• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Fru Hermelin
    Iowhannah skrev 2016-01-04 21:16:29 följande:
    Nu ammar jag inte så jag vet inte om min upplevelse är jämförbar.

Nils är snart 12 veckor och äter typ var fjärde timme under dagen. På natten har han ett långpass där han sover 6-7 timmar i sträck, men annars är det 4-5 timmars mellanrum som gäller.

Jag har en annan undring: hur är det med vakentid för er andra? Här sovs det väldigt mycket (utvecklingssprång kanske?), han är vaken i 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen. Ibland några timmar på kvällen med, det beror på vad vi andra gör. Det känns som att han inte får tid att upptäcka saker, men jag vill ju heller inte hålla honom vaken när han blir övertrött och gnällig.

I övrigt så utforskar han sin egen kropp och sin snutte-ko dagligen. Härom dagen hittade han fötterna och kan sitta och titta fascinerat på dem länge :)
    Tänker att det är rätt stor skillnad på flaskmatade barn. Dottern flaskmatades och kom snabbt in i precis det mönstret du beskriver med mat och sömn. Love äter mycket oftare och mer oregelbundet från dag till dag. Behöver givetvis inte stämma för alla, men det är min erfarenhet.

Apropå vakentid på dagen så behöver Love också rätt mycket sömn (även om det inte alltid är så lätt att få honom att sova ordentligt dagtid!). Han orkar vara vaken max 2-2,5 timme, ofta är han trött efter 1,5. Men det märks att han tar in mycket av omvärlden nu. Skiner upp som en sol när han ser oss, särskilt storasyster, och pratar massor hela tiden. Otroligt sött hur han verkligen anstränger sig för att konversera med olika ljud och läten. Han tittar intensivt på saker framför sig och tränar för fullt på att få rätt på armarna för att röra på grejerna. Har också hittat kroppen, framförallt händerna som han studerar intensivt. Tittar förvånar på sina fötter på skötbordet ibland med, hehe.
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-01-04 22:37:32 följande:

Tänker att det är rätt stor skillnad på flaskmatade barn. Dottern flaskmatades och kom snabbt in i precis det mönstret du beskriver med mat och sömn. Love äter mycket oftare och mer oregelbundet från dag till dag. Behöver givetvis inte stämma för alla, men det är min erfarenhet.

Apropå vakentid på dagen så behöver Love också rätt mycket sömn (även om det inte alltid är så lätt att få honom att sova ordentligt dagtid!). Han orkar vara vaken max 2-2,5 timme, ofta är han trött efter 1,5. Men det märks att han tar in mycket av omvärlden nu. Skiner upp som en sol när han ser oss, särskilt storasyster, och pratar massor hela tiden. Otroligt sött hur han verkligen anstränger sig för att konversera med olika ljud och läten. Han tittar intensivt på saker framför sig och tränar för fullt på att få rätt på armarna för att röra på grejerna. Har också hittat kroppen, framförallt händerna som han studerar intensivt. Tittar förvånar på sina fötter på skötbordet ibland med, hehe.

Skönt att det inte bara är här det inte är jättevaket :)

Det är så himla kul att se deras små framsteg! Nils studerar också händerna intensivt och försöker få tag i leksaker och annat man håller framför honom. I går försökte han få tag i fötterna, men han är inte riktigt där än och blev så frustrerad över att det inte gick :) Sötisen :)
  • Fru Hermelin

Alltså det här med tillväxtperiod eller vad det nu kan vara... Inatt sov jag ca 2,5-3 timmar sammanlagt och inte ens sammanhängande utan uppdelat på typ 4. Från 01:20 till 09:00 tror jag att jag fick ihop 30-45 minuter. Har liksom inte fått ro att somna om, trots att Love somnar efter varje amning. Och det fortsätter även under dagen med amning varje till som mest varannan timme. Vet knappt vad jag heter längre. Vet ni hur länge såna perioder brukar pågå? Vet ju att vissa barn äter/sover så som standard, men det har inte Love gjort utan detta har kommit senaste dagarna, därför tänker jag att det är just en tillväxtfas.

• LadyViolet

Hej på er

Här har det också sovits mycket den senaste tiden. Orkar vara vaken en timme ungefär innan det är dags att sova igen. Sover oftast ett längre pass mitt på dagen, annars 45-60 min. Sover endast i bärsjal eller vagn om den rullas, eller i bil. Han äter med 2-3 timmars mellanrum (helammas), men på natten vill han ibland snutta ännu oftare. Tror inte egentligen att han är hungrig då utan mer att han behöver det för att kunna somna om. Tyvärr har det nu blivit så att det är jag som måste natta honom om kvällarna (bära runt i sjal), hos sin pappa skriker han bara. Stackarn är helt knäckt över det (pappan alltså) Hur är det för er?

