• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-02 23:55:39 följande:

Har varit täppt i näsan konstant nu i ca 2 veckor... Jätte jobbigt när man ska lägga sig och man känner att man knappt kan andas

Mm, eller hur.

Hur gick det i går? Blev det nåt mer sen, eller la allt av?
  • Mijjan
    Embla twopointoh skrev 2015-10-03 00:24:20 följande:

Nej, usch, nu är jag orolig.

Vi var ju inne på extra kontroll i tisdags för att bebisens rörelsemönster förändrats drastiskt. Allt såg normalt ut då, och läkaren sade att så länge jag kände rörelser överhuvudtaget var det troligen bra.

Efter det har det varit fortsatt mindre och svagare rörelser, för att igår komma några rejäla kickar. Inte många, men ett par. Då andades jag ut lite grand och tänkte att bebisen kanske hade haft en "viloperiod".

Och idag har jag inte känt någonting alls, förutom någon svag buff alldeles nyss, när jag klämde på magen för att provocera fram en reaktion.

Jag har som sagt varit gravid fem gånger tidigare, men detta har jag aldrig varit med om. Jag som annars är ganska lugn och inte hetsar upp mig för minsta lilla, börjar nu känna en gnagande oro. En del av mig vill ringa förlossningen och åka in, medan min rationella sida (som brukar vara starkast) tycker att jag trots allt känner rörelser och kan vänta tio dagar till snittet. Kanske är det hormonerna som ökar oron, jag har varit känslig denna graviditet.

Jag vill ha ut henne nu!

Åk in! Vi var in i söndags av samma anledning och även om allt såg bra ut just då var de väldigt tydliga med att vi skulle komma in igen om det blev lika eftersom dom bara kunde säga att det såg bra ut just då... Vill inte skrämma dig utan tvärtom. Det är bättre både för dig och barnet att åka in och dubbelkolla än att gå hemma och oroa sig... Du har ju dessutom barn sen innan så du vet ju vad du pratar om! Jag är ju bara en nojig förstföderska! lycka till! Hoppas bebis kommer igång och ut snart!!
  • Zchimla

Vi var ju inne på extra kontroll i tisdags för att bebisens rörelsemönster förändrats drastiskt. Allt såg normalt ut då, och läkaren sade att så länge jag kände rörelser överhuvudtaget var det troligen bra.

Efter det har det varit fortsatt mindre och svagare rörelser, för att igår komma några rejäla kickar. Inte många, men ett par. Då andades jag ut lite grand och tänkte att bebisen kanske hade haft en "viloperiod".

Och idag har jag inte känt någonting alls, förutom någon svag buff alldeles nyss, när jag klämde på magen för att provocera fram en reaktion.

Jag har som sagt varit gravid fem gånger tidigare, men detta har jag aldrig varit med om. Jag som annars är ganska lugn och inte hetsar upp mig för minsta lilla, börjar nu känna en gnagande oro. En del av mig vill ringa förlossningen och åka in, medan min rationella sida (som brukar vara starkast) tycker att jag trots allt känner rörelser och kan vänta tio dagar till snittet. Kanske är det hormonerna som ökar oron, jag har varit känslig denna graviditet.

Jag vill ha ut henne nu!

Det är ALDRIG fel att ringa och skit i din rationella sida. Men jag förstår din rationella sida för jag har själv en sådan och den har gjort att jag själv varit tveksam om att ringa vid varje blödning som kommit. Men lyssna på känslan för det kan vara nog så skönt att bara fått prata med någon.
  • Skogisen

Uppdatering från ul igår, bebisen ligger med huvudet nedåt, dock en lite tjej -20% men proportionerligt liten så det va inget o oroa sig för tyckte dom. Däremot hittade hon ett vätskeflöde (tror jag hon kallade det) inne i magen på bebisen, efter att ha rådfrågat en läkare trodde hon att det var en vätskeblåsa på en äggledare pga mina hormoner. Någon som hört om nåt sånt tidigare? Är inte så lite orolig just nu...

• Silverguld

Jag vill ha ut henne nu!

Tycker du ska ringa/åka in! Jag slutade också känna min bebis (värkarna hade startat men jag förstod inte att det var riktiga värkar, haha) och de ville ha in oss direkt. För oss visade det sig att bebis var jättetrött och stressad inne i magen av värkarna eftersom han "satt fast" med navelsträngen tre varv runt halsen och därför inte kunde tränga längre ner än han gjort. Jag var öppen 7cm och öppnade mig till 8cm men sen hände inte mer trots att värkarna ökade i intensitet. De fick plocka ut honom med kejsarsnitt.

