• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-03-13 07:55:08 följande:
    Här kommer lite livstecken från mig. Vi har haft det riktigt kämpigt ett tag nu. Love har varit enormt intensiv och äter varje till varannan timme dygnet runt. Ett tag var det 8-10(!!) amningar per natt och så aldrig längre sov än 30 minuter dagtid heller. Nu är vi nere på 5-6 amningar på natten, men det är en plågsam kontrast mot de 6-8 timmars sovpass som hade blivit standard tidigare. Jag är förstörd av att aldrig få sova, aldrig pausa. Gör mitt bästa för att hålla ihop och köra på ändå, det måste man ju, men i fredags bröt jag ihop på köksgolvet. Till råga på allt känner jag att jag verkligen skulle behöva börja jobba lite igen (av främst ekonomiska skäl), men jag fattar inte hur det skulle gå. Det stressar mig något enormt. Igår provade vi att ge honom lite ersättning för att se om det kan vara en möjlighet för att ge mig chans att pausa lite, men det var inte populärt. Han fick i sig 50 ml efter MYCKET knöl. Samtidigt gav det mig trots allt en liten lättnad, liksom en liten vink om att det FINNS en annan utväg om det krävs. Nu är jag lite rådvill kring huruvida vi ska fortsätta försöka med flaskan. Vill inte sluta amma än, men funderade på att ge honom en flaska inför kvällen. Men rädd att det ska ställa till amningen. Funderar på att prova lite gröt istället på kvällen, efter tips från BVC. Han har inte fått nåt annat än, hade tänkt att vänta med smakportioner lite till. Men han är väldigt nyfiken på vår mat, så det kanske går bra. Stora tjejen behövde inte gröt förrän hon var större och hann prova annat först så att börja med gröt känns bakvänt liksom. Men jag vet ju att ni är många här som ger gröt redan. När började ni? Har ni märkt av någon effekt på nattsömnen? I övrigt är han trots allt väldigt rolig nu. Han vänder sig från rygg till mage och försöker sätta sig upp konstant. Pratar massor, vill vara med, vill ta sig fram, vill ta i allt. Enormt nyfiken! Blir dock lätt väldigt mycket frustration när det inte går. Han blir så ivrig att han liksom viftar frenetiskt med hela kroppen och nästan hyperventilerar. Väldigt svårt för honom att varva ner. Men det är tydligen rätt vanligt i perioder, särskilt med såhär nyfikna och "framåt" bebisar som han är. Dottern var också väldigt med och nyfiken, men mer avvaktande och analyserande liksom, som jag minns det. Jag vet inte jag. Men gröt kanske är rätt väg att gå, trots allt. Vad tror ni?
    Usch, vad tufft för dig.

Vi testade första gröten vid 4 månader. han gillade det, men är väl ingen som har gapat sådär jättemycket, så vi har tagit det lugnt, även med tanke på magen. Han har fått gröt de mornar vi inte ska iväg och han är vaken när vi andra äter frukost. Det tar ju ca 15 minuter att mata ...

Nu senaste veckan har jag försökt få lite fason på det. Jag har äntligen köpt en ny istärningsform då de gamla är puts väck (hade lock), så nu har vi kunnat öppna en burk och frysa ner resten.

Vi har kört kombinationen potatis och majs i 3 dagar liksom mango. Idag fick han morot samt lite kyckling med grönsaker, tror jag det stod på burken. Päron till efterrätt. Mangon var väl ingen hit, dagens mat bättre. Än så länge bara ca en matsked av frukt respektive mat och en halv dl gröt på morgonen, så det är ju ingen större mängd vi pratar om. Anledningen till att jag tog tag i det är att han börjat "tjata/gnälla" när vi äter och verkligen velat ha.

Just grönsaker fungerar ju att mosa själv, så egentligen skulle jag väl kunna koka palsternacka, sötpotatis, kålrot, men har varit lite orolig för hur han ska hantera konsistensen. Med första gjorde jag morotspuré och frös, men det blev som strimlor i frysen och hon klöktes, så sedan struntade jag länge i hemlagat. Till Wilda kokade vi mycket småtärningar runt 8 månader.