Annars känns det lite tråkigt att han inte går att lägga ner sovandes. Vi kan inte sitta uppe och titta på en film tillsammans t ex, på kvällen vaknar han om man sätter sig ner. Men jag vet att det är, relativt sett, en kort period i livet det är såhär. Jag försökte med en massa metoder och knep för att få min äldsta som att sova och sova själv, men det enda som hände var att jag kände mig misslyckad, så det misstaget tänker jag inte göra om. Nej, jag har investerat i ergonomiskt bärsele och sover med ungen vid tutten. Är han nöjd så är jag nöjd

• LadyViolet

Skulle vilja tipsa som en app som heter "the wonder weeks". Där knappar du in det datum ditt barn föddes (eller beräknades födas) och sen kan du se vilken period han/hon går igenom just nu; vad din bebis kommer lära sig härnäst och hur och och på vilket sätt hen kan reagera under den nya utvecklingsperioden. Väldigt intressant och lugnande många gånger

• Rulltrappa
    LadyViolet skrev 2016-01-07 16:46:20 följande:

Hej på er

Här har det också sovits mycket den senaste tiden. Orkar vara vaken en timme ungefär innan det är dags att sova igen. Sover oftast ett längre pass mitt på dagen, annars 45-60 min. Sover endast i bärsjal eller vagn om den rullas, eller i bil. Han äter med 2-3 timmars mellanrum (helammas), men på natten vill han ibland snutta ännu oftare. Tror inte egentligen att han är hungrig då utan mer att han behöver det för att kunna somna om. Tyvärr har det nu blivit så att det är jag som måste natta honom om kvällarna (bära runt i sjal), hos sin pappa skriker han bara. Stackarn är helt knäckt över det (pappan alltså) Hur är det för er?

Annars känns det lite tråkigt att han inte går att lägga ner sovandes. Vi kan inte sitta uppe och titta på en film tillsammans t ex, på kvällen vaknar han om man sätter sig ner. Men jag vet att det är, relativt sett, en kort period i livet det är såhär. Jag försökte med en massa metoder och knep för att få min äldsta som att sova och sova själv, men det enda som hände var att jag kände mig misslyckad, så det misstaget tänker jag inte göra om. Nej, jag har investerat i ergonomiskt bärsele och sover med ungen vid tutten. Är han nöjd så är jag nöjd

Särskilt mammig eller pappig är inte min dotter, bortsett från att hon skriker efter "auwa" när hon är hungrig och att det är "affa" hon ska sova intill om nätterna (bestämd ung dam det där), men bärandet är detsamma och hon sover nästan bara i våra knän dagtid. Ibland ligger hon kvar i vagnen någon halvtimme efter vi varit ute så att en kan pusta ut lite men annars är det bära, bära, bära. Sova i spjälsängen är inte i närheten av aktuellt. Den evinnerliga nattamningen känns också igen, det är som att hon har ett bottenlöst hål i magen.
  • ccjapp
    LadyViolet skrev 2016-01-07 17:41:04 följande:

Skulle vilja tipsa som en app som heter "the wonder weeks". Där knappar du in det datum ditt barn föddes (eller beräknades födas) och sen kan du se vilken period han/hon går igenom just nu; vad din bebis kommer lära sig härnäst och hur och och på vilket sätt hen kan reagera under den nya utvecklingsperioden. Väldigt intressant och lugnande många gånger

Finns den appen bara i engelsk version?:)
  • LadyViolet

Ja jag tror att den bara finns i engelsk version. Ibland kör jag Google translate på vissa ord hehe. Men man lär så länge man lever

• LadyViolet

Som du skrev Rulltrappa så känns spjälsängen väldigt långt borta. Den bara står där och ser fin och mysig ut Tror min äldre son började somna där runt 8-9 månader. Sen sov han en del där tills han började förskola vid 14 månader, då var han tillbaka i vår säng haha

• garin
    LadyViolet skrev 2016-01-07 17:41:04 följande:

Den är bra den! Använde mig sv den med mitt första barn också och det stämde in hyfsat (inte alltid) men det gav iaf mkt förståelse om det sammanföll att han var extra kinkig och så kunde man se att han befann sig i en utvecklingsfas :) men hade mkt allmänt stök med äldsta så det kändes som att han alltid var inne i nån fas och negativa spiraler typ...
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015