Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Jag känner mig nog rätt återhämtad rent fysiskt efter förlossningen. Min kropp tycks vara av den typen som går tillbaka mer eller mindre av sig själv. Har inte tränat mer än promenader med vagnen och äter tyvärr på tok för mycket choklad, men är i stort sett tillbaka på före-gravid-status. Magen är lite mjukare fortfarande, men nästan lika platt som innan. Å andra sidan gick jag inte upp mer än 14 kg och fick inte så mycket som ett skrubbsår vid förlossningen. Tänker att det säkert är skillnad i återhämtningen om man spruckit/sytt mycket och gått upp mycket. Efter förlossningen hade jag lite hinnrester kvar, så jag blödde en hel del första veckan tills de kom ut. Och det tog nog nära 6-7 veckor innan jag kände mig "som vanligt" när jag skulle gå på toaletten, vilket var längre än jag räknat med. Vet inte om det berodde på intensivare förlossning, större bebis eller att jag helt enkelt är lite äldre än förra gången, men nu har även det iaf gått tillbaka till "normalt". Det enda jag kan känna av nu är faktiskt lite foglossning när jag gått mycket (vilket jag gör dagligen) men jag hoppas det ger sig.
Mör känner jag mig dock ändå, och extremt sliten. Helammar och sover fruktansvärt risigt vilket sliter enormt på både kropp och själ. Love är dessutom inne i nån fas nu så han är enormt närhetstörstande, så det blir mycket bärande ovanpå det. Idag fick han sprutorna med - OJ så upprörd han blev! Nu har han skrikit nästan hela kvällen och jag laddar för en sömnlös natt...
Oxå hört talas om många med RS :( Det gäller att hålla sig borta från folksamlingar och kollektivtrafik ;) Men tyvärr har väl många syskon som är smittbärare...
När jag tänker på kroppen efter förlossningen tänkte jag inte på antal kilon hit eller dit... Mer känsla i kroppen, om allt läkt bra etc...
Jag kan känna mig svag i höfterna och sitter jag för länge på ett o samma sätt får jag ont i höfterna. Nertill känns det inte alls som vanligt, ont ibland när jag kissar tex.
Men jag antar att man får ge det ett tag till, sägs väl att det krävs 9 mån för kroppen att återhämta sig ;)
Tja, vad ska jag säga. Jag gick ju inte upp så många kilon och tappade snabbt mer än jag gick upp. Sedan började jag med minipiller i december och sedan dess har vikten gått åt fanders och magen ser ut därefter. Sonen ammar ofta och har gått upp 3150 g på drygt 3 månader, så det kräver väl energi. Jag är hungrig ibland t o m på natten, men åtminstone när jag vaknar numera. Trots middag framåt 6-7 och en stor portion är jag ändå vrålhungrig och törstig på kvällarna och dricker därefter och ner slinker både godis och choklad, men det är svårt att motstå. Egentligen borde jag väl äta fler mellanmål under andra halvan av dygnet. Sedan tror jag att jag kompenserar en del av tröttheten med matenergi ... Så utöver tröttheten, har jag väl inget kroppsligt att klaga på från graviditeten. Jag klarade ju denna förlossningen utan minsta rispa ens.
Sex har jag knappt ens orkat tänka på. Sambon har haft ont i ett knä och beklagat sig, han som inte brukar beklaga sig, så då har det känts som en onödig påfrestning. Ovanpå det har vi ju en nattuggla till son, så sex hade fått ske efter midnatt typ och det känns inte relevant när sömnen behövs.
[quote=76233856][quote-nick]Sommarsolen skrev 2016-01-15 21:43:06 följande:[/quote-nick]Oxå hört talas om många med RS :( Det gäller att hålla sig borta från folksamlingar och kollektivtrafik ;) Men tyvärr har väl många syskon som är smittbärare...
När jag tänker på kroppen efter förlossningen tänkte jag inte på antal kilon hit eller dit... Mer känsla i kroppen, om allt läkt bra etc...
Jag kan känna mig svag i höfterna och sitter jag för länge på ett o samma sätt får jag ont i höfterna. Nertill känns det inte alls som vanligt, ont ibland när jag kissar tex.
Men jag antar att man får ge det ett tag till, sägs väl att det krävs 9 mån för kroppen att återhämta sig ;)[/
quote]
För mig är bra fysisk form och starkt mittenparti ett kvitto på att kroppen "kommit över" graviditet och förlossning. Iofs har jag aldrig haft ont av sånt, det har möjligtvis varit första veckan efter förlossning som jag fått känslan av att livmodern är på väg ut när jag har gått fort och långt men jag vet ju att det mer sitter i huvudet än i kroppen.
Enligt sjuksköterskorna på sjukhuset är det inget RS-år i år. Risken finns ju alltid, men vi hade verkligen maximal otur som drabbades och att det blev så illa att vi fick läggas in.
Jag gick upp 12 kg under graviditeten och har en del kvar att gå ner. Mina höfter har blivit så himla breda så jag får inte på mig mina gamla kläder. Jättetrist men jag har börjat äta bättre och ska börja köra lite hemmaträning (Olga rönnbergs bok "träning för nyblivna mammor") Jag vill verkligen komma tillbaka till mitt gamla jag igen. Har pendlat en del i vikt senaste åren. Efter att dottern föddes för tre år sedan rasade jag i vikt och hamnade på undervikt. Såg sjuk ut och det var inte heller roligt. Då började jag äta en massa skitmat och gick upp tio kilo rätt snabbt. Nu skulle jag vilja hitta en balans så att jag både ser ut och känner mig sund.
Rulltrappa: Jag är imponerad över dina snabba resultat. Du ser stark ut ????
Frågetecknen var en "tummen upp"
Jag känner att jag har återhämtat mig nästan helt återhämtad sen förlossningen, lite dålig kondis bara men det får man väl träna upp! Jag har gått ner alla kilon jag gick upp, men mage än är fortfarande lite lös. Jag fick ganska mycket bristningar på magen tyvärr, men dom har redan bleknat lite. Någon annan som fick det?
Vaknade upp imorse av att jag mådde illa och 5 min senare va jag tvungen att springa till toaletten och spy. Jag hoppas verkligen att det här bara är en vanlig magsjuk. Det är så att Julia blev till trots att jag åt p-piller (missade aldrig någon dag) första tecknet på graviditeten var att jag spydde en hel dag nästan, trodde jag var magsjuk först, och jag fick kraftiga humörsvängningar. Nu har jag känt exakt likadant! Imorgon ska sambon iväg och köpa ett gravtest bara för att vara på den säkra sidan. Usch, är så himla nervös