• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Embla twopointoh
    Rulltrappa skrev 2015-12-17 09:11:08 följande:

Någon som testat att ha barnvakt än? Jag var lite sugen på Star Wars, tillsammans och inte var för sig, men det är kanske lite för tidigt.

Vi ska ha barnvakt på söndag, just för att kunna se Star Wars. Då kommer dottern att vara 10 veckor. Jag känner att det går bra, det handlar ju bara om några timmar. Att jag inte ammar förenklar saken betydligt.
  • Rulltrappa

Nej maten är jag inte orolig för, vi delar lika på föräldraledigheten och hon växlar mellan bröst och flaska like a pro. Det är mest allt det andra. Haha, mina andra barn har inte haft barnvakt förrän de varit över året, jag är nog extremt hönsig.

• Iowhannah

Någon som testat att ha barnvakt än? Jag var lite sugen på Star Wars, tillsammans och inte var för sig, men det är kanske lite för tidigt.

Vi har bara haft "barnvakt" när farmor har varit på besök och vi båda varit hemma, men jag skulle inte ha problem med att lämna bort lilleman till henne några timmar. Har ni någon som er lilla känner och trivs med?
  • Finalisten

Haft min dotter på 7v hos min syster två nätter, sen varit kortare stunder där så jag fått handla och vara på läkarbesök.. Bebis har kolik och skriker dygnet runt känns de som och de har blivit många dygn på raken då man bara sovit 2h, så hon fick fara till syrran och sova, 13h sömn var fortfarande trött men kunde inte vara ifrån bebis mer haha, kändes tungt o lämna ifrån men samtidigt behövde jag sömnen
  • mammalovis

Barnvakt o barnvakt, men sambon fick ta sonen och de andra två när jag var hos massören, ett besök jag fått i födelsedagspresent förra året, så tiden började gå ut. Då han bara ammas gick det sådär, han sov när jag gick, men var vaken och lite ledsen när jag var på väg hem. Handmjölkningen gav inte mer än en matsked ... Så nej, jag känner inget behov av barnvakt, däremot är det ju skönt när sambon kan ta honom så jag kan få fixa undan grejer.

Till min födelsedag får det bli beställd smörgåstårta då jag inte hinner med så mycket utan honom i selen. Idag tog vi sovmorgon efter julbordet igår och stannade till och med hemma från förskolan då jag inte orkade tjata på barnen om kläder, tandborstning mm. Mestadels lekte de bra även om äldsta fick ett rejält utbrott då jag satte p för att stänga in lillasyrran i badrummet och jag tog hand om hennes Elsaklackskor. Jag var trött på klampandet. Då bröt helvetet löst och hon vrålskrek, sparkades och rivdes så det började blöda och sved bra. Lilleman har tappat rutinerna helt och bara sovit korta stunder istället för att ha långa sovstunder i sele eller vagn när vi är ute och går.

I tisdags hade vi 2 månaderskontroll. Han växer så det knakar, så nu börjar 56 bli kort att knäppa i grenen. Han var nu 5625 g och 60,1 cm mot 4870 g och 57,3 cm för tre veckor sedan. Visserligen hade vi en elev som mätte, så längden kan ju bli missvisande.

Igår var vi hos ögonläkaren och kollade upp skelningen. Han växlar tydligen mellan båda ögonen normalt och inåtskelning på omväxlande vänster och höger. Inför återbesöket om 3 månader så ska han använda lapp 15 minuter om dagen per öga. Igår gick det bra, men idag var det inte särskilt populärt. Det vill till att underhålla honom den tiden. Dessutom har han ärvt sambons översynhet, så vi har båda lämnat dåliga anlag. Söt är han ju ändå, men jag hoppas verkligen han slipper att bli retad för det.

• mammalovis

Hur mår ni och hur mycket sömn får ni att överleva/njuta av?

Hur gör ni med julklappar till bebisen?
    Jag är så kluven, han behöver ju inget, men det känns taskigt utan när syskonen får.

