Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Ja så olika det kan vara... Mammalovis du undrade om sömnen. Sova - vad är det?! Har inget kolikbarn dock bara väldigt pigg. Trots att jag lägger mig samtidigt som lillebror somnar för natten, får inte jag mer än max max max 5h sömn en riktigt bra natt, då uppdelat på två tillfällen och med ett långt vakenpass på 1,5-2h där emellan. Sen finns det ju tyvärr dåliga nätter med, och dom är fler. Då får jag "springa" var och varannan timme och greja med en bebis som aldrig tycks komma till ro, även om jag får 45 min sömn här och kanske en timme dör, så är de nätterna värst för det känns som man inte sover nånting. Ibland krockar det med storebror som då gör att jag inte får sova för det. Eller att han vaknar kl 04.30 och då hinner han bara nätt och jämnt somna om förrän det är dags för oss att gå upp 06.30. Vaknar han 05.30 är det ju kört, då vet jag att jag sovit färdigt för den natten.
Snittar nog 4 timmar. Är totalt jävla superslut. Men jag är van efter storebror, och det är tyvärr inte mkt att göra åt. Även dagtid är det stökigt. På förmiddagarna sover han som bäst men då endast pga att vi åker bil till och från dagis 2ggr inom loppet av 3 timmar. De dagar storebror varit sjuk och vissa helger, har han under hela förmiddagen ibland bara sovit nån halvtimme.
På eftermiddagarna sover han antingen i min famn eller i vagn om jag orkar gå ut. På kvällarna brukar det bli nån powernap i min famn.
Jättejobbigt att han inte sover nånting för egen maskin.
Vad gäller julklappar så har jag köpt en vagnmobil, snuttefiltar och ett gipsset för jag tänkte gjuta av hans fot vid 3 mån som vi gjorde med storebror så det passade rätt bra in in tiden liksom! Har även köpt väggdekaler för han älskar att kika på storebrorsans ugglor i snetaket.... Så lite smått och gott. Men det var för jag kände att det "saknades", och för att jag knappt köpt nånting till honom för det mesta fanns ju redan sen storebror. Hade egentligen inte haft dåligt samvete om han inte fått nånting, han är ju nyfödd. Nästan så det känns konstigt att slå in för att själv öppna. Kommer nog inte slå in allt... Men pappan kan ju iofs få öppna för han har inte sett grejerna ;)
Eftersom hon äter med 60-90 minuters intervall dygnet runt och jag ammar när jag är hemma sover jag inte särskilt mycket. Jag mår dock inte dåligt av det då hormonpåslaget av amningen gör mig pigg. Möjligtvis att jag börjar bli lite trött i ryggen av det då liggamning aldrig har funkat för min kropp och jag måste sitta upp.
Julklappar behöver hon knappast men jag har hjälpt de andra barnen att köpa en liten sak till henne. De är väldigt måna om sin lillasyster.

Rulltrappa - Vilken söt och mysig bild! Jag brukar också ta kort när Nils sover bredvid pappa. Sambon uppskattar det lagom mycket :P
I övrigt rullar det väl på här. Det har krånglat lite med sömnen, nya grejen är att bli övertrött och få jättesvårt att sova. I natt har det däremot varit ovanligt bra! Han åt vid 22, somnade väl efter nån halvtimme (där vi lyckades klämma in TVÅ blöjbyten) och sov sen till typ 05! Han åt en småskvätt vid 02, men inte så att det räknades. Sen somnade han om direkt och sov till tio i nio. Nu har han ätit och somnat igen :P Så här får han gärna vara varje natt. I går natt/morse skulle han äta varannan timme, det var skapligt oskönt.
Vad gäller julklappar så kommer han förmodligen få en hel del av släkten, men hans far och jag ville ändå köpa varsin. Jag har beställt en liten apa som är både gosedjur och bitleksak. Inte aktuellt än förvisso, men det kommer ju bli. Vad sambon tänkt köpa har jag inte fått veta, han vägrar berätta eftersom han vet att det stör mig att inte få veta förrän på julafton.
Just hårfärgen är mer åt mitt håll men jag gissar att hon kommer få mer pigment ju äldre hon blir. Just nu håller hon på att tappa babyhåret så att hon ser ut som en riktig gammal gubbe.
Vad duktiga ni alla är som kämpar på! Inte för att man har något val direkt, men det är viktigt att påminna sig själv att man gör ett bra jobb, speciellt om ungen skriker non stop (då man snarare känner sig värdelös). Ge er själva en klapp på axeln, det förtjänar vi
Här är det fortsatt skrikigt och oroligt på kvällar. Vill bara sova i sjal dagtid och har svårt att komma till ro efter att ha börjat upptäcka världen. Vi flyttade till hus från lägenhet för ett par veckor sedan och det med allt som har behövts fixas har tagit knäcken på mig. Har varit så sliten så jag fått feber
Men nu har det tack och lov börjat lugna ner sig. Är sjukskriven på 50 % för att jag ska få avlastning av sambon. Vi har flyttat nära min äldre sons pappa och skolan så det underlättar rejält nu. Han kan leka med sina kompisar efter skola och på helger istället för att klättra på väggarna hemma, så flytten var verkligen motiverad trots omständigheterna.
Angående julklappar så lägger vi in en extra slant till lilleman på sparandet, men inga inslagna julklappar.
Nu önskar jag mig en lite lugnare bebis bara, annars är det fint
God jul på er fina och duktiga mammor!