Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Efter 3 timmars sömn verkar han piggare och har ätit ordentligt när han vaknade. Lite päronpuré också även om den där tungan mest ska fara runt i munnen.
Just nu känns det bara knasigt att ta honom till doktorn, då det mer känns som en ny förkylning har startat då han var pigg igår. Till och med råkade lappen sitta kvar extra länge på andra ögat idag. Känns bra, då vi fuskat lite de dagar han varit mest grinig.
Jag pratade med sjukvårdsupplysningen ikväll, då jag känner mig lugnare, då det känns som att han är mindre sur och grinig. Hon tyckte 39,3 var hög feber för en sådan liten och att det var influensaliknande symptom så det vore bra att ta ett stick i fingret så inte värdena sticker iväg samt lyssna på lungorna. Vi har inte tagit ner febern då han varit lugn. I natt var det väl bra att väcka honom runt 2 och 5-6 för att äta, men att jag inte behövde kolla febern. Så det känns skönt att fått reda på hur de tänker, så jag inte är för lugn som flerbarnsmamma. Det är ju rs och lunginflammation, jag tänker på mest och just kombinationen med feber och kanske inte orka protestera. Nu har vi en telefontid imorgon, så får vi se hur han mår då. Huvudsaken var att han äter och inte har slutat kissa.
Ja, jo, 2-3 timmar är väl standard här. Men då jag mer eller mindre haft sömnrubbningar sen 2006 när jag väntade första barnet är det inget ovanligt att jag ligger vaken och väntar på att få gå upp från ca 0300. "Praktiskt" antar jag. Åh jisses, jag vill också titta på hockey mitt i natten. Eller Kvinnofängelset.
Här är vi väl lite knäppa kanske, men sambon sover självmant kvar på soffan sedan förra barnet föddes. Jag höll på att gå under av trötthet då hon ammade och han klampade in och la sig en timma senare och sedan behövde upp på natten och tömma stomipåsen, då jag dessutom vaknar för minsta pip och ammade var 3-4 timme. Så han har ju knappast påverkats av bebis utan väljer fortfarande att se på hockey mitt i natten och så.
Så därför KAN han ju vara mycket piggare än mig som helt följer Lillemans matnycker. Han ger mig två bra nätter i följd emellanåt, så man hinner hoppas och tro att det vänt och sedan kommer kanske 10 dåliga med 2-3 timmar mellan amningarna eller värre. Så vissa dagar är jag rätt slut. Sedan är vi ju olika att klara sömnbristen. Så det gör väl era och våra förutsättningar olika. Sambon hade dessutom kunnat sova igenom bebisskrik.
Nej, jag slapp kommentarer då det var ett sommarjobb, annars hade jag nog tagit åt mig. Sedan är ju 6 månader inte så tidigt heller.
Nora hade influensasymtom med hög feber och hosta rätt länge efter senaste vaccinationen och det var tydligen rätt vanligt. Men skönt att de vill följa upp det ordentligt.
Jag pratade med sjukvårdsupplysningen ikväll, då jag känner mig lugnare, då det känns som att han är mindre sur och grinig. Hon tyckte 39,3 var hög feber för en sådan liten och att det var influensaliknande symptom så det vore bra att ta ett stick i fingret så inte värdena sticker iväg samt lyssna på lungorna. Vi har inte tagit ner febern då han varit lugn. I natt var det väl bra att väcka honom runt 2 och 5-6 för att äta, men att jag inte behövde kolla febern. Så det känns skönt att fått reda på hur de tänker, så jag inte är för lugn som flerbarnsmamma. Det är ju rs och lunginflammation, jag tänker på mest och just kombinationen med feber och kanske inte orka protestera. Nu har vi en telefontid imorgon, så får vi se hur han mår då. Huvudsaken var att han äter och inte har slutat kissa.
Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.
Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.
Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.
Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?
När har ni tänkt börja med välling?
Angående hur tidigt man väljer att börja jobba efter så hörde jag också på en del personers (främst äldre kvinnor) kommentarer att de tyckte att jag började jobba för tidigt efter min äldsta sons födelse. 8 månader var han när jag gick tillbaka till jobbet.
En grej har jag funderat på bara, och det är att jag själv tycker att jag en bättre intuition än pappan vad det gäller vår son och vad han vill/behöver. Samma sak kände jag med äldsta som har en annan pappa. Jag har vänner som upplevt samma sak. Kanske beror det på att man som föräldraledig kommer närmre sitt barn och blir mer lyhörd, jag vet inte. Skulle dock inte ha några problem med att gå och jobba nu ifall vi flaskmatade. Tror bara att vi kvinnor i högre utsträckning har vissa skills naturligt som män generellt behöver "lära in" för att bemästra just när det kommer till att ta hand om spädbarn. Dock så tycker jag inte att det är skäl till att kvinnan ska ta mer föräldraledigt eller nödvändigtvis vara hemma den första perioden.
Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.
Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.
Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.
Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?
När har ni tänkt börja med välling?
Är det någon som har lyckats mästra krypandet än? Nils övar som en galning här hemma! Lägger man honom i babygymmet så tar det inte många minuter innan han har rullat runt till magläge och ligger och sprattlar med benen och skriker av frustration. Vänder man honom till rygg så är han snabbt tillbaks på mage och skriker. Måste jag säga att det är svårt att inte skratta? ;P
Han har nyligen lärt sig att sitta själv utan stöd också och när man håller i honom så övar han på att både stå och gå. Och så ser han alltid så stolt ut :D
I morgon han vi 5-månadersvaccinationen. Hoppas han slipper hög feber den här gången med! Dock ska det bli kul att se hur stor han är nu, han har växt ur allt i storlek 62 och börjar kännas ganska tung.