• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2015-12-29 18:39:05 följande:
    Apropå det här med att komma i form så.. nej. Jag gick upp 21 kg och har 5 kg kvar. Jag har tränat duktigt och var på god väg i mål men sen åkte jag på en monsterinfluensa och är inne på dag 19 med feber nu. Suck.
    Stackare! Jag hoppas att du får bli frisk snarast. Du har väl inte åkt på lunginflammation?

Här nöjer vi oss med småförkylningar än så länge. Jag hoppas verkligen vi slipper en liknande januarimånad som vi hade när yngsta tösen var bebis, då lyckades vi 3 ha 8 läkarbesök på mindre än en månad. Lillstumpan var bara 7-8 månader när hon fick dubbel ögon- och öroninflammation samt begynnande lunginflammation/bronkit/luftrörskatarr enligt diagnoserna den veckan. Jag hade feber som inte släppte och sökte vård när jag hade 39,7 och mådde skit i luftrören när jag hade masat mig iväg och hämtat barnen på förskolan efter en dags vila då sambon var hemma.

Någon träning existerar inte, det räckte med en snabb promenad på annandagen för att jag skulle få träningsvärk som inte har släppt än, men det blir väl så när man sover för lite.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-12-29 18:39:05 följande:

Apropå det här med att komma i form så.. nej. Jag gick upp 21 kg och har 5 kg kvar. Jag har tränat duktigt och var på god väg i mål men sen åkte jag på en monsterinfluensa och är inne på dag 19 med feber nu. Suck.

Usch, stackare! Min pappa hade samma grej och han misstänkte lunginflammation. Han hostade massor och hade feber i nästan tre veckor, trots antibiotikakur. Vad har sjukvården sagt? För jag antar att du har sökt för länge sen.

Själv har jag inte haft möjlighet att börja träna. Jag kom in i den årliga evighetsförkylningen och har haft ont i halsen till och från i två månader :/ Jag längtar så till gymmet, men halsen sätter stopp :( Jag gick upp 27(!) kilo under graviditeten, men har bara gått ner 12 (10 av dem rann av mig första veckan). Jag hatar att öppna garderoben, för där finns inget som passar, så det blir samma tre outfits som roterar.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-12-30 08:40:04 följande:
    Usch, stackare! Min pappa hade samma grej och han misstänkte lunginflammation. Han hostade massor och hade feber i nästan tre veckor, trots antibiotikakur. Vad har sjukvården sagt? För jag antar att du har sökt för länge sen.

Själv har jag inte haft möjlighet att börja träna. Jag kom in i den årliga evighetsförkylningen och har haft ont i halsen till och från i två månader :/ Jag längtar så till gymmet, men halsen sätter stopp :( Jag gick upp 27(!) kilo under graviditeten, men har bara gått ner 12 (10 av dem rann av mig första veckan). Jag hatar att öppna garderoben, för där finns inget som passar, så det blir samma tre outfits som roterar.
    Du får ha tålamod! Det sägs ju att man ska räkna med att det kan ta 9 månader att gå ner gravidkilona. En del rasar snabbt, en del tar det längre tid för. Oftast tycker jag att de som gått upp mycket lättare rasar i vikt än de som bara gått upp 10 kilo. Sedan vet jag inte om du fått medicinera då du mått dåligt, för det kan ju också påverka vikten.

Efter första barnet gick jag inte ens ner barnets födslovikt, mindre än 3 kilo, tills jag kom hem från bb. 2,5 år senare hade jag kvar 5 av 9 kilo när jag blev gravid igen. Jag la då på mig till samma slutvikt igen och gick ner lite mer efteråt. 2,5 år senare hade jag kvar 3 kilo jämfört med första graviditetens startvikt och gick upp till ungefär samma slutvikt igen. Ca en vecka efter förlossningen vägde jag ett kilo mindre! än innan senaste graviditeten. Sedan jag började med minipiller vid 8-9 veckor så har jag bara gått uppåt, visst jag har varit både törstigare och hungrigare det senaste, så nu ligger jag bara 2-3 kilo under vad jag vägt som mest, så jag har lagt på mig ca 4 kilo på dessa 2 månader. Surt, men att träna fungerar inte så bra. Jag vet ju att jag äter mindre när jag får sova mer. En del kalorier är för att motverka tröttheten. När man får träningsvärk av en rask promenad, så är det ju ingen idé att börja träna, men visst försöker jag komma ut på lite promenader till affärer och liknande.
    Om jag hittade pjäxorna kunde jag komma ut och åka lite skidor med barnen i trädgården i alla fall. Skridskotiderna i ishallen var usla nu i mellandagarna tyvärr.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-12-30 10:45:33 följande:

Du får ha tålamod! Det sägs ju att man ska räkna med att det kan ta 9 månader att gå ner gravidkilona. En del rasar snabbt, en del tar det längre tid för. Oftast tycker jag att de som gått upp mycket lättare rasar i vikt än de som bara gått upp 10 kilo. Sedan vet jag inte om du fått medicinera då du mått dåligt, för det kan ju också påverka vikten.

