• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • emeloi
    Damdis skrev 2015-10-02 09:06:57 följande:

Inte jag heller  också bf idag, men ja... dagen har ju bara börjat. Men jag har inte sett skymten av någon slempropp eller något annat som kan få mig att tro att det ens är på gång. Man kan ju hoppas att det bara kommer pang på 

Jag lever lite på det hoppet också :-P att det bara pang sätter igång jag håller tummarna för dig!
  • mammalovis
    Janet 1980 skrev 2015-10-02 01:24:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn och är beräknad den 13 oktober.... så nu är det nära!
    Mycket blandade känslor för förlossning och allt som hör till.
    Känner att jag isolerar mig hemma nu på slutet då jag är rädd att bla vattnet ska gå på felplats vid feltillfälle osv
    Så jag tycker att man går spänd helatiden känner efter å hoppas att allt ska starta upp så det är klart snart så hela familjen kan pusta ut och bara mysa!
    Brukar dina förlossningar starta med att vattnet går? Annars är det ju ganska ovanligt ändå. Jag läste någonstans att 10% av förlossningarna startar med vattenavgång.

Här vaknade jag av molvärk i hela nedre delen av magen. Visst sammandragningar har jag som vanligt då och då, men inga som gör ont. Försäkerhets skull la jag ner det sista i väskan och försökte ta nya gravidkort, då detta blir sista graviditeten om inte en olycka sker. Senast vi tog kort var i augusti ... så det har inte blivit många kort med tredje barnet. Något sista kort samma dag har vi aldrig kommit ihåg, men jösses vad stor magen var på bild nu. 107 cm i omkrets vid naveln, så visst är man tjock.

Det vore ganska komiskt om det hände idag eller imorgon, då yngsta svägerskan har lagt ut delar av pajbakningen på entreprenad inför sina barns kalas imorgon. Om vi får åka till förlossningen står de 3 pajer fattigare till 31 personer ... Barnen räknar jag med att de får gå på kalaset så vi har barnvakt ... Jag tycker det är lite fräckt så nära bf dock, även om det är 2 veckor kvar. Bjuder man så många får man kanske anpassa maten därefter. Innan har de kört på ris- och pastasallad och oftast lyckats fixa maten själva.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-02 08:20:41 följande:
    Va hos bm igår o som vanligt så fick man börja oroa sig, hon kunde inte säga om bebben låg med huvudet upp eller ner (35+4) osså detta förbannade SF mått som jag tror dom får sluta ta på mig nu, min kurva ser ut som en trappa :( så idag ska jag in på ul för att (o det här fick jag inte riktigt klart för mig) antingen kolla att bebisen växer som den ska eller för att se hur den ligger, blir väl som både och hur som helst... Happ med den oron i kroppen så brände jag iväg till veterinären för o röntga unghunden tillsammans med uppfödaren o fick rätt hård kritik för att hunden gått ner (har tappat 2kg pga stress under flytten) så hela kvällen igår gick åt till o stirra in i en vägg o känna sig värdelös medan karln va på träning :P
    Ta det inte som kritik från bm, utan se det som ett bra tillfälle att få se att bebisen har det bra. Sf-måttet kan ju variera en del beroende på hur bebisen ligger. Sedan förstår jag att du vill att bebisen ligger på rätt håll, om du inte är positiv till snitt.

Jag själv vill ju föda vaginalt och tycker att ett kirurgiskt ingrepp är läskigt, så det var skönt att få bekräftat att huvudet ligger neråt och nu är fixerat, så är det bara för värkarna att starta när de vill. Dock är jag nog inställd på att få gå hemma 2 veckor till, då jag inte har någon brådska med att få saker gjorda ...

Trist med hunden, men han får väl äta ikapp helt enkelt. Det är ju tur att h*n inte var sjuk i alla fall, även om det är tufft att höra. Förhoppningsvis kommer hunden må bättre när du är hemma mer.
    Vår katt blev sjuk utan att vi märkte det när bebisen och storasyster och jag var som mest sjuka. Vi hade 8 läkarbesök den månaden tror jag. Sambon trodde jag hade fyllt på i matskålen och jag trodde detsamma om honom när han var först uppe, så ingen fattade att hon knappt inte rörde maten förrän det var för sent. Då hade vi visserligen bytt sort drygt en månad tidigare. Fy, vad elak jag kände mig. Vi fick ju lite putta undan katten ibland så inte bebisen var för hårdhänt, då båda ville ligga i babygymmet. Så nu blir det inga djur förrän barnen är äldre, det är ganska skönt också att inte vara beroende av kattvakt, utan vi kan vara borta över en helg utan problem, inte för att vi är det så ofta, men ändå.
  • FrökenPD
    mammalovis skrev 2015-10-02 10:44:57 följande:

Brukar dina förlossningar starta med att vattnet går? Annars är det ju ganska ovanligt ändå. Jag läste någonstans att 10% av förlossningarna startar med vattenavgång.

