• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Nollfantasi

Vilka sötnosar! Vår lilla Alma föddes ju 5 veckor för tidigt i mitten på september. I torsdags var vi på BVC, då var hon 2,5 månad och väger nu 4600 g och är 55,5 cm lång. Hon börjar växa ikapp och ligger inte längre under -2 standardavvikelser utan har klättrat över den kurvan. Hon har rullat från mage till rygg vid flera tillfällen och ger svarsleenden. Inte helt stabil i nacken men jag vet att det tog lite tid för storebror att bli det också Hon har ju dessutom 5 veckor extra på sig att "kunna allt" dom ska vid 2,5 månad iom hennes korrigerade ålder.

Lite småknölig är hon när hon ska sova, vill inte sova själv och vaknar väldigt lätt om man lyckats smyga ner henne i vaggan. Det går dock bättre och bättre men i princip har hon sovit på mig eller väldigt tätt intill även på nätterna. Inatt sov hon ett 3-timmarspass i spjälsängen som vi satt fast i vår säng, riktigt lyxigt!

• Rulltrappa

Hur reagerar hon på järndropparna? Vi hade det inte jättelattjo den första tiden.

Nollfantasi skrev 2015-12-06 06:50:22 följande:

Vilka sötnosar! Vår lilla Alma föddes ju 5 veckor för tidigt i mitten på september. I torsdags var vi på BVC, då var hon 2,5 månad och väger nu 4600 g och är 55,5 cm lång. Hon börjar växa ikapp och ligger inte längre under -2 standardavvikelser utan har klättrat över den kurvan. Hon har rullat från mage till rygg vid flera tillfällen och ger svarsleenden. Inte helt stabil i nacken men jag vet att det tog lite tid för storebror att bli det också Hon har ju dessutom 5 veckor extra på sig att "kunna allt" dom ska vid 2,5 månad iom hennes korrigerade ålder.

Lite småknölig är hon när hon ska sova, vill inte sova själv och vaknar väldigt lätt om man lyckats smyga ner henne i vaggan. Det går dock bättre och bättre men i princip har hon sovit på mig eller väldigt tätt intill även på nätterna. Inatt sov hon ett 3-timmarspass i spjälsängen som vi satt fast i vår säng, riktigt lyxigt!

• Nollfantasi

Hon har haft jätteknölig mage och det eskalerade förra helgen så sen i måndags har hon faktiskt inte fått några droppar.. Nu vägde ju hon 2482 g när hon föddes och gränsen var 2500 så jag vill nånstans tro att det finns en liten marginal och att det kanske inte är hela världen om vi gör uppehåll när hon har stora problem.

Går det bättre för er nu? Tycker det varit lika hela tiden

Rulltrappa skrev 2015-12-06 08:11:04 följande:

Hur reagerar hon på järndropparna? Vi hade det inte jättelattjo den första tiden.

• Rulltrappa

Vi har haft det lite bättre de senaste kanske 10 dagarna. Det går iofs åt en del pysventiler och diverse magpreparat men väldigt ofta går det att bryta hysterin bara genom att lägga ner henne och bencykla en stund. Hon vägde 2440 gram har jag för mig så jag resonerar likadant om det skulle bli olidligt.

Nollfantasi skrev 2015-12-06 08:41:21 följande:

Hon har haft jätteknölig mage och det eskalerade förra helgen så sen i måndags har hon faktiskt inte fått några droppar.. Nu vägde ju hon 2482 g när hon föddes och gränsen var 2500 så jag vill nånstans tro att det finns en liten marginal och att det kanske inte är hela världen om vi gör uppehåll när hon har stora problem.

Går det bättre för er nu? Tycker det varit lika hela tiden

• Fru Hermelin

Av längtan till dig: Navelgranulom är liksom en liten pinne/flik/flärp som blir kvar i mitten på naveln efter att stumpen trillat av. Har fått förklarat för mig att det är sårläkningen som får lite bananas och fortsätter fast allt redan är läkt. Vi behandlar med vanlig koksaltlösning 3-4 ggr om dagen och då ska den ge sig efter ett par veckor, annars kan man snörpa av den med suturtråd tydligen på BVC. Tänkte kolla om nån hade erfarenhet av att få bukt på den, tycker det tar sån tid. Men ska höra med BVC i veckan.

Iowhannah: Skönt att höra att du mår lite bättre! Bra också att du ska få träffa kuratorn. Förstår att det känns lite oroligt att din man eventuellt går tillbaka till jobbet snart, men som du säger är det ju mycket möjligt att du får fortsatt sjukskrivning. Och om inte är det ju snart julledigt. Du kommer klara det galant!

• Smurf86

Åtta veckor:)[quote=76087161][quote-nick]Smurf86 skrev 2015-12-06 17:23:47 följande:[/quote-nick][/quote]

• Iowhannah

Innan jag fick barn kunde jag tycka att många föräldrar var fåniga och överdrev sina känslor kring vissa saker. Nu vet jag bättre. I dag hände något helt fantastiskt! Det kan vara en av de stoltaste dagarna i mitt liv, jag skuttade och klappade händer av glädje! Nils vände sig från mage till rygg! Två gånger! :DDD Det känns helt otroligt och jag fattar inte hur sjukt stolt jag är över hans framsteg!

Nästa steg är från rygg till mage, men trots att han försöker så är han inte riktigt där än. Men det gör inget, han har gjort oss så himla stolta och glada i dag :D

I övrigt har jag haft en dålig dag. Jag misstänker att det kan ha tagit mycket energi på julbordet i går. I dag har jag mest känt mig orkeslös och nedstämd och gråtit floder. Trots att sambon är hemma och jag vet att jag kan prata med honom så har jag känt mig så ensam :( Jag hoppas att jag mår bättre i morgon, jag är så trött på oron och ångesten och på att må dåligt :(

• svejo

Hej! Kollar också tråden ett par ggr då och då men är dålig på att skriva. Vilka sötisar alla har fått. Det känns lite som en mamma- grupp online det här. Så kul att få följa alla.

Jag har precis haft en riktig pissvecka med sjuka barn och min 3:e mjölkstockning! !! Vad ska jag ta mig till? Någon mer som har problem med detta?

Min lille är 6 veckor och har redan 68 i stl. Vägde drygt 6 kg vid fyra veckor. Helt sjukt vilken tjockis alltså. Så därför är jag lite tveksam över att sluta amma, dels då han kanske blir helt gigantisk och att jag egentligen gillar att amma. Men jag har varit så sjuk att jag kanske inte orkar mer. Kom gärna med råd.

Nätterna är hemska tycker jag. Inatt var han vaken mellan halv ett och fyra. Som någon annan beskrev det så sliter han och drar i bröstet, skriker och spänner sig. På dagen är han hur go som helst. Äter lugnt och ligger och flinar mest. På nätterna blir det mkt julklappsshopping på nätet. Kommer knappt ihåg vad jag beställt på morgonen:)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015