Vad gäller grötfrågan kan det väl alltid vara värt att testa. Allt beror ju på hur väl det faller i smaken.

Nu har ju Lilleman varit förkyld, men jag tycker han verkar ha en period med separationsångest och vaknar mer, så även här har det ätits ofta, men inte så extremt. 6 gånger tror jag han varit vaken mellan halv 12 och 8, stundtals en gång i halvtimmen.
  • Rulltrappa

Tidigt? Alltså, hon är ju 5 månader korrigerat. De andra tre satt i vagnen från 4 månader så jag tycker snarare att det är sent. ;) Det där är en Stokke och de sittdelarna är ju rätt cozy. Buffalons sittdel hade nog inte funkat utan typ en inovidyna eftersom hon är lite åt det tunnare hållet.

mammalovis skrev 2016-03-13 16:55:05 följande:

Så tidigt? Visst hon är ju äldre än våra, men här finns det inte på kartan med vår äldre Babytravel. Sittdelen där är ju enorm, så i så fall får det bli att sitta i liggdelen lite uppallrad. Det tror jag lillasyster gjorde tills hon var 8 månader med sele.

• garin

Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna.
    Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar.
    Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn...
    Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller.
    Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.

• Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2016-03-13 16:52:27 följande:
    Vet du på vilket sätt det kan störa barnets utveckling?

Jag förstår ju att det blir dumt om man ersätter barnets lek på golvet med gåstol, men om de bara får kortare stunder. Är det då värre än att sitta i matstolen? Ja, jag tänker ju utan hjul nu i början. När de sedan far omkring är det ju lätt att de går på tå och har mer fart än de har kontroll över.

Vi testade både hoppgungan och gåstolen idag. Han gillade båda, men var egentligen för kort för gungan i överkroppen vid armarna, men tyckte det var kul att gå på tå och snurra runt. Med gåstolen nådde han bara ner lite med ena foten, men gillade det en stund. Oftast blir det inte att vi använder hoppgungan ändå eftersom vi inte har några stora dörröppningar, utan måste vara med och ha koll.
    Barnläkaren sade att det kan störa den motoriska utvecklingen, främst när det kommer till att lära sig att gå. I gåstolen är också barnet "fast" i en speciell ställning, om barnet är t.ex. på golvet så kan han/hon vända sig och byta ställning när han/hon vill och behöver. Jag tänker som dig, att det inte kan vara någon större skillnad från att sitta i matstolen en stund och att man utan dåligt samvete kan ha gåstol till sin bebis.

Den stora säkerhetsrisken med gåstol är vad jag förstått att det har hänt att barn trillat nedför trappor i den och skadat sig, alltså inte några större risker vid "normal" användning.
  • Rulltrappa

Men visst är det skönt? Jag har dragit ner på min mjölkproduktion till en pumpning mitt på dagen och fri amning under natten och det är en sån befrielse att kunna se ett ätmönster och kunna ge sig ut utan att vara stressad. Samt att kunna välja obehindrat ur garderoben. Vi har fortfarande tuttbonanza nattetid men nu är det kanske "bara" 4-5 gånger istället för 7-8.

garin skrev 2016-03-13 17:59:34 följande:

Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna.

Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar.

Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn...

Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller.

Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.

• mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2016-03-13 18:00:27 följande:
    Barnläkaren sade att det kan störa den motoriska utvecklingen, främst när det kommer till att lära sig att gå. I gåstolen är också barnet "fast" i en speciell ställning, om barnet är t.ex. på golvet så kan han/hon vända sig och byta ställning när han/hon vill och behöver. Jag tänker som dig, att det inte kan vara någon större skillnad från att sitta i matstolen en stund och att man utan dåligt samvete kan ha gåstol till sin bebis.

