• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Elesif
    Elesif skrev 2015-10-14 18:19:33 följande:

Hej alla!
    Igår fick vi äntligen träffa vår son! Vattnet gick halv tolv på natten och sen började värkarna ca tjugo minuter efter. Det tog ca 30 minuter innan vi kom iväg eftersom allt vatten inte kom på en gång och vi hade en timme att köra.

Jag var väldigt orolig för att jag skulle föda i bilen eftersom värkarna plötsligt kom med 2 min mellanrum istället för 5. När vi kom fram så fanns som tur en ledig plats alldeles utanför ingången och min man bad en kvinna hämta en rullstol. Jag blev övervakad en halvtimme, ca en kvart för länge för sen gjorde värkarna så otroligt ont och jag kände att jag nästan var tvungen att krysta.
    Jag hann bara med lustgas fast jag hade gärna fått nåt mer säger jag bara!

03 24 var han ute, vår älskling!

Jag födde i vecka 40, 39+2.
  • Knyttet14
    cookie82 skrev 2015-10-14 17:35:30 följande:

Har lurläst här ett tag och glädjs med alla er som fått, grattis!

Själv har jag från att jag blev gravid tampats med min förlossningsskräck. Varit hos Aurora på flera besök och hos psykologen på MVC för att känna någon typ av ro. Det har faktiskt fungerat. Vi har bokat en doula också för att underlätta för mig och även för min sambo.

Efter nio månader känner jag ett lugn inför att föda. Nervös såklart men ändå inte hysterisk.

Till saken, idag var jag på mitt sista besök hos barnmorskan - BF om två dagar alltså på fredag. Jag frågade lite för jag tycker rörelsemönster har ändrats något. När hon kände på magen skojade jag lite om att bebisen har inte vänt sig va. Hon sa att hon trodde hon kände huvudet men skulle dubbelkolla med ultraljud

Ungen har vänt på sig. 2 dagar innan BF. Snacka och chock! Till saken hör att jag är ännu mer rädd för KS än för vanlig förlossning och få det beskedet på ett vanligt besök kändes tufft. Vi ska till förlossningen imorgon för ett väldigt sent vändningsförsök annars blir det KS.

Lugnet jag kände är som bortblåst - skräcken är tillbaka.

Kände mest för att beklaga mig. Enda trösten är väl att det upptäcktes innan förlossningen hann sätta igång för då hade det blivit akutsnitt...

Känner verkligen med dig och jag förstår hur du känner. Jag har också förlossningsrädsla, dock från förra förlossningen. Ändå är jag mer rädd för snitt och förra graviditeten kunde ha slutat i snitt för mig. Dom upptäckte att sonen låg i säte och det blev tal om snitt, jag gick panik! Var så ledsen.. innan vi hade tid för vändning så hade han vänt sig själv och jag födde naturligt. Denna graviditet har dom gjort snabba ultraljud varje besök dom senaste veckorna för att jag ska var lugn och ha ordentlig koll att han verkligen är nere.

Jag hoppas verkligen att det går bra att vända för er. Förstår din oro och har väl inget vettigt att skriva egentligen förutom att jag förstår. Om vändning fungerar så kan man ju be om att bli igångsatt direkt om kroppen är redo för det. Nu är ju du så pass långt gången så det ska nog fungera. Slipper du vara orolig ifall bebis vänder sig igen och du får mer kontroll. Stort lycka till!! Jag håller tummarna för dig!
  • Simone

Stort grattis till er som fått träffa era små bebisar och lycka till till er andra :D

• theresepe

Stort grattis till alla som fått sina små mirakel! :) så himla mysigt.

Själv är jag BF+10 idag... Börjar bli otroligt tungt nu :) har planerad igångsättning på måndag(19/10). Någon annan som behövt bli igångsatt och vill dela med sig av sin upplevelse? :) är ganska nervös faktiskt.. Hoppas verkligen det drar igång innan måndag!!

• Irlais

Oj vad det kommer bebisar, grattis! Hoppas Iowhannah har fött nu också, lät ju verkligen som det var på g för mig är det totallugnt idag, försöker ställa in mig på att det kan dröja ända till november ändå utan konstigheter. Men väntan är sååååå dryg.

Cookie82 men fy så jobbigt att bebis har vänt sig! Hur tänker du kring att ev testa föda i säte? Jag har själv ingen förlossningsrädsla men hade alla gånger valt säte framför ks, tycker ks känns läskigt.

• cookie82
    Knyttet14 skrev 2015-10-14 18:53:45 följande:

Känner verkligen med dig och jag förstår hur du känner. Jag har också förlossningsrädsla, dock från förra förlossningen. Ändå är jag mer rädd för snitt och förra graviditeten kunde ha slutat i snitt för mig. Dom upptäckte att sonen låg i säte och det blev tal om snitt, jag gick panik! Var så ledsen.. innan vi hade tid för vändning så hade han vänt sig själv och jag födde naturligt. Denna graviditet har dom gjort snabba ultraljud varje besök dom senaste veckorna för att jag ska var lugn och ha ordentlig koll att han verkligen är nere.

Jag hoppas verkligen att det går bra att vända för er. Förstår din oro och har väl inget vettigt att skriva egentligen förutom att jag förstår. Om vändning fungerar så kan man ju be om att bli igångsatt direkt om kroppen är redo för det. Nu är ju du så pass långt gången så det ska nog fungera. Slipper du vara orolig ifall bebis vänder sig igen och du får mer kontroll. Stort lycka till!! Jag håller tummarna för dig!

