Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Här hade vi invägning igår 5 månader och 7 dagar gammal. 7705 g och 66 cm lång, 44,7 cm runt huvudet. Det känns ju knäppt när huvudet växer mer än kroppen.
Vid födseln var han 3305 g, 52 cm och 35 cm, så det har minst sagt hänt en del.
Sedan har han varit så grinig av vaccinet en gång till. Jag hade glömt bort att det var vaccineringsdags och pratade mer om hans hosta och temp utifrån om vi behövde kolla upp honom eller inte, men bvc tyckte inte det var någon fara då han inte har hög feber. Han hade 37,6 igår MED nyligen tagen Alvedon, så igår var ingen kul dag. Nöjd en minut och grinig fem i intervaller. Extra jobbigt när sambon fortfarande var på sjukhus. Man märker hur borskämd man är med att vara två.
Idag har Lilleman bajsat en sån där mardrömsblöja, så det var skönt att vara hemma och kunna sätta honom i duschen, då han hade bajs upp på axeln innan bodyn var av. Jag förstår inte varför det ska vara så besvärligt med pojkars bajs, men det är väl pungen som begränsar. Det värsta är ju att det är som morotspuré i konsistensen att det bara flyter iväg.
Mat- och sovklockan har jag knappt koll på just nu. Det blir som han känner för.
Kul att läsa att det varierar så på längd och vikt samt proportionerna det måste ge.
Nån som har tips på hur man avvänjer amningen? Är det bästa att byta ut ett mål om dagen mot ersättning? Att man tar tex ett eftermiddagsmål i en vecka
Nån som har tips på hur man avvänjer amningen? Är det bästa att byta ut ett mål om dagen mot ersättning? Att man tar tex ett eftermiddagsmål i en vecka
Om inte för barnets skull så för dina brösts skull. Att skynda långsamt alltså.
Mjölkstockning är hemskt, så om du inte har bråttom är väl ett mål i taget en smart idé, men du behöver kanske inte nödvändigtvis en vecka. Du ska ju få bebisen att ta flaska också.
Min dotter bara tittade på mig när sambon försökte ge ersättning på bvc´s inrådan när hon inte gick upp i vikt ordentligt. Med lite intensivamning var det löst.
Däremot fick jag pumpa ur när jag i princip helammade när jag började jobba efter 6 månader för att minska på trycket, men ammade övrig tid på dygnet jag var hemma utöver en portion gröt och lite mat (arbetade oregelbundet). Hon ammade med 1 till 3 timmars intervaller på natten.
Sedan kan ju bebisen bli bekväm och helt sonika vägra bröstet också och då är det ju bara att göra det bästa av situationen.
Går det bra för er alla med era små? :) Några tänder som tittat upp?
Här har vi inga tänder ännu men är väldig dregglig av sig men har varit det rätt länge.
Har plockat fram gåstolen och det var en hit.
Sitter jätte bra med stöd, utan går bra några sekunder. Herregud vad tiden har gått fort, tyckte de va nyss man läste inlägg då "vi" hade någon månad kvar till BF och nu helt plötsligt är barnen 5-6månader gammal!

En liten undran bara. Jag hittade den här gamla statusen bland mina facebookminnen och blev både full i skratt och lätt oroad av de moraliska pekpinnarna från den cencurerade personen. Eftersom jag dels alltid haft lätt för att släppa mjölk till pump och dels haft stor möjlighet att påverka mina arbetstider har det varit en självklarhet för mig att jag och mina barns fäder skulle ha samma rättigheter och förutsättningar att dels jobba, dels ta hand om våra barn från ett tidigt skede. Vissa har blivit provocerade av det. Vad kan det bero på? Är detta en vanlig uppfattning, att det är uteslutande kvinnors uppgift att ta hand om spädbarn oavsett de ammar eller ej? Vi behöver ingen hätsk debatt, jag är bara nyfiken på era erfarenheter.