Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Nu har vi provat både gröt och ersättning. Gröten var spännande, han hade gärna satt i sig en hel del, men vi börjar väldigt försiktigt.
Ersättningen däremot - fy bubblan! Ingen höjdare alls. Suga på flaska var ju hemskt osmakligt och ersättningen - blä!! Han får nästan kväljningar. Vi har provat både i flaska, ur kopp och på sked men nä. Jag upplever egentligen inte att han vägrar på det sättet för han försöker verkligen men nä han gillar det verkligen inte. Nu har jag ju inga planer egentligen på att sluta amma helt ännu, men skulle vilja kunna komplettera med en flaska emellanåt och sen trappa ner för att gå över på ersättning kring halvåret, så lite knäckande är det ju. Någon som har några tips? Kan det göra skillnad att prova ett annat märke?
Vi har också börjat med mat - vi började tidigt på inrådan av BVC. De trodde att hon kanske skulle sova bättre på natten (funkat sådär) och att hon skulle kräkas mindre (funkar bättre). Hon har fått smakportioner av puréer och 1/2 - 1 dl gröt om dagen i snart tre veckor. Hon är 5 månader om en dryg vecka. Hon älskar att äta. Öppnar munnen stor och sväljer nästan allt. Men hon ammar fortfarande till både på dagen men framförallt på natten. På dagen verkar allt vara mer spännande än mat, så hon är för distraherad för att äta. Sen tar hon igen det på natten istället. :)
Jag bytte till sittdelen på vagnen idag också. Tror jag kommer få byta fram och tillbaka ett litet tag här nu. Har redan knäckt två naglar i kardborredragandet. Suck!
Hon vill absolut inte ligga ner om hon inte är superduper trött och somnar inom några minuter. Samtidigt sover hon såklart bättre i liggdelen men den vill hon inte ligga i alls om hon är det minsta vaken. Promenad med vagnen var fram tills för ett par dagar sedan en av mina favvosysslor på dagen. Nu vägrar hon helt plötsligt...
Men i statusrapporten vill jag lägga till att det är fantastiskt att det verkligen har formats en liten individ med egen vilja. Så häftigt! Tur att hon är så förbaskat söt och kan blända en med sina leenden. :)
Hej allihopa! Jag tänkte höra med er hur erat barns "matschema" ser ut. Skulle vara roligt att läsa hur era äter/dricker om dagarna.
Hos oss ser det ungefär ut såhär:
06 - ersättning 150-200ml
08:30 - gröt med katrinplommonpure, ca halv portion
11 - ersättning 130-165ml
14 - ersättning 140-165ml
17 - ersättning 140-165ml
19 - ersättning 200ml till natten
Vaknar dock 1-2 ggr per natt och äter mellan 150-200ml också.
0700 Gröt med fruktsmak 1 portion
1000 Bröstmjölk el ersättning ca 1 dl
1300 Lagad mat ca 150 gram + fruktpuré ca 75 gram
1600 bröstmjölk el ersättning ca 1 dl
1730 Lagad mat ca 100 gram el naturell gröt 1 portion el smörgås och fruktpuré el välling ca 1,5 dl
21-06 amning 4-5 ggr
Påtungefär.
Hej allihopa! Jag tänkte höra med er hur erat barns "matschema" ser ut. Skulle vara roligt att läsa hur era äter/dricker om dagarna.
Nu har Nils precis lärt sig att vända sig till mage, så det är allt som gäller. Även nattetid. I processen tycks han ha glömt bort hur man vänder sig tillbaka till rygg (eller så skiter han i det bara) så jag går upp flera gånger per natt och vänder på honom. Så klart stör det både hans och min sömn så plötsligt vill han äta en gång på natten igen... Jag har försökt bulla upp med gosedjur, men de flyttar han bara på. Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag saknar att sova ordentligt :S
För närvarande ser matrutinerna ut ungefär så här:
04 - ersättning 150-200 ml
07 - naturell gröt, nästan en halv portion, och ersättning 100-150 ml
10-12 (beror på hur bra han sover efter frukost) - ersättning 210 ml
16 - ersättning 210 ml
1830 - naturell gröt med katrinplommonpuré, nästan en halv portion, och ersättning 150-200 ml
Sedan lägger han sig runt 1930, tidigare ifall han har sovit för lite under dagen, och vid 0230 börjar cirkusen med att vända sig och gnälla.
Håret alltså. Hon har tappat hår länge nu, kudde och skötbädd är helt lurviga av hennes fällningar OCH DET VÄXER JU ALDRIG UT NÅT NYTT! En assnygg combover, det där. :P

Men långt och fint hår har hon ju ändå iaf!
Håret alltså. Hon har tappat hår länge nu, kudde och skötbädd är helt lurviga av hennes fällningar OCH DET VÄXER JU ALDRIG UT NÅT NYTT! En assnygg combover, det där. :P
Här hade vi invägning igår 5 månader och 7 dagar gammal. 7705 g och 66 cm lång, 44,7 cm runt huvudet. Det känns ju knäppt när huvudet växer mer än kroppen.
Vid födseln var han 3305 g, 52 cm och 35 cm, så det har minst sagt hänt en del.
Sedan har han varit så grinig av vaccinet en gång till. Jag hade glömt bort att det var vaccineringsdags och pratade mer om hans hosta och temp utifrån om vi behövde kolla upp honom eller inte, men bvc tyckte inte det var någon fara då han inte har hög feber. Han hade 37,6 igår MED nyligen tagen Alvedon, så igår var ingen kul dag. Nöjd en minut och grinig fem i intervaller. Extra jobbigt när sambon fortfarande var på sjukhus. Man märker hur borskämd man är med att vara två.
Idag har Lilleman bajsat en sån där mardrömsblöja, så det var skönt att vara hemma och kunna sätta honom i duschen, då han hade bajs upp på axeln innan bodyn var av. Jag förstår inte varför det ska vara så besvärligt med pojkars bajs, men det är väl pungen som begränsar. Det värsta är ju att det är som morotspuré i konsistensen att det bara flyter iväg.
Mat- och sovklockan har jag knappt koll på just nu. Det blir som han känner för.
Kul att läsa att det varierar så på längd och vikt samt proportionerna det måste ge.