• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-01-17 19:26:27 följande:

Jag känner att jag har återhämtat mig nästan helt återhämtad sen förlossningen, lite dålig kondis bara men det får man väl träna upp! Jag har gått ner alla kilon jag gick upp, men mage än är fortfarande lite lös. Jag fick ganska mycket bristningar på magen tyvärr, men dom har redan bleknat lite. Någon annan som fick det?

Vaknade upp imorse av att jag mådde illa och 5 min senare va jag tvungen att springa till toaletten och spy. Jag hoppas verkligen att det här bara är en vanlig magsjuk. Det är så att Julia blev till trots att jag åt p-piller (missade aldrig någon dag) första tecknet på graviditeten var att jag spydde en hel dag nästan, trodde jag var magsjuk först, och jag fick kraftiga humörsvängningar. Nu har jag känt exakt likadant! Imorgon ska sambon iväg och köpa ett gravtest bara för att vara på den säkra sidan. Usch, är så himla nervös

Oj! Läskigt :S Vad gör ni ifall du skulle vara gravid?

Jag har tänkt så mycket på det där, och vi har pratat om det hemma med. Vi satsar absolut inte på ett syskon än på ett bra tag, men skulle jag bli gravid så är vi överens om att en abort är otänkbart.
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-01-17 22:21:38 följande:

Oj! Läskigt :S Vad gör ni ifall du skulle vara gravid?

Jag har tänkt så mycket på det där, och vi har pratat om det hemma med. Vi satsar absolut inte på ett syskon än på ett bra tag, men skulle jag bli gravid så är vi överens om att en abort är otänkbart.

Vi vill ju ha syskon, men absolut inte än. Skulle det dock visa sig att jag är gravid så kommer vi inte göra en abort. Det är som du säger helt otänkbart
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-01-17 19:26:27 följande:
    Jag känner att jag har återhämtat mig nästan helt återhämtad sen förlossningen, lite dålig kondis bara men det får man väl träna upp! Jag har gått ner alla kilon jag gick upp, men mage än är fortfarande lite lös. Jag fick ganska mycket bristningar på magen tyvärr, men dom har redan bleknat lite. Någon annan som fick det?
    Vaknade upp imorse av att jag mådde illa och 5 min senare va jag tvungen att springa till toaletten och spy. Jag hoppas verkligen att det här bara är en vanlig magsjuk. Det är så att Julia blev till trots att jag åt p-piller (missade aldrig någon dag) första tecknet på graviditeten var att jag spydde en hel dag nästan, trodde jag var magsjuk först, och jag fick kraftiga humörsvängningar. Nu har jag känt exakt likadant! Imorgon ska sambon iväg och köpa ett gravtest bara för att vara på den säkra sidan. Usch, är så himla nervös
    Hur gick det med testet? Jag hoppas du får det svar du önskar dig!

Här är det omöjligt att vara gravid, men skulle vi "misslyckas" då jag lätt glömmer mina piller trots lapp på badrumsspegeln, så hade jag haft svårt för abort, men det hade blivit jävligt tufft med 4 barn på 6 år ... framför allt med tanke på det temperament min äldsta har. Andra barnet är ju relativt snällt, men har en enorm vilja just nu. Vi hoppas att kommande 3-årstrotsen blir lugnare än vad det är nu.
  • mammalovis

Här passade lilleman på att vända sig från rygg till mage igår. Precis som med andra barnet missade jag första gången. Jag vände tillbaks honom på rygg men han lekte bara fällkniv, längre kom han inte. Han var i alla fall väldigt nyfiken när han fick upptäcka babygymmet på mage.

Jag fick förresten mitt provsvar för en vecka sedan och det var ingen påverkan på ämnesomsättningen, så nu väntar jag på remissen till kirurgen, men jösses vad lätt det är att börja grubbla när jag ska sova. Problemet är väl att jag inte är lika säker på var jag har knölen. Troligen är den kvar fast längre in eller också sitter den högre upp och är större, men jag antar att det är struphuvudet. Dumt när man inte kände på hela halsen innan. Jag börjar bli trött på alla nojor så jag hoppas att det inte tar mer än 3 veckor till.

• Iowhannah

Usch, mammalovis, hoppas verkligen att de hittar felet och att det inte är alltför allvarligt!

Sambon var med Nils på första vaccinationen i går. Han hade skött sig galant, men blivit väldigt ledsen just när hon stack in nålen. Efteråt somnade han som en stock i vagnen! I går kväll var han extra trött och kinkig, men han hade ingen feber så det kommer väl i dag då. Han har sovit mycket mer än vanligt nu också. Visst, han brukar sova hela nätter, men i går kväll somnade han vid 20 och har inte ätit än. Han har fått nappen ett par gånger, men det har räckt. Jag är iaf glad att jag inte behövde vara med på vaccinationen, det räckte att se hur ledsen han var under sitt kvällsmål. Övertrött och lite ont i benen. Han tog t o m paus i ätandet för att gråta lite :(

• Larissa

Idag fick Elisia sin första vaccination. Lite ledset precis när sköterskan stack nålen, men sen blev det fort bra igen hoppas hon slipper hög feber och värk. På söndag 24/1 blir hon 3 månader hon är inte som sina syskon var i denna åldern. Äldsta flickan hade världens kolik och fick en medicin på licens från USA. Mellan flickan hade också kolik men inte lika mycket. Så är så skönt att lillan sluppit det, så lugn och glad upptäcker massa saker och stoppar in fingrarna i munnen och smaskar.

• Simone
    mammalovis skrev 2016-01-18 22:46:00 följande:

Hur gick det med testet? Jag hoppas du får det svar du önskar dig!

