Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Hur tänker ni andra med gåstol och hoppgunga?
Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.
Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.
Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.
Vad äter era barn nuförtiden? Eller vill ni hellre vänta?
I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.
Vi testade hoppgungan men det måste vara smala dörrar i den här lägenheten för det kändes som att hon var på väg in i karmen hela tiden. Gåstolen ska väl ner snart men jag tror inte att hon kommer nå ner till golvet med sina 65 cm. Vi ger gröt till frukost, lagad mat med efterrätt till lunch och alternerar mellan gröt, välling och smörgås till kvällsmat. Bröstmjölk mellan målen och på natten. Hon väger 5,7 kg och funkar bra i både trikåsjal och ergosele.
Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.
Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.
Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.
I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.
Här kommer lite livstecken från mig. Vi har haft det riktigt kämpigt ett tag nu. Love har varit enormt intensiv och äter varje till varannan timme dygnet runt. Ett tag var det 8-10(!!) amningar per natt och så aldrig längre sov än 30 minuter dagtid heller. Nu är vi nere på 5-6 amningar på natten, men det är en plågsam kontrast mot de 6-8 timmars sovpass som hade blivit standard tidigare. Jag är förstörd av att aldrig få sova, aldrig pausa. Gör mitt bästa för att hålla ihop och köra på ändå, det måste man ju, men i fredags bröt jag ihop på köksgolvet. Till råga på allt känner jag att jag verkligen skulle behöva börja jobba lite igen (av främst ekonomiska skäl), men jag fattar inte hur det skulle gå. Det stressar mig något enormt.
Igår provade vi att ge honom lite ersättning för att se om det kan vara en möjlighet för att ge mig chans att pausa lite, men det var inte populärt. Han fick i sig 50 ml efter MYCKET knöl. Samtidigt gav det mig trots allt en liten lättnad, liksom en liten vink om att det FINNS en annan utväg om det krävs. Nu är jag lite rådvill kring huruvida vi ska fortsätta försöka med flaskan. Vill inte sluta amma än, men funderade på att ge honom en flaska inför kvällen. Men rädd att det ska ställa till amningen. Funderar på att prova lite gröt istället på kvällen, efter tips från BVC. Han har inte fått nåt annat än, hade tänkt att vänta med smakportioner lite till. Men han är väldigt nyfiken på vår mat, så det kanske går bra. Stora tjejen behövde inte gröt förrän hon var större och hann prova annat först så att börja med gröt känns bakvänt liksom.
Men jag vet ju att ni är många här som ger gröt redan. När började ni? Har ni märkt av någon effekt på nattsömnen?
I övrigt är han trots allt väldigt rolig nu. Han vänder sig från rygg till mage och försöker sätta sig upp konstant. Pratar massor, vill vara med, vill ta sig fram, vill ta i allt. Enormt nyfiken! Blir dock lätt väldigt mycket frustration när det inte går. Han blir så ivrig att han liksom viftar frenetiskt med hela kroppen och nästan hyperventilerar. Väldigt svårt för honom att varva ner. Men det är tydligen rätt vanligt i perioder, särskilt med såhär nyfikna och "framåt" bebisar som han är. Dottern var också väldigt med och nyfiken, men mer avvaktande och analyserande liksom, som jag minns det.
Jag vet inte jag. Men gröt kanske är rätt väg att gå, trots allt. Vad tror ni?
Apropå gåstol och hoppgunga. Jag är inget fan av gåstol, hade ingen till dottern heller, men jag vill inte gå in med pekpinnar kring hur någon annan väljer att göra. Hoppgunga har vi inte heller haft, men såna vet jag inget om egentligen. Vi har inte plats för det heller!
Puh. Igår bytte jag till sittdel på vagnarna och idag blev det åkpremiär då det har varit ett jäkla knölande med liggåkandet på sistone. Nora såg aningen skeptisk ut under hela promenaden men var inte missnöjd och somnade efter ett tag.

Jaha, den ville vara vänd åt det hållet. Där ser en.