Nej, jag har inte medicinerats nåt, det sa jag till läkaren att jag inte ville.

Jag vet ju också att man ska ha tålamod osv, men det rimmar illa med min snålhet. Jag vill kunna klä mig fint (inte bara hoodies och mysbyxor), men samtidigt vill jag inte lägga pengar på kläder jag inte planerar att ha en längre tid. Dessutom vet jag inte vad jag har för storlekar och jag hatar att prova kläder... Jag får väl ta nån runda på Myrorna nån dag.
  • Rulltrappa
    Iowhannah skrev 2015-12-30 19:31:12 följande:

Nej, jag har inte medicinerats nåt, det sa jag till läkaren att jag inte ville.

Jag vet ju också att man ska ha tålamod osv, men det rimmar illa med min snålhet. Jag vill kunna klä mig fint (inte bara hoodies och mysbyxor), men samtidigt vill jag inte lägga pengar på kläder jag inte planerar att ha en längre tid. Dessutom vet jag inte vad jag har för storlekar och jag hatar att prova kläder... Jag får väl ta nån runda på Myrorna nån dag.

Jag vet knappt vad tålamod är. Jag säger bara: shapestrumpbyxor. ;)
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-12-30 20:41:05 följande:

Jag vet knappt vad tålamod är. Jag säger bara: shapestrumpbyxor. ;)

Haha! Smart! Det får jag ta och kolla upp :D
  • Sommarsolen

Hur ofta äter era bebisar?

Min lille är 10 veckor nu och vill helst äta en gång i timmen om han får välja... När han blir ledsen testar vi allt men är det bara bröstet som gäller...

På kvällarna ammar jag nästan hela tiden

På natten kan han klara sig längre

Jag låter honom äta så länge han vill varje gg och han verkar bli mätt men ändå ska han äta snart igen! Han är en lång kille och bajsar nästan efter varje gg han ätit, kan det bero på det kanske?

• Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2016-01-04 19:59:30 följande:

Min lille är 10 veckor nu och vill helst äta en gång i timmen om han får välja... När han blir ledsen testar vi allt men är det bara bröstet som gäller...

Jag låter honom äta så länge han vill varje gg och han verkar bli mätt men ändå ska han äta snart igen! Han är en lång kille och bajsar nästan efter varje gg han ätit, kan det bero på det kanske?

Nu ammar jag inte så jag vet inte om min upplevelse är jämförbar.

Nils är snart 12 veckor och äter typ var fjärde timme under dagen. På natten har han ett långpass där han sover 6-7 timmar i sträck, men annars är det 4-5 timmars mellanrum som gäller.

Jag har en annan undring: hur är det med vakentid för er andra? Här sovs det väldigt mycket (utvecklingssprång kanske?), han är vaken i 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen. Ibland några timmar på kvällen med, det beror på vad vi andra gör. Det känns som att han inte får tid att upptäcka saker, men jag vill ju heller inte hålla honom vaken när han blir övertrött och gnällig.

I övrigt så utforskar han sin egen kropp och sin snutte-ko dagligen. Härom dagen hittade han fötterna och kan sitta och titta fascinerat på dem länge :)
  • Fru Hermelin
    Sommarsolen skrev 2016-01-04 19:59:30 följande:

Love är 10 veckor nu på onsdag och ammar oftast var 2-3 timme. Ibland pausar han upptill 4-5 timmar om han sover ett långpass eller på natten. Men härom dagen ville han också amma i princip varje timme både dag och natt. Antar att han ville öka produktionen. Han har också velat äta oftare på kvällarna.

Kan ju vara som du säger att han gör plats för mer mat när han bajsar så ofta och vill fylla på igen. Love äter ofta rätt mycket åt gången och bajsar bara en gång varannan var tredje dag.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015