Är bebisen trött redan nu kanske den inte orkar förlossningen, så därför tycker jag absolut att du ska åka in <3
  • Embla twopointoh
    Mijjan skrev 2015-10-03 07:52:48 följande:
    Åk in! Vi var in i söndags av samma anledning och även om allt såg bra ut just då var de väldigt tydliga med att vi skulle komma in igen om det blev lika eftersom dom bara kunde säga att det såg bra ut just då... Vill inte skrämma dig utan tvärtom. Det är bättre både för dig och barnet att åka in och dubbelkolla än att gå hemma och oroa sig... Du har ju dessutom barn sen innan så du vet ju vad du pratar om! Jag är ju bara en nojig förstföderska! lycka till! Hoppas bebis kommer igång och ut snart!!
    Zchimla skrev 2015-10-03 08:18:49 följande:
    Det är ALDRIG fel att ringa och skit i din rationella sida. Men jag förstår din rationella sida för jag har själv en sådan och den har gjort att jag själv varit tveksam om att ringa vid varje blödning som kommit. Men lyssna på känslan för det kan vara nog så skönt att bara fått prata med någon.
    Silverguld skrev 2015-10-03 09:17:23 följande:
    Tycker du ska ringa/åka in! Jag slutade också känna min bebis (värkarna hade startat men jag förstod inte att det var riktiga värkar, haha) och de ville ha in oss direkt. För oss visade det sig att bebis var jättetrött och stressad inne i magen av värkarna eftersom han "satt fast" med navelsträngen tre varv runt halsen och därför inte kunde tränga längre ner än han gjort. Jag var öppen 7cm och öppnade mig till 8cm men sen hände inte mer trots att värkarna ökade i intensitet. De fick plocka ut honom med kejsarsnitt.

Är bebisen trött redan nu kanske den inte orkar förlossningen, så därför tycker jag absolut att du ska åka in <3
    Tack tjejer!

Jag ringer i eftermiddag om jag inte känt några större rörelser då.

Det är ju den den känslan av att "vara i vägen" för personal med ett redan pressat arbetsschema som gör att jag tvekar. Nu har aldrig någon på förlossningen förmedlat en sådan känsla från deras sida, men jag känner lite så ändå.

Det är också ganska bökigt för oss att åka in, vi måste skaffa barnvakt till vår 15-månaders (jag har inget körkort och kan i nuläget knappt stå och gå, så buss funkar inte). Visst, skulle det bli aktuellt kan ju hon följa med i bilen och maken vänta utanför...

• Simone
    Iowhannah skrev 2015-10-03 07:48:11 följande:

Mm, eller hur.

Hur gick det i går? Blev det nåt mer sen, eller la allt av?

Tyvärr så gav det sig efter ett tag. Vaknade endast en gång inatt och då hade jag lite ont, men somnade om nästan direkt. Nu har jag som molande mensvärk vilket jag har hela tiden känns det som så tar inte det som ett tecken...

Hur går allt för dig?
  • LadyViolet
    Iowhannah skrev 2015-10-02 23:40:55 följande:

Någon mer som fått ökad nästäppa nu mot slutet? Jag har varit täppt till och från under hela graviditeten, men de senaste dagarna har det varit så extremt att jag (som avskyr nässpray) har varit tvungen att använda nässpray för att ens kunna sova. Och, tro mig, det ska vara väldigt illa för att jag ska ta till sprayen!

Jag har också blivit rätt svullen och täppt i näsan. Var förkyld för 2 veckor sedan och då var jag tvungen att använda nässpray. Blev ganska svårt att sluta med den sen. Klarar mig precis utan den nu. Har dessutom börjat snarka, vilken både min son och sambo tycker är jättekul att påpeka...
  • Mijjan

Misstänker önsketänkande men mår illa och har lite ont i magen idag... Tog en Alvedon och ska ut och grilla i skogen med svärfamiljen. Får väl se om dagen blir mer spännande än så har tio mil till förlossningen i vanliga fall men nu åker vi några till i fel riktning... men jaja är förstföderska så lär väl inte gå i raketfart även om det drar igång

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015