• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    Ccvd skrev 2015-10-07 08:14:09 följande:
    4830 ska det vara haha
    Grattis till bebisen! 4830 g lät lite mer rimligt, jag hissnade när jag läste det första.

Jobbigt att ni haft en tuff start, men hoppas det vänder snart så ni får komma hem och njuta. Vilket datum kom bebisen?
  • joannabelle

Jag har en fråga till er andra av ren nyfikenhet, jag är på BF-5 idag och bebis är inte fixerad utan är ruckbar. Frågade barnmorskan om det var farligt ifall vattnet skulle gå och han inte är fixerad, hon avfärdade de och sa att vi inte ska oroa oss för något medicinskt utan ringa in till förlossningen i vanlig ordning vid vattenavgång. 

Men blir orolig när jag läser andra som skriver att man ska åka in direkt och till och med lägga sig ner så att inte navelsträngen kommer ut först. Vad har ni andra fått för direktiv från eran barnmorska? :) 

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-10-07 16:44:12 följande:
    Nu börjar det hända grejer här :) Vattnet gick strax efter två, verkligen som på film då det bara forsade precis när jag skulle gå och hämta posten. Jag ringde förlossningen och har precis varit in på kontroll, de tyckte att värkarna kom regelbundet men eftersom jag var såpass opåverkad så skickade de hem mig så nu sitter jag här i soffan och väntar och väntar.. På grund av infektionsrisken ville de inte kolla om jag var öppen. Drar det inte igång blir det igångsättning imorgon förmiddag. Åh det är så kul och jag blir så glad vid minsta värk men oj vad det sipprar vatten hela tiden. Barnmorskan kollade med ultraljud och såg att det var tomt men eftersom vattnet ombildas hela tiden så rinner det ju direkt ut.. Börjar kännas i huvudet nu då jag måste dricka ordentligt. Vid 11 idag var jag hos barnmorskan och bokade in igångsättning den 18/10 men det kommer jag ju att slippa nu!
    Spännande att det äntligen är på g. Då har du ju mer ett slutdatum på väntan nu. Försök vila så mycket du bara kan, krafterna kommer du behöva!

Lät däremot lustigt om det var tomt på fostervatten, men lite måste väl finnas kvar även om det ombildas hela tiden?

Lycka till! Hoppas du orkar dela med dig av din förlossning sedan.
  • Zchimla
    joannabelle skrev 2015-10-07 21:20:53 följande:

Jag har en fråga till er andra av ren nyfikenhet, jag är på BF-5 idag och bebis är inte fixerad utan är ruckbar. Frågade barnmorskan om det var farligt ifall vattnet skulle gå och han inte är fixerad, hon avfärdade de och sa att vi inte ska oroa oss för något medicinskt utan ringa in till förlossningen i vanlig ordning vid vattenavgång. 

Men blir orolig när jag läser andra som skriver att man ska åka in direkt och till och med lägga sig ner så att inte navelsträngen kommer ut först. Vad har ni andra fått för direktiv från eran barnmorska? :) 

Jag ska lägga mig ner och tillkalla ambulans vid vattenavgång, men det beror på att bebis ligger på tvären och navelsträngen rakt ner i öppningen. Min dotter var ruckbar och med henne fick jag bara vanliga direktiv att ringa förlossningen vid vattenavgång.
  • joannabelle
    Zchimla skrev 2015-10-07 21:25:33 följande:
    Jag ska lägga mig ner och tillkalla ambulans vid vattenavgång, men det beror på att bebis ligger på tvären och navelsträngen rakt ner i öppningen. Min dotter var ruckbar och med henne fick jag bara vanliga direktiv att ringa förlossningen vid vattenavgång.
    Okej då antar jag inte att det är lika akut om bebisen ligger rätt men är ruckbar! Kan vara skönt att veta så man inte får panik om man är ute går och vattnet plötsligt skulle gå haha.
  • trixiedix
    svejo skrev 2015-10-07 18:44:10 följande:

Vi har inget namn alls på gång. Detta blir ju tredje pojken så vi har idétorka. Förslag mottages gärna! Gillar gamla namn.

