• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • angelica123

Är på bf-3 idag. Har senaste dagarna haft lite molvärk och småonda sd på kvällarna men inget mer än så tyvärr. Vill så gärna att bebis ska komma den här veckan!!

Får inte sova, han är så aktiv på natten och trycker på min blåsa (och så har det suttit sig i huvudet på mig) att jag är uppe en gång i timmen och kissar :(!!

Detta mellan 23-05. Sedan brukar jag få sova till 08 i ett sträck och då sover jag fantastiskt skönt (bebis sover då?), för att sedan behöva gå på toa igen och sen somnar jag om till 10 ca.

Bara att vänja sig förstås, men en gång i timmen nu när man verkligen vill vila upp sig är ingen höjdare.

Sen har jag massor av energi på dagen pch kan pyssla med det ena och det andra. Tills att ryggen säger stopp, men själva energin är det inget fel på

• Simone
    Mijjan skrev 2015-10-06 08:06:00 följande:

En vecka över idag.. Någon mer som känner igen sig? :-P

Haha det där känner man igen! Så jobbigt att få 10 samtal om dagen där folk frågar "känner du något än, har det hänt något än" osv... Vet att dom bara bryr sig, men börjar bli lite jobbigt nu när man själv är så otålig
  • Simone

Någon mer än jag som läcker mycket mjölk?? Inte några droppar som kommer utan det kan verkligen rinna och bli en pöl i sängen... Speciellt om jag ligger på sidan. Känner mig som en ofräsch mjölkmaskin haha :(

• Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-06 10:13:18 följande:

Haha det där känner man igen! Så jobbigt att få 10 samtal om dagen där folk frågar "känner du något än, har det hänt något än" osv... Vet att dom bara bryr sig, men börjar bli lite jobbigt nu när man själv är så otålig

Måste vara sjukt jobbigt! Jag visade bilden för min sambo och han sa "om du tyckte om folk så skulle det nog vara så där för dig med", haha! Han, som jobbar, får ta det där istället.
  • Glader90
    Simone skrev 2015-10-06 10:13:18 följande:

Haha joo jag känner igen de där! :p man uppskattar att så många bry sig! Men man blir less tillslut på att alla frågar
  • Zchimla
    Angelica1984 skrev 2015-10-06 09:39:12 följande:

Min lille pojke kom igår på BF-4.

Kände lindriga förvärkar till och från under hela förmiddagen för att sen komma igång ordentligt vid 15 och 19:04 var han ute :)

Hade på många sätt en toppenförlossning och väntar nu på att få komma hem från BB :)

Grattis.
  • Zchimla

Jag fick som lindriga förvärkar med första och kände en oro i kroppen som jag inte hade känt tidigare. Sedan var jag inne hos bm på bokat besök och hon konstaterade då att jag befann mig i latensfasen.

• mammalovis
    Angelica1984 skrev 2015-10-06 09:39:12 följande:
    Min lille pojke kom igår på BF-4.
    Kände lindriga förvärkar till och från under hela förmiddagen för att sen komma igång ordentligt vid 15 och 19:04 var han ute :)

Hade på många sätt en toppenförlossning och väntar nu på att få komma hem från BB :)
    Grattis! Skön att du fick en relativt snabb förlossning.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2015-10-06 08:36:31 följande:
    Ni som fött barn tidigare, hur känns latensfasen, hur vet man att man kommit in i den? Jag har hela natten haft ont i ryggen och den molande värken i magen kommer och går plus att det känns som att jag har magknip. Jag är dessutom hur hungrig som helst, var upp och åt 3 i natt och håller på att dö av hunger nu... Men det gör ju inte så ont att jag inte kan andas. Än.. smile1.gif
    Med första barnet hade jag inga förvärkar, utan bara sammandragningar vid rörelse. Två dagar innan hon kom ut trodde jag att vattnet hade börjat sippra, men det var bara vattniga flytningar. Dock kunde de registrera sammandragningar som jag inte kände av.

