• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Zchimla
    Skogisen skrev 2015-10-14 06:35:30 följande:

Gjorde klart lillans rum igår osså tog jag en 30min promenad o det får jag sota för idag, har så ont i händer o fötter att jag knappt kan gå eller hålla i en kaffekopp, o dessutom fått skavsår av favvoskorna :( ska man bara ligga på soffa för o slippa alla krämpor? Jätte tråkigt ju :p

Man for ont i ryggen av att ligga på soffan för länge :-P
  • Skogisen
    Zchimla skrev 2015-10-14 07:13:34 följande:
    Man for ont i ryggen av att ligga på soffan för länge :-P
    Ja man får ju det, men inget som inte tensen kan råda bot på :) tycker iofs att man får ont i ryggen av allt :P
  • Iowhannah

Här händer det grejer nu! Efter en helvetesnatt med influensaliknande symptom, extremt ont i magen och knappt nån sömn så fick jag en teckenblödning (blandat med nån vätska. Verkar dock inte vara fostervatten för det har inte kommit mer) och nu är värkarna igång! Äntligen!

Sambon är på helspänn och försöker distrahera sig själv med tevespel (för att inte få spö av mig, haha).

Jag har inte börjat klocka värkarna än, men de är skapligt regelbundna tycker jag. Spännande! Och overkligt. Och läskigt! Hoppas de har plats på förlossningen sen!

• Zchimla

Ha men absolut

Skogisen skrev 2015-10-14 07:29:10 följande:

Ja man får ju det, men inget som inte tensen kan råda bot på :) tycker iofs att man får ont i ryggen av allt :P

Ja men absolut. Stå, sitta eller ligga. Jag har iaf bunkrat upp med extra kuddar i soffan som ger bra stöd i ryggen. Det är skönt... ett tag

Tens är ju inte fel, men jag har ingen.

Sätter mig på pilatesbollen som avlastning
  • Simone

[quote=75874177][quote-nick]Iowhannah skrev 2015-10-14 07:30:31 följande:[/quote-nick]Här händer det grejer nu! Efter en helvetesnatt med influensaliknande symptom, extremt ont i magen och knappt nån sömn så fick jag en teckenblödning (blandat med nån vätska. Verkar dock inte vara fostervatten för det har inte kommit mer) och nu är värkarna igång! Äntligen!

Sambon är på helspänn och försöker distrahera sig själv med tevespel (för att inte få spö av mig, haha).

Jag har inte börjat klocka värkarna än, men de är skapligt regelbundna tycker jag. Spännande! Och overkligt. Och läskigt! Hoppas de har plats på förlossningen sen![/quote

Åh vad spännande :D mina börjar va inte alls regelbundna, men när jag kom in va jag redan öppen 6 cm iallafall så vänta inte för länge! Antar att du ska föda på vrinnevisjukhuset? Isåfall skulle jag ringa och säga till dom att det förmodligen är nägot på gång och se så dom har plats. När jag ringde och hade riktigt ont så Da hon att hon skulle se om dom hade ett rum ledigt för just nu hade dom väldigt mycket folk både på förlossningen och bb. Nu va ju det dock 5 dagar sen så vet inte hur dom har det nu, men kan ju vara skönt att veta så man får plats haha :)

• Zchimla
    Iowhannah skrev 2015-10-14 07:30:31 följande:

Här händer det grejer nu! Efter en helvetesnatt med influensaliknande symptom, extremt ont i magen och knappt nån sömn så fick jag en teckenblödning (blandat med nån vätska. Verkar dock inte vara fostervatten för det har inte kommit mer) och nu är värkarna igång! Äntligen!

Jag har inte börjat klocka värkarna än, men de är skapligt regelbundna tycker jag. Spännande! Och overkligt. Och läskigt! Hoppas de har plats på förlossningen sen!

Åh heja vad spännande

Håller med Simone ring och vars om att det är på g. Ihhh vad roligt
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-14 07:57:56 följande:

Åh vad spännande :D mina börjar va inte alls regelbundna, men när jag kom in va jag redan öppen 6 cm iallafall så vänta inte för länge! Antar att du ska föda på vrinnevisjukhuset? Isåfall skulle jag ringa och säga till dom att det förmodligen är nägot på gång och se så dom har plats. När jag ringde och hade riktigt ont så Da hon att hon skulle se om dom hade ett rum ledigt för just nu hade dom väldigt mycket folk både på förlossningen och bb. Nu va ju det dock 5 dagar sen så vet inte hur dom har det nu, men kan ju vara skönt att veta så man får plats haha :)

Ja jag ringde dem förut, då sa hon att det fanns plats iaf. Men man vet ju inte hur det ser ut när det är dags att åka in.

Det är så svårt att veta när man bör åka in! Just nu snittar värkarna på 44 sek i längd, med en intervall på 3 min 55 sek, och de blir mer och mer intensiva. Visst, vi har inte direkt långt till vrinnevi, men jag vill gärna vara inne i skaplig tid :P Vore ganska ofett att föda i bilen liksom.
  • Mijjan

Förmodligen inte vad ni som väntar vill höra men vi kom hem från bb igår nu ligger min minikelgris här och andas tungt och det är så sjukt mysigt... Snart är ni där också! Hoppas ni slipper gå över nästan två veckor som jag gjorde bara

