• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Mira14
    Sommarsolen skrev 2015-09-21 12:21:24 följande:

Ni som inte blir sjukskrivna etc, hur länge innan bf slutar ni jobba?

Jag arbetade min sista dag i fredags och har BF nästa söndag så två veckor innan. Lite tidigt kan jag tycka nu i efterhand.. Så jag hoppas han tittar ut redan den här veckan
  • Iowhannah

Nu hade ju jag rätt till graviditetspenning, men jag slutade jobba i v 32. Har bf 12 oktober och jobbade sista dagen 14 augusti. Två månader lät så långt och skönt, men nu (efter fem veckor) så har jag fortfarande inte gjort allt jag skulle göra. Jag skulle sy babyfilt och bebiskläder och göra matlådor till sambon och baka osv osv... Tiden går fort även om man inte gör så mycket!
  • Simone

Hallå :) har bf den 11:e oktober och det går inte att beskriva hur segt det här börjar bli! Varje dag känns som en evighet och man letar små tecken på att förlossningen är g hela tiden... Lilltjejen verkar trivas där inne, sparkar för fullt, mindre roligt för mig när det känns som att mina revben ska gå av eller när det känns som hon bokstavligen ska gräva sig ut ur underlivet haha.

Vad sjutton gör ni om dagarna för att tiden ska gå snabbare? Jag har slut på idéer :(

• Mijjan

Jag slutar en vecka innan men ångrar lite att jag inte tog längre tid före... Känner mig så slut och är så mycket man vill hinna innan

• garin
    Simone skrev 2015-09-21 15:22:16 följande:

Hallå :) har bf den 11:e oktober och det går inte att beskriva hur segt det här börjar bli! Varje dag känns som en evighet och man letar små tecken på att förlossningen är g hela tiden... Lilltjejen verkar trivas där inne, sparkar för fullt, mindre roligt för mig när det känns som att mina revben ska gå av eller när det känns som hon bokstavligen ska gräva sig ut ur underlivet haha.

Vad sjutton gör ni om dagarna för att tiden ska gå snabbare? Jag har slut på idéer :(

Jag jobbar till en vecka innan bf, det får mina dagar att gå samt att jag har en snart 18-månaders son också.
  • Embla twopointoh

Jag har en 15månaders att springa efter, så mina dagar är fulla. Flört

Jag har dock problem med ryggen, vilket gör att jag ofta måste lämna över mycket av barnhanteringen på min man (som är hemma just nu, lyx!) och jag får sitta eller ligga och vila. För att få tiden att gå läser jag, hantverkar och skapar eller slösurfar på FL. Men det är drygt ibland!

• mammalovis
    Om jag inte hade blivit sjukskriven hade jag jobbat till 9/10 och är beräknad till 17/10. Nu blev jag istället sjukskriven i 34+3.

Med de andra barnen har jag jobbat till ca en vecka innan bf och fått bebisen efter 5 hellediga dagar båda gångerna lustigt nog.
  • mammalovis
    För det första gör jag väl allt för att förlossningen inte ska starta än, då jag bara är i 36+1 nu, så det är förhoppningsvis några veckor kvar. Så än letar inte jag tecken, utan hoppas snarare att dagarna bara rullar på.
    Eftersom jag är sjukskriven för mycket sammandragningar och beordrad vila i hemmet, så gör jag inte så mycket, även om det finns massor jag borde göra.

Bebiskläderna är tvättade och uppsorterade efter vad som ska med till bb och stanna hemma. Däremot är inte bb-väskan packad, men påbörjad och en lista är skriven, då det kan bli bråttom, så egentligen borde jag packa färdigt, men det är väl någon mental spärr. Kvar är även att flytta ut lillasyster till syrrans rum och tvätta spjälskydd, amningskudde och de lösa delarna till liggkorgarna, samt montera om spjälsängen. Vi har sparat en liggkorg till en gammal vagn som vi har i vår säng eller i spjälsängen i början när bebisen inte tar så stor plats så det blir mer ombonat.

Sedan har jag tänkt sy ett påslakanset av ett gammalt lakan, virka bebisskor och en bläckfisk, sy dockkläder till lillasysters dockor och likaså sängkläder. Sortera upp gamla barnkläder storlek för storlek och allmänt försöka jobba på att få bättre ordning, men som regel händer ingenting.

Jag har börjat vända på dygnet och är väldigt seg på morgnarna. I morse hade jag mycket sammandragningar redan i sängen så jag valde att ligga kvar och somnade om. Sedan brukar det bli lite mobilspel innan frukost och dusch. Idag har jag vikt tvätt och suttit i storasysters rum och plockat igenom hennes leksakslådor och sorterat grejer rätt, då hon har en förmåga att bara slänga ner allt huller om buller. Därefter blev det lunch och en stunds vila och en kompis ringde innan jag städade upp lite av lillasysters leksaker i vardagsrummet och fastnade vid datorn.

Andra tänkta saker är väl att läsa de böcker som finns hemma samt ta tag i foton och annat. Egentligen skulle jag gått ner på stan och kollat utbudet på amningsbehåar då de gamla är för små, så jag vet vart jag ska gå efter förlossningen när brösten har stabiliserat sig. Sedan väntar en tur till stan för sista shoppingrundan av lite bebiskläder, spegel till bilen och hämta ut några babyboxar. Ev får det vänta till nästa vecka då jag passerat 37+0, så det inte är hela världen om förlossningen drar igång.

Så konstigt nog går dagarna rätt bra ändå. Framåt fem kommer resten av familjen hem, så då är det bara middag och läggningsrutiner kvar innan jag fastnar vid datorn och läser inlägg från septembermammorna.

• Iowhannah

Jag går också och letar efter tecken! Eftersom jag har känt förvärkar ett tag nu så tänker jag varje kväll att "i natt kanske det sätter igång", men än så länge ingen bebis.

Känner du dig klar med bebisförberedelserna? Annars finns det ju alltid nåt att göra där :P Ett tips är att dela upp saker. Gör en sak om dagen så ska du se att det går snabbare.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015