• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Fru Hermelin
    mammalovis skrev 2016-03-16 15:23:38 följande:

Här hade vi invägning igår 5 månader och 7 dagar gammal. 7705 g och 66 cm lång, 44,7 cm runt huvudet. Det känns ju knäppt när huvudet växer mer än kroppen.
    Vid födseln var han 3305 g, 52 cm och 35 cm, så det har minst sagt hänt en del.

Sedan har han varit så grinig av vaccinet en gång till. Jag hade glömt bort att det var vaccineringsdags och pratade mer om hans hosta och temp utifrån om vi behövde kolla upp honom eller inte, men bvc tyckte inte det var någon fara då han inte har hög feber. Han hade 37,6 igår MED nyligen tagen Alvedon, så igår var ingen kul dag. Nöjd en minut och grinig fem i intervaller. Extra jobbigt när sambon fortfarande var på sjukhus. Man märker hur borskämd man är med att vara två.

Idag har Lilleman bajsat en sån där mardrömsblöja, så det var skönt att vara hemma och kunna sätta honom i duschen, då han hade bajs upp på axeln innan bodyn var av. Jag förstår inte varför det ska vara så besvärligt med pojkars bajs, men det är väl pungen som begränsar. Det värsta är ju att det är som morotspuré i konsistensen att det bara flyter iväg.

Mat- och sovklockan har jag knappt koll på just nu. Det blir som han känner för.

Kul att läsa att det varierar så på längd och vikt samt proportionerna det måste ge.

Förstår att det är kämpigt med sambon på sjukhuset. Hoppas det gått bra för honom?

Love fick också vaccinet idag, han är strax över 4,5 mån nu. Vi får se hur han tar det, ingen direkt feber eller så förra ggn, möjligen lite grinigare. Det där med temp är så intressant tycker jag. Båda mina barn är varma av sig och har nästan aldrig lägre än 37,5, bara om man tempar preciiiis när de vaknat typ. Så de ligger inte sällan strax under 38 utan att de har feber. Själv börjar jag känna mig febrig så snart jag går över 37! Så att vänja mig vid deras höga temp har ju varit lite knepigt.

Det där med bajset är ju himla jobbigt. Love hade en sån period, men sen han började bajsa så sällan har det slutat (verkar det som iaf). Har inga bra tips tyvärr, bara förståelse för hur himla jobbigt och frustrerande det är!
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-03-16 16:43:15 följande:
    Förstår att det är kämpigt med sambon på sjukhuset. Hoppas det gått bra för honom? Love fick också vaccinet idag, han är strax över 4,5 mån nu. Vi får se hur han tar det, ingen direkt feber eller så förra ggn, möjligen lite grinigare. Det där med temp är så intressant tycker jag. Båda mina barn är varma av sig och har nästan aldrig lägre än 37,5, bara om man tempar preciiiis när de vaknat typ. Så de ligger inte sällan strax under 38 utan att de har feber. Själv börjar jag känna mig febrig så snart jag går över 37! Så att vänja mig vid deras höga temp har ju varit lite knepigt. Det där med bajset är ju himla jobbigt. Love hade en sån period, men sen han började bajsa så sällan har det slutat (verkar det som iaf). Har inga bra tips tyvärr, bara förståelse för hur himla jobbigt och frustrerande det är!
    Bra, vet jag inte egentligen. Han blev hemskickad då de inte hittade något fel på honom med smärtstillande och antibiotika och en sjukskrivning i 2 veckor, kroppen kan tydligen löpa amok typ. Smärtan verkar komma och gå av beröring, om jag förstått det rätt. Det är ju inte läge att barnen får reda på var så vi har inte kunnat prata vidare om det.
  • Sommarsolen

Nån som har tips på hur man avvänjer amningen? Är det bästa att byta ut ett mål om dagen mot ersättning? Att man tar tex ett eftermiddagsmål i en vecka

• Fru Hermelin
    Sommarsolen skrev 2016-03-17 09:45:32 följande:

Nån som har tips på hur man avvänjer amningen? Är det bästa att byta ut ett mål om dagen mot ersättning? Att man tar tex ett eftermiddagsmål i en vecka

Jag har egentligen inga riktiga tips eftersom jag aldrig fasat ut själv, dottern fick gå över på ersättning hux flux direkt efter knappt en vecka då jag blev väldigt sjuk och Love ammar ju fortfarande. Men jag tänker mig att det väl är ett rätt bra upplägg. Att liksom fasa ut ett mål i taget. Sen hur fort eller långsamt man ska göra det vet jag inte, det är nog bara att prova sig fram.
  • mammalovis

Mjölkstockning är hemskt, så om du inte har bråttom är väl ett mål i taget en smart idé, men du behöver kanske inte nödvändigtvis en vecka. Du ska ju få bebisen att ta flaska också.