Här är det omöjligt att vara gravid, men skulle vi "misslyckas" då jag lätt glömmer mina piller trots lapp på badrumsspegeln, så hade jag haft svårt för abort, men det hade blivit jävligt tufft med 4 barn på 6 år ... framför allt med tanke på det temperament min äldsta har. Andra barnet är ju relativt snällt, men har en enorm vilja just nu. Vi hoppas att kommande 3-årstrotsen blir lugnare än vad det är nu.

Det var tack och lov bara en magsjuka.

Ja det kan jag tänka mig att det skulle bli för er!
  • Iowhannah

Hur går det med allas vaccinationssprutor? Har ni dragits med mycket feber?

Nils har varit väldigt närhetstörstande och småledsen i dag. Mycket sova har det blivit. Han fick inte jättehög feber, toppade väl på 37,8, men han har varit ledsen och gnällig.

I dag upptäckte han det roliga med spegeln! Han studerade sin egen reflektion och log glatt och vred hela kroppen mot spegeln och försökte ta tag i spegelbilden :) Emellanåt tittade han upp på mig för att få bekräftat att allt var okej (han gör så när han upptäcker nåt nytt. Samma sak händer när han studerar sina fötter).

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-01-20 21:58:42 följande:
    Hur går det med allas vaccinationssprutor? Har ni dragits med mycket feber?

Nils har varit väldigt närhetstörstande och småledsen i dag. Mycket sova har det blivit. Han fick inte jättehög feber, toppade väl på 37,8, men han har varit ledsen och gnällig.

I dag upptäckte han det roliga med spegeln! Han studerade sin egen reflektion och log glatt och vred hela kroppen mot spegeln och försökte ta tag i spegelbilden :) Emellanåt tittade han upp på mig för att få bekräftat att allt var okej (han gör så när han upptäcker nåt nytt. Samma sak händer när han studerar sina fötter).
    Febern gick ju fort över ändå. Däremot har det varit ganska grinigt överlag ett tag efteråt. Numera kan han ligga lite längre stunder i babygymmet och likaså vakna i sovrummet och börja pladdra och studera sina händer och fötter. Jag tror han lärt sig smaska även utan händerna i munnen idag.

Likaså har nätterna blivit längre. Han kan fås att somna runt 9-10 och sedan sover har kanske 4-5 timmar som vanligt ibland igen och sedan 2 timmar i stöten till 8-9. Sedan i går har vi varit hemma då äldsta fått svinkoppor. Det började med att de plåstrade om henne med ett 4 cm långt plåster på förskolan i torsdags utan att säga något. Sedan hade hon en prick i plåsterkanten så vi bytte på fredagen. Sambon plåstrade om. Han tyckte det såg ut som skav eller att hon hade bränt sig och hon visste inte vad hon gjort. Då jag inte sett det tänkte jag inte mer på det. I söndags duschade hon med bonussyrran och ville inte ta av plåstret. Som tur var kollade de på fsk i tisdags då det bara varit en prick när de plåstrat om. Då var det rött, inflammerat och varigt så de ringde så jag kunde ta henne till vc. Hon vägrade ta av plåstret så det var lagom pinsamt att gå till vc utan att ha sett det, så nu får hon ta penicillin 3 gånger per dag. Usch, vad hemsk man känner sig som förälder när man missar sådana saker.
  • garin

En liten uppdatering från mig. Léon är 3,5 månad nu, fick sprutorna förra torsdagen och blev sanslöst ledsen, var otröstlig länge. Slapp feber men var extra klängig över helgen. Hade börjat sova iaf 4, nångång uppemot 5h första nattpassset och sen var det varannan timme som gällde. Nu är det bara max 3h första passet. Ger ersättning sista kvällsmålet men är omöjligt att styra när han ska somna för natten. Ibland är det kl 19-20, ibland drar det uppåt 21-22. Gärna när han sovit dåligt under eftermiddagen och man tänker att han borde vilja sova i tid, nä då ska han bröta ett par timmar längre istället . ;) igår somnade han 21 och redan då jag la mig 22.30 började han krångla, fick ge napp osv. Sen vid 23.30-00 nånstans igen. Men behövde inte mata förrän 02.30. Och det var enda gången, sen vaknade han 06.30 då var det morgon. Men där emellan hade jag ju sprungit och gett napp osv typ med en timmes mellanrum känns det som. Måste säga att det är på både gott och ont. Jobbigt att bli väckt ofta men det är jag ju van vid - skönt att han ändå ligger i egen säng och snopet att jag förberett för att mata och tänder lampa osv och ser att han sover ju. Så han drömmer och krånglar mycket i sömnen. Gjorde storebrorsan med, så han höll mig vaken hela nätterna långt efter att han slutat äta på natten. Hade tyvärr inte möjlighet att ha eget rum då vi bodde i en tvåa då. Och likadant nu, nu bor vi i en trea så de kommer inte kunna ha varsina rum och sålänge lillebror krånglar såhär föredrar jag att jag blir störd framgör att storebrorsan ska bli det.

För övrigt hade vi ju influensa hela familjen ett par veckor innan jul. Nu har det precis kört igång med magsjuka som storebror dragit med sig från dagis. De ringde och varnade igår morse så vi höll oss hemma men tyvärr var det för sent.. Och nu verkar det ha kört igång lite på mig med, dålig mage men inget illamående än. Hoppas det stannar så!! Orkar inget mer utöver det redan hektiska livet man lever just nu... Räcker ju som det är med två små barn med 18 mån ålersskillnad och jag gör det mesta helt själv. Sambon jobbar långa dagar mån-fre och helgerna går i ett nafs utan chans till vila där heller...

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015