Måste fråga er med fler barn, hur är erat tålamod? Jag har just nu inget tålamod alls med mina två grabbar som bara ska kivas hela tiden. Känner mig så hemsk som mamma..

Du är inte ensam om att ha noll tålamod. Jag önskar att jag fick låsa in mig nu dom sista dagarna och bara vara ensam för mina pojkar går mig verkligen på nerverna, känner mig så hemsk ibland men jag är bara så trött och slut och vill inget annat än att ladda och vila upp mig inför förlossningen vilket jag inte kan just nu, minstingen på 22mån har jag hemma med mig å dagarna så det är svårt att varva ner..
  • MyRoundabout

Vansinnigt mycket förvärkar i natt, men efter duschen försvann de som vanligt... spenderade sedan dagen på det lokala shoppingcentrat, men ännu inget resultat från det. Resten av slemproppen gick dock medans jag var där, men det behöver ju varken göra till eller från. 
    Sjukt less på massa ont utan att det ger nåt! Vill bara att det ska börja på riktigt nån gång. 

Håller tummarna för er som är på gång!

• mammalovis
    Hallonmaja skrev 2015-10-07 17:16:21 följande:
    Hej! Här är en till som väntar på oktoberbebis smile1.gif Har planerat snitt på tisdag 13/10 så det närmar sig! Är mitt tredje barn och de andra två har varit hemma förkylda denna veckan. Idag har jag också fått ont i halsen och känt mig risig. Så typiskt, har inte varit sjuk på hela graviditeten hittills. Undrar hur de gör med snitt om man skulle vara sjuk, nån som vet?

Tycker dagarna segar sig fram i snigelfart, har allt klart och vill bara att dagarna ska gå! Blir ju inte bättre av att vara sjuk och tvingas vara hemma hela dagarna.

Fördriver tiden med att klura på namn. Har ni andra redan bestämt namn eller tar ni det sedan när bebben kommit?
    Ja, här börjar barnen också bli sjuka typiskt nog. Äldsta dottern var hemskt grinig i går kväll och hade ont i halsen så det kändes som något var på g med 37,6 i örat innan vi släckte. Kvart i två kom hon upp och lät som en skällande hund med 39,3. I med Ventoline och Panodil och huvudet pallade vi upp med ett täcke under madrassen, sedan sov hon tack och lov gott till halv 8. Då var hon pigg och feberfri och tyckte det var fuskigt att inte hon fick gå till förskolan. Sedan har hon tjatat om frukost till en trött mamma, men det gick att få henne att sätta sig och måla med tuschpennor så jag fick lite respit. Under eftermiddagen har hon längtat efter att lillasyster ska komma hem. Jag är väl jättetråkig som bara vilar hela dagarna, så hon gick också och la sig vid fyra tills resten kom hem. Det är tur att hon är hyfsat pålitlig och kan sysselsätta sig själv mycket på rummet med rollekar.

Jag trodde i mitt stilla sinne att hon var frisk nu, men när vi tempade för säkerhets skull hade hon 38,4 ikväll (37,2 i morse)och lillasyster 37,7 så följetongen fortsätter. Vi får se åt vilket håll det går på lillasyster imorgon, hon kan ibland ha högre temp på kvällen när hon inte har bajsat och ligga under 37 på morgonen, så vi får se vad som händer imorgon. Måste jag ha båda barnen hemma får väl teven gå varm och jag parkera i soffan. Någon bebis har vi inte tid med förrän de är friska, då det blir svårare med barnvakt. Visserligen jobbar svärmor sista natten i natt innan hon åker till Kanada nästa onsdag, så jag hoppas hon är tillgänglig i nödfall. Min mamma tar ju drygt 2 timmar på sig hit, så någon måste ju ta dem innan.

Sambon hade tydligen sagt något om att mamma skulle komma kvällen innan bf, så hon hade inte bokat in några möten fredag eller måndag vid bf och kunde komma torsdag kväll, så vi får väl hoppas bebisen håller tidsplanen till runt bf 17/10.