Här vaknade jag av molvärk i hela nedre delen av magen. Visst sammandragningar har jag som vanligt då och då, men inga som gör ont. Försäkerhets skull la jag ner det sista i väskan och försökte ta nya gravidkort, då detta blir sista graviditeten om inte en olycka sker. Senast vi tog kort var i augusti ... så det har inte blivit många kort med tredje barnet. Något sista kort samma dag har vi aldrig kommit ihåg, men jösses vad stor magen var på bild nu. 107 cm i omkrets vid naveln, så visst är man tjock.

Det vore ganska komiskt om det hände idag eller imorgon, då yngsta svägerskan har lagt ut delar av pajbakningen på entreprenad inför sina barns kalas imorgon. Om vi får åka till förlossningen står de 3 pajer fattigare till 31 personer ... Barnen räknar jag med att de får gå på kalaset så vi har barnvakt ... Jag tycker det är lite fräckt så nära bf dock, även om det är 2 veckor kvar. Bjuder man så många får man kanske anpassa maten därefter. Innan har de kört på ris- och pastasallad och oftast lyckats fixa maten själva.

Jag väntar också nr 4 och iaf mina alla 3 innan har startat med vattenavgång. Jag har också läs om 10% men för mig passar än så länge 100% bättre. Får se hur det blir nu med nr 4 :)
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-02 08:40:12 följande:
    Skönt att behöva få sån kritik när man är höggravid... Fyfan, stackare! Hoppas ul går bra iaf.

Min sambo bokade service på bilen. Den 14de. Har bf den 12te. Sen sa han "har inte bebisen kommit så får väl du åka in med bilen". Och jag tänkte "har bebisen kommit så åker jag inte och har bebisen inte kommit så åker jag fan inte heller". Så vi får se hur det blir, i värsta fall får han ta ledigt/sjukskriva sig för att lämna in bilen.
    Jobbigt bara om ni är billösa just då eller behöva gå långt hem från verkstan. Det lät ju inte som det smartaste draget, men karlar tänker ju inte alltid hur man mår som kvinna. Det optimala är väl i så fall att ni fått bebisen, så kan han göra det när han ändå har pappadagar.
  • mammalovis

Damdis och emeloi: En klen tröst för er, men det är ju bara 4,5% som föder på bf, så chansen är ju inte så stor. Försök ställ in er på en vecka eller möjligen två till, då det är mer troligt, framför allt om man är förstföderska.

Jag har fött ett barn på bf, så jag har nog uppfyllt min kvot. Imorgon har jag 2 veckor till bf eller 4 tills det definitivt är klart. Självklart hoppas jag som ni att det räcker med bf, då det är jobbigt att inte kunna ut och röra på sig som man vill för det mesta gör ont. Skönt att solen skiner, men tveksamt att det är värt besväret att gå ut ...

• Zchimla

Inatt var en sån natt ni vet där man vaknar 3000 ggr för det finns liksom ingen sovställning som är riktigt skön.

• Mijjan

Jaha bf +2 och jag börjar bli otålig. Har gått långpromenad med mannen och hunden nu och ska försöka fylla en dag till. Glad att jag bara gick hem en vecka innan bf för jag klättrar redan på väggarna :-P

• Zchimla
    Mijjan skrev 2015-10-02 13:05:06 följande:

Jaha bf +2 och jag börjar bli otålig. Har gått långpromenad med mannen och hunden nu och ska försöka fylla en dag till. Glad att jag bara gick hem en vecka innan bf för jag klättrar redan på väggarna :-P

Jag får inte ut och gå ens. Ut och trampa runt lite på trädgården, men promenader är big no no.

Hoppas det kommer igång för dig typ i eftermiddag.
  • emeloi
    mammalovis skrev 2015-10-02 11:04:14 följande:

Damdis och emeloi: En klen tröst för er, men det är ju bara 4,5% som föder på bf, så chansen är ju inte så stor. Försök ställ in er på en vecka eller möjligen två till, då det är mer troligt, framför allt om man är förstföderska.

Jag har fött ett barn på bf, så jag har nog uppfyllt min kvot. Imorgon har jag 2 veckor till bf eller 4 tills det definitivt är klart. Självklart hoppas jag som ni att det räcker med bf, då det är jobbigt att inte kunna ut och röra på sig som man vill för det mesta gör ont. Skönt att solen skiner, men tveksamt att det är värt besväret att gå ut ...

Jag har faktiskt sagt hela graviditeten att jag tror jag kommer gå över iallafall en vecka :-P så jag har egentligen aldrig förväntat mig nåt annat.. Varför vet jag inte, bara haft den känslan..
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015