Min dotter bara tittade på mig när sambon försökte ge ersättning på bvc´s inrådan när hon inte gick upp i vikt ordentligt. Med lite intensivamning var det löst. Däremot fick jag pumpa ur när jag i princip helammade när jag började jobba efter 6 månader för att minska på trycket, men ammade övrig tid på dygnet jag var hemma utöver en portion gröt och lite mat (arbetade oregelbundet). Hon ammade med 1 till 3 timmars intervaller på natten.

Sedan kan ju bebisen bli bekväm och helt sonika vägra bröstet också och då är det ju bara att göra det bästa av situationen.

• ccjapp

Går det bra för er alla med era små? :) Några tänder som tittat upp?

Här har vi inga tänder ännu men är väldig dregglig av sig men har varit det rätt länge.

Har plockat fram gåstolen och det var en hit.

Sitter jätte bra med stöd, utan går bra några sekunder. Herregud vad tiden har gått fort, tyckte de va nyss man läste inlägg då "vi" hade någon månad kvar till BF och nu helt plötsligt är barnen 5-6månader gammal!

• Rulltrappa

En liten undran bara. Jag hittade den här gamla statusen bland mina facebookminnen och blev både full i skratt och lätt oroad av de moraliska pekpinnarna från den cencurerade personen. Eftersom jag dels alltid haft lätt för att släppa mjölk till pump och dels haft stor möjlighet att påverka mina arbetstider har det varit en självklarhet för mig att jag och mina barns fäder skulle ha samma rättigheter och förutsättningar att dels jobba, dels ta hand om våra barn från ett tidigt skede. Vissa har blivit provocerade av det. Vad kan det bero på? Är detta en vanlig uppfattning, att det är uteslutande kvinnors uppgift att ta hand om spädbarn oavsett de ammar eller ej? Vi behöver ingen hätsk debatt, jag är bara nyfiken på era erfarenheter.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-03-20 08:57:11 följande:

En liten undran bara. Jag hittade den här gamla statusen bland mina facebookminnen och blev både full i skratt och lätt oroad av de moraliska pekpinnarna från den cencurerade personen. Eftersom jag dels alltid haft lätt för att släppa mjölk till pump och dels haft stor möjlighet att påverka mina arbetstider har det varit en självklarhet för mig att jag och mina barns fäder skulle ha samma rättigheter och förutsättningar att dels jobba, dels ta hand om våra barn från ett tidigt skede. Vissa har blivit provocerade av det. Vad kan det bero på? Är detta en vanlig uppfattning, att det är uteslutande kvinnors uppgift att ta hand om spädbarn oavsett de ammar eller ej? Vi behöver ingen hätsk debatt, jag är bara nyfiken på era erfarenheter.

Jag tycker också att sånt där är riktigt skrämmande. Det är 2016 och vi bor ändå i ett av världens mest jämställda länder, och trots det kommer såna här frågor/föreläsningar om hur mamma är viktigare än pappa osv. För mig och min sambo är det viktigt att vi får lika mycket tid med vårt barn och lika stora möjligheter att skapa en trygg relation och en bra anknytning.

Jag började jobba när Nils var tre månader och fick STÄNDIGT frågan "är [sambo] hemma nu?". Vad annars?! Skulle vi lämnat ungen ensam eller?! Sambon däremot har aldrig fått samma fråga (vi jobbar varannan månad). Folk tar liksom för givet att det är mitt, och bara mitt, jobb att ta hand om vårt gemensamma barn. Och då ammar jag inte ens. Inte för att de har med den saken att göra, men jag tycker inte att de har att göra med vem av oss som är ledig heller.
  • Embla twopointoh
    Rulltrappa skrev 2016-03-20 08:57:11 följande:
    Gamla föreställningar lever ofta kvar länge även efter de har motbevisats. Till exempel hävdar många fortfarande att folk på medeltiden trodde att jorden var platt och att även kyrkan lärde ut detta, vilket är helt felaktigt.

Människor är ganska konservativa i sitt tankesätt (nu menar jag inte den politiska inriktningen), vissa mer än andra, men det tar ofta tid att ställa om.

Personligen tycker jag att så länge barnet tas om hand av någon av anknytningspersonerna (oftast mamma och pappa) så kvittar det vem av dem som är hemma. Anknytning är nyckelordet i detta, om t.ex. pappan varit borta mycket under barnets första halvår kan det ju vara vanskligt att plötsligt så ska han vara hemma och mamma jobba. Jag gillar ärligt talat inte att man använder jämställdhet som en slagord i sammanhanget, för barnets väl är mycket viktigare än att mamman och pappan är jämställda när det kommer till vem som är hemma. Överhuvudtaget tycker jag att allt för mycket har fått stryka på foten i jämställdhetens namn.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015