Den stora säkerhetsrisken med gåstol är vad jag förstått att det har hänt att barn trillat nedför trappor i den och skadat sig, alltså inte några större risker vid "normal" användning.
    Ja, vi har ju inga trappor i lägenheten. Visst kan båda syskonen öppna lägenhetsdörren, men då ska han ju ta sig ut i hallen och stolen får nog vara i vardagsrummet och då kommer han inte ut genom barngrinden som sitter kvar ...

Mina barn har gått vid 10,5 respektive 11 månader, så något hinder i utvecklingen betvivlar jag. Mer att de har en massa spring i benen numera i så fall. Sedan har det rört sig om just korta stunder och inte i flera timmar som det låter på en del föräldrar. Jamen, h*n trivs ju så bra där ...
  • mammalovis
    garin skrev 2016-03-13 17:59:34 följande:
    Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna. Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar. Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn... Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller. Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.
    Vad skönt att du får sova mer på nätterna, så det kan vara värt det. Det är ju mer stressande med två småbarn, så det i sig kan ju påverka mjölkproduktionen också. Sedan går det ju inte strida emot ett barn.

Lilleman är väldigt bestämd när han ska äta och inte. Syskonen gick ju att amma i förebyggande syfte, men inte honom. Vill han inte ha kan han börja jäklas, bita ihop och dra i bröstvårtan. Jag har hunnit ropa aj några gånger vid det här laget, antingen flinar han eller blir så ledsen. Dock har han samma beteende när det kommer för dåligt och han vill ha nästa tutte. Än så länge är det skönt att kunna amma närhelst det behövs, men visst vore det skönt att få sova mer vissa nätter. Frågan är om jag borde koja nu, trots att jag inte är så trött ...
  • garin
    Rulltrappa skrev 2016-03-13 20:58:17 följande:

Men visst är det skönt? Jag har dragit ner på min mjölkproduktion till en pumpning mitt på dagen och fri amning under natten och det är en sån befrielse att kunna se ett ätmönster och kunna ge sig ut utan att vara stressad. Samt att kunna välja obehindrat ur garderoben. Vi har fortfarande tuttbonanza nattetid men nu är det kanske "bara" 4-5 gånger istället för 7-8.

Ja det är verkligen skönt! Ledsamt ett par dagar i början bara.. Var såna kontraster mot grabbens storebror som bodde vid bröstet dygnet runt i 6 mån och jag var ju inställd på att försöka hålla amningen "vid liv" när man skulle börja introducera mat osv och sen trappa ner efter 6 mån. Men nu valde han åt mig och ja... Det får bli bra det med :) längtar tills lilleman blir mer matintresserad också!! Hehe skönt det, då är det ju ändå bara hälften av ggrna även om det är rätt många fortfarande ;)
  • Silverguld
    mammalovis skrev 2016-03-12 19:35:14 följande:

Hur tänker ni andra med gåstol och hoppgunga?

Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.

Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.

Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.

Vad äter era barn nuförtiden? Eller vill ni hellre vänta?

I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.

Vi har både gåstol och hoppgunga till sonen. Han älskar dem båda och vi använder båda två likadant, alltså kortare stunder och vi är hela tiden med och har koll. Vi var dock noga med att kolla så att han nådde ner med fötterna till golvet helt i gåstolen innan vi lät honom använda den med hjulen på. Han är liksom du beskriver väldigt hoppig och vill bara "stå" hela tiden och då han redan väger 10kg orkar vi rent fysiskt inte hålla honom uppe hela lekstunderna och har därför valt att pendla mellan gungan, stolen och oss själva. 

Jag skrev för ett tag sedan om att han börjat vägra maten, men någon dag senare märkte vi att han hade jätteont i magen och knappt kunde bajsa alls. När vi började ge katrinplommonpuré med maten löste det sig och nu äter han glatt ca 1dl mat och 2msk katrinplommonpuré till lunch och full portion gröt + 2 msk katrinplommonpuré till kvällsmat. Däremellan och på natten ammar jag fortfarande. Jag har både gett honom mat jag själv gjort, ex. potatis och morotspuré, ärtpuré, mangopuré, katrinplommon+päronpuré, fiskpuré med dillsås, och köpt mat för att testa vad han gillar för smaker där. 
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015