• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Finalisten

Har inte skrivit här på länge men känner att jag behöver skriva av mig :|
    Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

• Iowhannah
    Finalisten skrev 2016-03-04 01:36:03 följande:

Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

Jag läste just en sån fråga och då hade en barnmorska svarat att har man haft en normal graviditet och förlossning så finns det inga större risker med att bli gravid igen så snart. Det jag kan tänka mig är att det kan bli tufft att ha en liten när man är höggravid, men det är ju bara en kort period. Min frisör tog även upp grejen med att ha två blöjbarn samtidigt, men jag tror inte att det är nåt problem när man väl har vant sig.

Jag antar att du har ringt mvc redan. Fick du inga råd av dem?
  • garin

Grattis till nya graviditeten! Det var vansinnigt tätt, du ;) klart det blir jobbigt men en positiv aspekt är ju att ni är förbi småbarnsåren snabbare ;) jag har ju hela 18 mån emellan och är väldigt mkt ensam med barnen och har det extremt tufft, vill gärna ha ett barn till men gör aldrig om det här med tätt. En gång klarar man det kanske men när nästa syskon kommer får de äldre gärna vara liiite mer självgående. Fr o m andra graviditeten är ju allt jobbigare med eftersom man inte kan vila när man känner för det. Ingenting går ju att förutsäga men mkt beror ju på dina barns temperament också. Jag har två väldigt bestämda grabbar som ingen av dom gillar att sova... Dock tänker jag att det säger ju en hel del att ni ens fick till ett ligg så tätt inpå, då har ni det inte alltför tufft där hemma. Hehe. Här tog det 9 mån första ggn och fögmodligen minst lika lång tid nästa gång vi får till det "på riktigt".
  • garin
    Iowhannah skrev 2016-03-04 09:02:55 följande:
    Jag läste just en sån fråga och då hade en barnmorska svarat att har man haft en normal graviditet och förlossning så finns det inga större risker med att bli gravid igen så snart. Det jag kan tänka mig är att det kan bli tufft att ha en liten när man är höggravid, men det är ju bara en kort period. Min frisör tog även upp grejen med att ha två blöjbarn samtidigt, men jag tror inte att det är nåt problem när man väl har vant sig.

Alltså, ALLT går och man klarar det! Just två blöjbarn upplever inte jag som det värsta. Men att kånka på en mammig (för mig) 1-1,5-åring som gravid och höggravid, och som nyförlöst kånka på två gnälliga och krävande barn samtidigt som man aldrig får sova, det är sjukt tufft. Man behöver mkt hjälp om man ska lyckas ha ett liv eller få lite vila nån gång då och då, helt klart!
  • Mira14

Grattis :)

Det kommer gå jättebra! Jag har också funderat på det där, att kanske försöka snart så har man barnen "överstökade" haha. Men första tog ett år att få till så det kanske inte blir så tätt ändå.. :/

Jag har förstått att många har det lämpligare med graviditet nummer två så det kommer man kanske aldrig ifrån oavsett hur länge man väntar..
  • ccjapp

Oj grattis! Vad roligt! Äh, skit i all negativa vibbar och tänk positivt så kommer det nog gå bra :) säkert tufft men du kommer nog in i det rätt snabbt, hoppas det går bra och stort lycka till :)
  • Rulltrappa

Nu är mina tre äldsta barn födda med 2 års intervall och inte 1. Men ja, de var blöjbarn. Det har aldrig känts som en big deal. Däremot på- och avklädning när en ska ut och har tider att passa... Men allt går med organisering och tålamod. Det är ju inte så att det är en lek att ha skolbarn och bebis heller, att hjälpa till med läxor samtidigt som någon skriker i öronen på er är också lite av en utmaning. Varje åldersintervall kommer ha sina utmaningar, jag hade tutat och kört! :)

• Finalisten
    Iowhannah skrev 2016-03-04 09:02:55 följande:

Mvc tanten skrattade och sa att man ska göra barn medans man är ung, bokade in en tid sen var det inte så mycket mer :'D
  • Finalisten
    garin skrev 2016-03-04 09:03:23 följande:
    Grattis till nya graviditeten! Det var vansinnigt tätt, du ;) klart det blir jobbigt men en positiv aspekt är ju att ni är förbi småbarnsåren snabbare ;) jag har ju hela 18 mån emellan och är väldigt mkt ensam med barnen och har det extremt tufft, vill gärna ha ett barn till men gör aldrig om det här med tätt. En gång klarar man det kanske men när nästa syskon kommer får de äldre gärna vara liiite mer självgående. Fr o m andra graviditeten är ju allt jobbigare med eftersom man inte kan vila när man känner för det. Ingenting går ju att förutsäga men mkt beror ju på dina barns temperament också. Jag har två väldigt bestämda grabbar som ingen av dom gillar att sova... Dock tänker jag att det säger ju en hel del att ni ens fick till ett ligg så tätt inpå, då har ni det inte alltför tufft där hemma. Hehe. Här tog det 9 mån första ggn och fögmodligen minst lika lång tid nästa gång vi får till det "på riktigt".
    Är så fruktansvärt trött redan nu och jag är bara i v6.. Sov typ genom hela förra graviditeten, vetinte hur jag ska orka nu med en liten! :o dottern sover 2-3 ggr på dagen 30-45min åt gången sen 20-09 med 2 matpauser så ligga är inget problem, det kom igång 2v efter förlossningen :'D
  • Finalisten
    Mira14 skrev 2016-03-04 09:36:32 följande:
    Grattis :)

Det kommer gå jättebra! Jag har också funderat på det där, att kanske försöka snart så har man barnen "överstökade" haha. Men första tog ett år att få till så det kanske inte blir så tätt ändå.. :/

Jag har förstått att många har det lämpligare med graviditet nummer två så det kommer man kanske aldrig ifrån oavsett hur länge man väntar..
    Dottern tog 7 månader att få till, denna bebis 3mån.. Så dedär snacket om att de går fortare efter första bebisen verkar stämma =D
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015