Blev visst en hel förlossningsberättelse nu :P jag hade inte heller känt några sammandragningar innan och kände mig lite utanför (dock hade jag dom enligt ctg mätning men kände inte dom). Samma vecka gick vad jag tror var slemproppen men det var inte så mycket... Letade tecken hela tiden men var nog 41+veckors kontrollen och hinnsvepningen som gjorde susen.. På kvällen hade jag sammandragningar och under natten kutade jag massor på toa. Inser nu att det nog var förvärkar och tarmsköljning som pågick men sov väldigt dåligt iaf! På morgonen började värkarna kännas lite grann och började klocka. Typ 4-5 på 30 minuter. Har haft en riskförlossning pga blodpropp/blodförtunnande så vi hade fått order att ringa när de var på g. Ringde vid tio och då kom "värkarna" med fem minuters mellanrum men gjorde inte ont. De ville iaf att vi skulle komma in ganska snart och vi har en timme dit. Kom in vid ett och då var jag bara öppen 2,5 men de hinnsvepte igen och vi fick ett rum ändå pga riskförlossningen men jag trodde liksom det var på g och tänkte att det var coolt att värkarna inte gjorde ont det var då det... Började jobba med andning och badade i nästan två timmar och då började det bli jobbigt. Var också tvungen att ta ställning till om jag ville ha epidural eller inte - i så fall kunde jag få det först vid 22 pga mina mediciner. Det var svårt att veta det på eftermiddagen hur jag skulle känna på kvällen och hoppades såklart på snabbt förlopp men som tur var insisterade läkaren som förstod att det skulle kunna bli långdraget! (Jag ville ju egentligen ha en naturlig förlossning utan medicinska smärtlindringar). Men bestämde mig iaf för att de kunde lägga den så fick vi se om jag skulle använda den. Vid sextiden kom jag upp ur badet och värkarna gjorde mer ont och jag jobbade på med andning så gott jag kunde. Det började kännas länge till kl 22... Vid 20.30 tiden började paniken komma för fick så ont i ryggen och kunde inte slappna av helt under värkarna (sov dock mellan dom för jag var redan så trött men blev tagen på sängen varje gång en värk kom). Försökte med lustgas men fick inte till det. Fick i den vevan också kvaddlar vilket var min räddning där och då för värkarna kunde jag hantera men inte den konstanta ryggsmärtan från att jag spände mig. Min man var underbar som masserade och stöttade hela tiden men men egen energi började verkligen sina där. Då var jag öppen BARA fem men helt slut. Klockan blev tio... Och vid halv elva kom narkosläkaren. Klockan elva var jag en ny människa! Jag skrattade, sprang runt i korridoren och mådde som en prinsessa. Jag såg värkarna på ctgn, kände att magen blev hård men INGEN smärta någonstans vi försökte sova lite ett par timmar sen satt jag på pilatesboll typ två timmar och sov mot sängen, gick en timme i korridoren, men vid tre-fyra tiden var jag bara öppen sex. Jag mådde fortfarande prima och hade inte så bråttom längre. De tog senare hål på hinnorna och gav värkstimulerande dropp och då började det hända grejer. På en timme öppnade jag mig från 6-10! Dock gjorde det inte så ont tack vare epiduralen men började behöva profylaxandas igen för att hantera värkarna och ryggsmärtan kom tillbaka så tog en till kvaddel (dom gör bra ont att lägga men oj vad bra dom är för de verkar precis där du har ont om du har en öm punkt som jag hade). Droppet trissade värkarna lite väl hårt för de kom nya innan den gamla var över och vid 6-7 tiden var jag fullt öppen och barnet började tränga sig ner ordentligt. Kändes som jag skulle bajsa på mig och då var det dags att krysta... Började krysta vid 8.35 och 9,19 var han ute. Det var vidrigt men ändå hanterbart på något sätt. Hade inte en tanke på smärtlindring där och då men vår underbara barnmorska tändje och slet i mitt stackars underliv för att hjälpa honom ut och förhindra sprickningar men ont gjorde det. Hon bad mig hålla ut i värkarna men orkade inte alltid men trycket blev så stort och krystvärkarna så långa... Det var jobbigt men inte av smärtan utan av att man liksom ska prestera och trycka när man ändå är så trött. Sen kom huvudet och slurp direkt efter kroppen. En kille på 54 cm och 4145 gram! Sprack ingenting, moderkakan kom direkt och i det stora hela är jag jättenöjd! Visst jag hade önskat en "naturlig" förlossning men det hade jag aldrig pallat i den takten. Inser nu att jag räknar förlossningen som 27 timmar lång medan sjukvården som 13. Men oavsett så var det 3 timmar som var jobbiga! De två sista innan epiduralen och krystningarna. Klarade 17 av 27 timmar bara med andning så på ett sätt anser jag att jag fick två förlossningar i ett. Jag fick prova bad, boll, kvaddlar som jag ville - och se hur långt andningen räckte. Sen fick jag min break - och tog revansch med bara andning igen så slutet. Sonen är så fin, mannen var fantastiskt stöd och barnmorskan (samma på kvällen och morgonen) helt bortom ord! I övrigt all personal var så trevlig och hjälpsam och allt har gått bra efter.. Ja jag är helt hög!

• Zchimla

Vad härligt Mijjan. Stort grattis.

Ska snart åka till sjukhuset. Vet inte varför jag är så nervös, men det är jag.

• Simone
    Iowhannah skrev 2015-10-14 08:47:34 följande:

Ja jag ringde dem förut, då sa hon att det fanns plats iaf. Men man vet ju inte hur det ser ut när det är dags att åka in.

Det är så svårt att veta när man bör åka in! Just nu snittar värkarna på 44 sek i längd, med en intervall på 3 min 55 sek, och de blir mer och mer intensiva. Visst, vi har inte direkt långt till vrinnevi, men jag vill gärna vara inne i skaplig tid :P Vore ganska ofett att föda i bilen liksom.

Då har du tätare värkar än vad jag hade! Så jag skulle absolut ringa och säga att du har väldigt ont så får du säkert komma in på en undersökning. Bättre att vara ute i god tid än att man knappt hinner ta sig in, för det kan ju gå väldigt snabbt :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015