• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • LadyViolet

Aj aj stackars Nils

Jag har inte varit med om samma sak direkt, men slemmigt bajs har vi här ibland. Min BVC-sköterska sa att om det är blod i bajset beror det oftast på att det är ett litet sår i ändtarmen. Är det bajset i sig som har frätt och gjort sår? Att han har bajat mycket? Ni har säkert gjort allt ni kan, men jag vill slå ett slag för babypuder och babyolja. Tycker det är mycket bättre än salvor, t ex inotyol. Det blir mkt mindre friktion med puder och olja, och ibland tror jag att det är där skon klämmer.

Om du är väldigt orolig tycker jag du ska strunta i 1177 och söka läkare.

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-02-27 13:34:34 följande:

Aj aj stackars Nils

Jag har inte varit med om samma sak direkt, men slemmigt bajs har vi här ibland. Min BVC-sköterska sa att om det är blod i bajset beror det oftast på att det är ett litet sår i ändtarmen. Är det bajset i sig som har frätt och gjort sår? Att han har bajat mycket? Ni har säkert gjort allt ni kan, men jag vill slå ett slag för babypuder och babyolja. Tycker det är mycket bättre än salvor, t ex inotyol. Det blir mkt mindre friktion med puder och olja, och ibland tror jag att det är där skon klämmer.

Om du är väldigt orolig tycker jag du ska strunta i 1177 och söka läkare.

Det kan mycket väl vara bajset som gjort att han har fått sår, för det har varit trögt och kommit i småskvättar under dagarna. Vi ska ge katrinplommonpuré för att se om det hjälper honom.

Svärmor, som jobbar i vården, tror att det är blöjeksem det rör sig om. Hoppas att såren lugnar ner sig snart! Vi luftar mycket nu och jag funderar på om tygblöjor är rätt väg att gå. Vet inte riktigt hur jag ska tänka...
  • ccjapp

Är det fler som uppleverer samma som mig?

Min son har blivit jätte gnällig och rastlös och har svårt för att komma till ro på dagarna, om man inte går ut och går med vagnen, men det funkar inte alltid.

Ska bäras på hela tiden och att sitta still i knät så blir det bara gnäll och gnäll.

Han har tidigare varit ganska lugn och älskat sitta i knä, ligga i babygymmet osv. Nu funkar dock dessa aktiviteter mellan 1min till 3 ungefär.

• Iowhannah
    ccjapp skrev 2016-02-27 16:27:11 följande:

Min son har blivit jätte gnällig och rastlös och har svårt för att komma till ro på dagarna, om man inte går ut och går med vagnen, men det funkar inte alltid.

Ska bäras på hela tiden och att sitta still i knät så blir det bara gnäll och gnäll.

Han har tidigare varit ganska lugn och älskat sitta i knä, ligga i babygymmet osv. Nu funkar dock dessa aktiviteter mellan 1min till 3 ungefär.

Herregud ja! Han har börjat släppa det nu, men hade en lång period där han gnällde så fort ingen var nära honom/höll i honom. Att sova på dagtid är inte det roligaste heller. I vagnen och i bilen somnar han snabbt, men annars har det varit mycket gnäll. Antar att det är utvecklingssprång. Jag brukar använda The Wonder Weeks, jag tycker man får ganska mycket hjälp därifrån.
  • Embla twopointoh

Dottern har alltid velat vara nära, men sista månaden har hon blivit väldigt gnällig strax innan hon somnar, även om hon är i famnen. Helst ska man stå/vanka med henne.

Jag "vägrar" dock att låta henne bestämma huruvida jag sitter eller står med henne. Jag resonerar som så att om hon i övrigt är mätt, torr och får vara i famnen far hon inte illa av att jag sitter ned. Det är en preferens från hennes sida, inte ett behov.

Nu har ju dottern flera äldre syskon som mer än gärna sitter med henne i famnen och leker med henne (när de är hemma), så hon får vara nära mycket även om det inte alltid är hos mig eller pappa. Det är lyx, jag vet. De äldsta syskonen föddes trots allt tre stycken på tre år, så jag vet hur det är att ha flera små barn samtidigt...

Vi har det också så lyxigt att hon sover hela natten i genom, från ungefär kl 22- 07.
  • ccjapp

Okej! Skönt ändå att veta att man inte är ensam hehe, får hoppas detta språng gör över snart.

Vad skönt att din dotter sover hela natten Embla, och vad roligt med stora syskon att leka med!

Jag är iallafall nöjd att nätterna inte strular, peppar peppar.

• Helenisen

Min blev sån, jag trodde det var nån utvecklingsfas, men så plötsligt tittade det ut en liten tand! :)
    Efter det var hon sig själv igen, så det kan ju vara det, eller nån fas, oavsett så är det jobbigt när inget är bra, man vill ju kunna hjälpa dem <3
  • LadyViolet

Skönt att höra att det inte bara är min lilla skrutt som har förvandlats till ett surkart Så svårsövd helt plötsligt, kämpar liksom emot. Har inte ro heller att sova längre än 30-40 min. Idag däremot tog vi en längre tur med bilen och när vi kom hem sov han vidare i stolen så totalt blev det 2 timmar, och vilken skillnad det var att lägga honom nu. Somnade utan protester. Hoppas bara att han inte vaknar i natt eller nåt istället.

lowhannah; hur är det med Nils och magen/rumpan?

• Iowhannah

Jag vet inte riktigt. Eksemen har blivit mycket bättre, vi luftar en del och smörjer ordentligt med Inotyol. Och så byter vi blöja mycket oftare.

Magen är en annan historia... Vi åkte in till sjukhuset i söndags eftersom han även hade fått ordentlig diarré då. Läkaren trodde att det antingen är en virusinfektion eller att han plötsligt har blivit känslig mot mjölkprotein. Det sista låter inte troligt alls. Dels borde man ha märkt det mycket tidigare, dels har han inte haft några problem alls innan. Vi blev beordrade att prova med mjölkfri ersättning ett tag, för att sedan gå tillbaka till vår vanliga och se om det är någon skillnad. Men som sagt, det är förmodligen ett magsjukevirus som går över av sig själv, han har varit extra trött och slö också. I går sov han nästan hela dagen (men det krävdes mat eller promenad för att han skulle komma till ro). Vet dock inte varifrån han har fått det :S Min mage har varit lite småkärvig, men inte alls så illa som hans.

Förhoppningsvis mår han bra snart så vi kan träffa mormor nån dag! Och kanske åka tåg ner till morfar i Göteborg :) Just nu tänker jag dock inte dra iväg honom på nåt.

• Rulltrappa

Nora blev dålig i magen och bajsade slem i två dagar i samband med febern hon fick av 5-månadersvaccinet. Det krävs inte så mycket för att magarna ska krångla på de små. Har han inga hudproblem är det inte jättetroligt med mjölkproteinallergi, men det är bara min erfarenhet. Tycker kanske att en ska ta ett blodprov och kolla ordentligt först.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015