• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • cookie82

Vår tjej blir 4 månader den 27:e. Jag hoppas verkligen det är en fas för jag börjar nästan få nattskräck. Tortyr att aldrig få sova mer än två timmar i sträck. Tur att hon är söt. :)

mammalovis skrev 2016-02-16 16:49:32 följande:

ccjapp och cookie82: Hur gamla är era nu?

Min busunge hade en svängning för ett tag sedan då han åt tätare på natten, nu har det börjat bli bättre igen. Som tur var varade det bara några dagar, jag trodde det berodde på förkylningen. I natt  åt han innan 22.10, sedan 2.30 och 6.20 för att sedan ligga och tjata i 50 minuter.. När jag la honom bredvid mig somnade han äntligen.

Sedan har han börjat med en ny variant, att bli arg när han släpper bröstet och har ätit färdigt, suck. En annan grej är att sikta in kräkningarna vid sidan av handduken jag har framför bröstet på honom. Dessa kräkhanddukar gosar han gärna in sig i när han ska somna. Som sagt vi gör åt ett gäng om dagen.

Idag tänkte jag fått gjort lite när de äldsta var på förskolan, men lilleman körde skrikmaraton istället. Jag vet inte om det är magen som strular då han skriker och spänner sig i en båge bakåt. Lite massage lugnade en stund, men han fiser väldigt illaluktande. Inte ens äta var okej, men att gå och äta fungerade bättre.

Nu, några timmar senare känns det bättre då han fick bajsat ett rejält lass. Senast han fick gröt var igår på morgonen. Jag hoppas att magen rättar till sig snart, så han inte behöver tycka det är så obehagligt när maten ska igenom tarmarna.  

• cookie82

Ni har inte börjat ge nån annan mat? BVC tyckte att vi kan börja med lite gröt så kanske hon håller sig mättare på natten. Inte mycket som faktiskt sväljs dock. :) började ge henne lite ersättning, har bara ammat innan men hon blir så himla förstoppad och gasig. Hoppas hennes mage vänjer sig snart... Känns hemskt att ge henne när man ver att hon kommer må dåligt av det.

ccjapp skrev 2016-02-17 19:18:53 följande:

Ja det är lite omvänt känns det som, tycker det speciellt är jobbigast på morgonsidan när han knappt vill äta nått, ibland små duttar här o där, men imorse så åt han sista gången klockan halv 7, sen vid 11 åt han ungefär 50-60 ml och sen efter 13 börjar han äta mellan 140-165 igen.

Jobbigast är när man ska iväg och göra saker, också ska han bara "snutta" på flaskan titt som tätt. Nöjd efter 20ml i 15min sen tar vi 20 till, nöjd 20 min osv.. Haha! Ja, det blir nog bättre snart hoppas jag :)

• ccjapp
    cookie82 skrev 2016-02-17 22:54:52 följande:

Ni har inte börjat ge nån annan mat? BVC tyckte att vi kan börja med lite gröt så kanske hon håller sig mättare på natten. Inte mycket som faktiskt sväljs dock. :) började ge henne lite ersättning, har bara ammat innan men hon blir så himla förstoppad och gasig. Hoppas hennes mage vänjer sig snart... Känns hemskt att ge henne när man ver att hon kommer må dåligt av det.

Jo, vi har börjat gett lite gröt sen ungefär förra veckan och han älskar det, han har ätit upp en hel smakportion vissa gånger och jag kan inte påstå att han verlar bli mätt på det, han äter ersättning som vanligt ändå. Men kanske blir skillnad sen då han börjar äta mer.
  • Rulltrappa

Igår var det dags för 5-månaderskontroll och andra vaccinationen. Resultat: MASSOR med feber. Lyckligtvis hade hon äntligen nått 5-kilosstrecket så att det går att medicinera henne. Aptiten är det inte heller något fel på, när jag höll upp skål och sked och frågade om hon ville ha gröt såg hon ut som hon vunnit 5 miljoner på triss, trots 39,6 i temp. :P

• Simone

1 månad med skrik, gnäll och massa utslag verkar äntligen vara över. Nu är hon lika glad och snäll som hon alltid varit. Hoppas det dröjer länge innan hon kommer in i någon sån period igen.