Tack för uppmuntran! Nu känns det som det bara är att hålla tummarna. Bebisen verkar rörlig så vi får hoppas att lyckas imorgon.

Det känns så märklig att vad som helst kan hända...
  • cookie82
    Irlais skrev 2015-10-14 20:45:40 följande:

Oj vad det kommer bebisar, grattis! Hoppas Iowhannah har fött nu också, lät ju verkligen som det var på g för mig är det totallugnt idag, försöker ställa in mig på att det kan dröja ända till november ändå utan konstigheter. Men väntan är sååååå dryg.

Cookie82 men fy så jobbigt att bebis har vänt sig! Hur tänker du kring att ev testa föda i säte? Jag har själv ingen förlossningsrädsla men hade alla gånger valt säte framför ks, tycker ks känns läskigt.

Det verkar inte som om de vill ge föda i säte som ett alternativ ens. Förstföderska med Aurorabakgrund ringer väl i varningsklockorna. De ville helst inte försöka vända heller utan gå direkt på KS. För att peppa mig till vaginal förlossning så läste jag allt jag kunde komma över om komplikationer kring KS - kända smart då inte lika smart nu. Det blir väl som det blir. Bebisen ska ju ut på nåt sätt men det var ju inte riktigt såhär jag tänkt mig det...
  • mammalovis

Grattis joannabelle till sonen! Det var snabbt uppdaterat. Passa på nu att vila upp dig innan matningscirkusen börjar.

Grattis Embla twpointoh till dottern! Skönt att livmodern var i så fin form. Häftigt att du fick en så stor bebis, så tidigt!

Grattiis MyRoundabout till Elise! Tufft att planerna fick ändras, men ut fick du din skatt i alla fall!

Ja, amningen är tuff i början. Jag stod ut till morgonen vi hade andra läkarkontrollen, då gick jag upp vid fem och kokade amningsnappen för att stå ut, då det gjorde så ont när han högg till och oftast inte med det bästa taget heller antaglige. Större delen av dygnet äter han ofta med mindre än 1,5 timmars mellanrum, så det blir många amningar på en dag ... många gånger 3 vänder med en liten sovstund emellan innan han däckar ordntligt. Bäst sover han tidig kväll och fram på morgontimmarna, annars är det mest om han får ligga nära. Bröstvårtorna har varit så ömma att jag knappt klarat av att torka mig med en handduk efter duschen.

Grattis till sonen Elesif! Det var snabbt jobbat. Jag förstår att du kan ha önskat mer smärtlindring. Ibland går det nog snabbare än barnmorskorna förväntar sig och då hinns det inte med. Trots en snabb andra förlossning fick jag inte ens frågan om smärtlindring när jag kom in den här gången ... så jag fick kräva det när vattnet hade börjat komma ...

• mammalovis

Ja, här har det varit en annorlunda dag fylld av överraskningar. Den första var att inse att jag inte blött på hela natten, så jag ställde mig frågan om avslaget var över, redan. Jag har ändå börjat fundera på att använda normala bindor med vingar, men inte orkat handla än.

Sedan ställde jag mig på vågen och insåg att jag gått ner 1,4 kg sedan i söndags morse, så nu ligger jag till och med under inskrivningsvikten. De andra gångerna har jag istället gått upp när amningen har dragit igång, trots liknande slutvikt. Första gången hade jag inte ens gått ner 3 kg som tösen knappt vägde. Jag gick då upp 9 kg.

När jag tog av mig amningstoppen var det som att någon vridit på två kranar och brösten började rinna. Visst vore det väl bra att få lätta lite på trycket, men att det skulle vara så lätt att få fram mjölken hade jag inte tänkt. Fortfarande är brösten lite extra spända här och var. Ikväll har det tagit tid att få fram mjölken på vänster sida.

Ikväll fick jag nästa överraskning då jag kände hur blodet fullständigt flödade på plötsligt, så nej jag behöver nog inte oroa mig för att avslaget redan är över. Frågan är väl om tunnare bindor fungerar om jag ska få fler störtskurar utan anledning.

I övrigt inser jag gång på gång att hjärnan inte är med längre. Jag klädde på lillkillen för premiärturen med vagnen. Jag ställde ut liften nedanför trappan och hämtade ut vagnen innan jag började fundera på hur man satte dit liggkorgen och insåg att jag inte hade en susning om var den adaptern finns ... Ner i källaren med bebis och kolla där, men det kändes inte rätt. Upp med liften i lägenheten med dörren öppen och upp på vinden utan bättre resultat. Då hade han skrikit till två gånger och hade bajsat, så det var bara av med kläderna igen. Sedan dags för en tredje amning innan jag kom på att bärsjalen kanske kunde fungera då han är så närhetssökande. Så på med ytterkläderna igen i tunnare variant och sedan sov han gott i sjalen och jag kunde ta en tur på stan och hitta fler haklappar, då han kräks vid nästan alla längre amningar, oftast hinner han inte ens få tutten ur munnen.

Så här går det sakta, men säkert framåt, dock önskas mer nattsömn, återstår att se om han ska äta en fjärde gång på kort stund för att komma till ro, så det är kanske inte konstigt att jag är natthungrig.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015