Med namn ligger vi ganska lågt. Första fick ett namn hon definitivt inte skulle ha, men hennes långa födsloskrik avgjorde till slut. Andra barnet hade huliganen, Vilde och Vilda som arbetsnamn då jag hade så mycket sammandragningar och blev en Wilda med tanke på den snabba förlossningen och hon lever upp till sitt namn. Vilda/e betyder strid så dt stämde inte.

Tredje barnet har vi heller inget klart. Jag var inne på en Emil när sammandragningarna började och jag befarade att illbattingen hade vänt sig åt fel håll. Dock kommer det inte gå hem hos sambon då hans kusin heter så.

Flicknamn tycker jag är lättast att komma på förslag till, men vi har inte haft några diskussioner än. Jag vill ha ett robust tvåstavigt namn. Den här gången har jag funderat på Nora och Nadja. Safira är också fint, men väl gulligt. Tidigare gånger har Emilia, Diana, Malva, Linnéa och Amira funnits med på listan. På ett sätt hade det varit kul att spinna vidare på familjens initial av förnamnen som bildar just Amira innan lillasyster kom, då jag har ett dubbelnamn, samtidigt är det en omkastning av namnet Maria som är ett släktnamn, som äldsta tösen också fick, men vi får se.

Pojknamn tycker jag är sjukt svårt. Antingen känns namnen väl gubbiga, 70-talsaktiga som alla klasskamrater hetat eller för mjuka. Namn jag tänkt lite mer på är Mattis, Mio, Malve, Otto, Matteo, men inget jag fastnat vid. Sedan är det ju så många barn man haft i skolan/förskolan som man förknippar namnen med. Namn i närmsta släkten är Olof, Ingemar, John, Emanuel på min sida, men inget jag vill ha som tilltalsnamn. Oscar är fint, men också mjukt. Jag gillar egentligen Gabriel, men då blir det ju så lätt Gabbe istället plus att jag vill att det ska vara lätt att skriva för barnet. Det räcker att de får bådas efternamn, då jag har två olika pappor med son-namn, men ändå vill ge dem valet i framtiden att ändra. Som "äkta" efternamn har alla barnen mitt och sambons dotter har bara mammans.
  • mammalovis
    joannabelle skrev 2015-10-07 21:20:53 följande:

Jag skulle tippa på att det är stor skillnad på direktiven vid tvärläge och om huvudet ligger åt rätt håll. Tvärläge kan man ju inte föda i, utan måste ha koll på om huvudet hamnar rätt eller om det måste till ett kejsarsnitt. Så länge huvudet är fixerat eller ruckbart tror inte jag det skulle vara någon extra fara. Möjligen om det är rörligt, tänker jag och har hoppat ur läget, men det låter ju som stor otur att navelsträngen skulle komma i vägen.

Sedan finns det ju barn som snurrar navelsträngen runt halsen, men jag tror aldrig jag läst vilket huvudläge de haft innan, men vore intressant att få reda på.

Dessutom tror jag en del bm lever kvar med äldre direktiv och en del har tagit till sig nyare, men det är min gissning.

Min bebis var fixerad sist och ska dit på fredag, så då kan jag ju få det bekräftat. Hon tyckte jag hade väldigt låg mage sist, så antagligen har den sjunkit ner en bit skulle jag gissa. Jag behöver sitta skräddare eller bredbent för att det inte ska göra ont, så magen får plats neråt.
  • Irlais
    trixiedix skrev 2015-10-07 21:31:20 följande:

Du är inte ensam om att ha noll tålamod. Jag önskar att jag fick låsa in mig nu dom sista dagarna och bara vara ensam för mina pojkar går mig verkligen på nerverna, känner mig så hemsk ibland men jag är bara så trött och slut och vill inget annat än att ladda och vila upp mig inför förlossningen vilket jag inte kan just nu, minstingen på 22mån har jag hemma med mig å dagarna så det är svårt att varva ner..

Samma här... Min är 23 mån och gör egentligen inget jag inte borde vänta mig men jag orkar bara inte med allt bus och spring! Vill som du säger bara låsa in mig någonstans och vila. Känns som att förlossningen inte kommer komma igång för när ska man få igång lugnt och ro-hormonet egentligen
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015