Här är väl bristen på tillräckligt med sömn det som är jobbigt, vilket påverkar tålamodet och stubinen. Tack och lov kan han ändå ibland klämma till med runt 5 timmar ett första sovpass från ca midnatt. Sedan blir det oftare bara ett kortare på max två timmar för mig innan det är dags att gå upp vid halv åtta om vi ska iväg. Storasyster är morgonpigg och väcker gärna lillasyster vid 7, men får de, så tittar de gärna på Disney Junior, så jag kan sova en stund till.

Lilleman har blivit mer vaken och kan ligga och underhålla sig själv en stund. Han får numera oftast sova på en skötbädd vi har i reserv i sambons säng, så jag får sträcka ut mig mer. (Sambon sover i soffan) Lillemans sömnmönster har inte påverkats nämnvärt sedan samsovningen även om jag är tröttare än innan även om jag nog får sova mer ostört.

• mammalovis
    Finalisten skrev 2015-12-17 18:45:19 följande:
    Haft min dotter på 7v hos min syster två nätter, sen varit kortare stunder där så jag fått handla och vara på läkarbesök.. Bebis har kolik och skriker dygnet runt känns de som och de har blivit många dygn på raken då man bara sovit 2h, så hon fick fara till syrran och sova, 13h sömn var fortfarande trött men kunde inte vara ifrån bebis mer haha, kändes tungt o lämna ifrån men samtidigt behövde jag sömnen
    Usch, stackare! Vilken tur att du har en snäll syster så du inte går under av trötthet. Jag beundrar dem som orkar, även om jag förstår att man inte har något val. Jag tycker det är jobbigt nog, när man inte får lägga sig på kvällen när jag är helt slut, bara för att bebisen bestämmer sig för att äta och inte sova när man lägger ner honom. Kämpa på!
  • Simone
    mammalovis skrev 2015-12-17 22:15:51 följande:

Hur mår ni och hur mycket sömn får ni att överleva/njuta av?

Hur gör ni med julklappar till bebisen?

Jag är så kluven, han behöver ju inget, men det känns taskigt utan när syskonen får.

Här är väl bristen på tillräckligt med sömn det som är jobbigt, vilket påverkar tålamodet och stubinen. Tack och lov kan han ändå ibland klämma till med runt 5 timmar ett första sovpass från ca midnatt. Sedan blir det oftare bara ett kortare på max två timmar för mig innan det är dags att gå upp vid halv åtta om vi ska iväg. Storasyster är morgonpigg och väcker gärna lillasyster vid 7, men får de, så tittar de gärna på Disney Junior, så jag kan sova en stund till.

Lilleman har blivit mer vaken och kan ligga och underhålla sig själv en stund. Han får numera oftast sova på en skötbädd vi har i reserv i sambons säng, så jag får sträcka ut mig mer. (Sambon sover i soffan) Lillemans sömnmönster har inte påverkats nämnvärt sedan samsovningen även om jag är tröttare än innan även om jag nog får sova mer ostört.

Jag mår faktiskt väldigt bra, känner mig super pigg oftast så jag har absolut inget att klaga på. Julia somnar oftast för kvällen runt 21-22 vaknar sen runt 05 för lite mat sen sover hon vidare till 08. Inatt så sov hon dock från 22-07!! (Hallelujah haha) hon skämmer verkligen bort mig och sambon.

Vi har också pratat om julklappar.. Hon har nästan allt och vet att släkten har köpt ihjäl sig... Men samtidigt får man lite dåligt samvete om man inte köper något, vi är ju trots allt hennes föräldrar. Jobbigt det där
  • Embla twopointoh

Jag köper ingenting till bebisen i julklapp och har inte ett uns dåligt samvete för det. Hon har allt hon behöver (och en hel del hon inte behöver) och hon har ju ingen som helst uppfattning om jul och presenter ännu. Jag tycker inte att man ska köpa något som de inte behöver/vill ha "bara för att", det känns som slöseri.

Möjligtvis att jag köper en mugg med motiv ifrån Mumin-böckerna. Alla våra barn har en egen sådan som de fått i julklapp tidigare. Jag tänker dock inte bry mig om att slå in den, den hamnar direkt i skåpet.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015