känslig än vanligt den första tiden. Den hormonella omställningen hos den som fött barnet kan göra det lätt att gråta och bli upprörd över saker som annars inte berör en så mycket. Det är ganska vanligt att den som fött barnet blir nedstämd några dagar efter förlossningen, men även den andra föräldern kan bli det. Då är det bra om någon närstående kan hjälpa till och ge stöd.
Nedstämdheten går för det mesta över ganska snabbt, men det förekommer också att man får en depression och mår dåligt under en längre tid. Då bör man berätta det för någon så att man kan få hjälp, till exempel för en sjuksköterska på barnavårdscentralen. Man kan också vända sig till en läkare på vårdcentralen eller till en psykiatrisk mottagning. Om man mår mycket dåligt eller känner att man skulle kunna skada barnet, behöver man kontakta BVC eller sjukvårdsrådgivningen på telefon direkt. Då kan man få hjälp att må bättre och orka ta hand om sitt barn.
Ibland händer det att man inte känner något särskilt inför det nyfödda barnet. Många tror då att något kan vara fel och känner en slags tomhet. Det tar ofta tid att etablera en relation till sitt barn. Alla har inte jättestarka känslor med en gång. Relationen till barnet byggs upp med tid, närhet och samspel. Man kan behöva prata om sina känslor med en sjuksköterska på BVC, som kan ge råd och stöd. Det finns också psykologer knutna dit som man kan få stöd av.
Nä verkligen inte, kör ett par sånna pass varje natt, dock inte pga klåda men av foglossningar, sammandragningar eller bara extremt livlig bebis, tur man bara går hemma nu (graviditetspenning) så kan ju lägga mig o sova en stund när helst andan faller på :)