Här hemma pratas det hela tiden, går knappt en minut av hennes vakna tid utan att hon jollrar och gör massa ljud. Hon gör ännu mer när hon ser att man skrattar åt henne haha. Hon har dessutom börjat att vända sig från rygg till mage HELA tiden, och eftersom hon hatar att ligga på mage så slutar det alltid med världens skrik...

Är det någon mer bebis som är/har varit inne i en utvecklingsfas och blivit lite mer kinkig?

• mammalovis

Idag har vi varit på dopsamtal med prästen. Det vankas dop nästnästa söndag, så vi har börjat fixa en del. Dock går det lite trögt då farmor fyllde 65 igår, så det blev en spontan påhälsning på kvällen. Sedan har yngsta tösen blivit sjuk med hosta och feber, så jag fick ingen tid utan barn idag som jag tänkt.

Är det fler som ska ha dop eller namngivning?

Lilleman sov jättegott i två nätter och vaknade först vid halv sex-sex, vilket var superskönt, men nu är det åter till 3 gånger eller 2 gånger med amning, samt med tjatig bebis en timma. Suck, detta svängande.

Sedan har vi bekymmer med hans bajsblöjor. Vi har precis bytt till Libero Comfort 4 och ändå läcker det upp på ryggen, om inte annat vid blöjbytet, så just nu blir det extra tvätt nästan ett ombyte om dagen. Än får han bara gröt lite sporadiskt, då det tar sådan tid för honom att äta, men vi kanske kan få rutin på det vid lunch istället de dagar han sover över frukosten eller vi ska iväg.

• ccjapp

Vad jobbigt med feber och hosta! :( hoppas det går över fort.

Vi ska också ha dop, i början på maj, blir spännande.

Jag har provat ligga jätte tätt med sonen 3nätter irad nu och han har sovit 6 timmar i sträck alla 3 nätter! Alltså vaknat en gång för mat under natten. Får fortsätta med detta tror jag haha. Annars har han sovit i sitt nest bredvid mig i sängen och vaknat 3gånger för mat under natten.

Känner igen det där med att blöjorna läcker, kiss uppe vid magen brukade vi få. Provade också 4an men blev alldeles för stor. Har dock inte läkt nu på länge. Är väll för han har snopp i quess, som det kan läka kiss uppåt. Har provat comfort 3 men tycker att newborn 3 är lite lite större än comfort.

• LadyViolet

Vi hade också läckage med Libero här. Fick nästan alltid byta blöja på natten för att det läckt igenom så jag provade lite olika blöjor och Pampers baby dry (grön förpackning) funkar! Inga läckage

Annars är det rätt grinigt här för tillfället. Svårt att komma till ro och rastlös under vakentid. Vaknar också rätt ofta under nätterna.

• Rulltrappa

Jag hade helst använt byxblöjor men eftersom jag inte känner till några för barn under 7 kg och lilla Fis bara väger 5,3 till sina 65 cm får det vänta lite.

På dagarna har vi mer eller mindre slutat med amning. Hon får gröt till frukost, mat på eftermiddagen och välling på kvällen. Utpumpad mjölk eller ersättning mellan de större målen och amning ca 4-5 gånger under natten.

• Iowhannah

Vi ska inte ha dop, men eventuellt blir det nån namngivningsfest i sommar. Det mest praktiska vore att vara utomhus.

Stackars Nils har börjat få såna problem med magen på sistone :( Han har sår som börjat vätska sig och gör ont, han gråter varje gång vi rengör och smörjer in efter blöjbyte. Dessutom har bajset blivit lite slemmigt och blodigt. Vi har pratat med 1177, men de sa att det inte lät så farligt och att vi ska kontakta vårdcentralen om det håller i sig så det blir väl ett samtal dit på måndag. Någon som har varit med om samma nån gång? Vi har tagit det lugnt med maten de senaste dagarna, och bara gett ersättning och pyttelite puré nån gång om dagen, men det har inte blivit någon större förändring.

Usch, jag känner mig så ledsen och orolig för skrutten :(

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015