På bf-4 fick jag första värken klockan ett, sedan höll det på under förmiddagen med 45-30-20 minuter mellanrum, så jag skickade sambon till jobbet vid 6, då jag räknade med att det skulle ta hela dagen. Han ringde vid halv tio och kom hem, för att sedan gå handla och laga köttfärssås och spaghetti, så jag hade lite energi att föda på. Vid ca elva gick jag och duschade och då tätnade värkarna, så sedan var det bara att äta och ta värkarna dessemellan, genom att resa sig och vagga. Vid 12 ringde vi förlossningen då jag hade 3-4 värkar på 10 minuter. Första stället hade fått stänga då de fått in en omföderska med vinterkräksjuka och hälsade oss välkomna at ringa några timmar senare. Så det var bara att ringa det andra stället dit vi var välkomna in. Den dagen var det kallt, men halt, så sambon fick ta det lugnt in. Vi hade drygt 4 mil dit.

Vid ett var vi framme och de mötte oss och jag fick en värk direkt, de sa att de hade fullt, men skulle ordna ett rum, så vi fick sätta oss i väntrummet. Väl på rummet sjönk jag ner på golvet vid varje värk för det gjorde så ont, så jag fick börja med lustgasen omgående. Tyvärr kom värkarna så tätt att jag bara hann få en klunk dricka emellan att sambon aldrig hann se dem på ctg, innan de var på väg mot toppen. Epiruralen som jag egentligen inte ville ha avstyrdes efter 2,5 timmar, då jag var fullt öppen, 5 cm när jag kom in. Sedan hade jag krystvärkar ca en halvtimma innan hon kom ut. Under förlossningen hade jag också akupunkturnålar, men om de gjorde nytta har jag ingen aning om.

Man kan väl säga att du kommer förstå när det väl kommer äkta värkar för de ligger på en helt annan nivå rent smärtmässigt, så då råder inga tvivel är min erfarenhet från två födslar. Andra eskalerade så fort från en ond förvärk på natten till två värkar med lite blod till rejäl mensblödning och sedan hade jag 5 på 12 minuter, så det var bara att åka in så fort barnvakten kom.

Fast även om jag fött två barn innan, så förtränger man hur det kändes, så jag var lika nojig som du i söndags då jag fick 4 onda sammandragningar på 20 minuter, så jag tvingade sambon att köra ut bilen om det skulle eskalera för säkerhets skull. Vi är ju dessutom tillsagda av bm att åka på första värken, då det gick så fort sist, men det är ju svårt att avgöra på förhand. En del av de sammandragningar jag har nu dagligdags är inte heller snälla, men de ska ju bli värre för att det verkligen ska vara dags.

Så nu börjar det bli nervöst att gå och lägga sig för man vet inte vilken natt det är dags. I natt har jag sovit uselt och drömt massa sjuka saker och somnade nog inte före kvart över två. Ändå var jag pigg i morse, men det har slagit tillbaks nu och jag är tung i huvudet och allmänt slö.

Mamma ringde igår och kollade läget och ville ha ett sms i morse om att allt var lugnt, då hon hade två viktiga möten under dagen. Jag har bett sambon att höra med sin mamma hur hon är ledig fram tills tisdag nästa vecka då de åker iväg på semester, så mamma kan känna sig lite mindre pressad. Har barnen väl kommit till förskolan har vi ju lite bättre respit, värre är ju på morgonen innan förskolan även om vi har en granne i huset, men hon börjar jobba vid sju.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-06 09:30:03 följande:
    Åh, min bm säger också såna saker! Typ "nu kan den komma när som helst", men inte fan händer det nåt! Det känns som falska förhoppningar :(
    Jag förstår er irritation, men samtidigt har hon ju rätt, från nu och till två veckor efter bf kan ju bebisen komma vilken dag som helst, om man har bf senast runt mitten av månaden. Ingen kan ju säga när.

Min mamma var hos bm vid tolv och hade sammandragningar, men sa inget. Bm sa att ja, den kan ju komma idag eller om en vecka. Kvart över tre samma dag är han född, så så väl stämde hennes gissning. En vecka är ju ganska god marginal att ha med i gissningen.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015