• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Rulltrappa

Vi ger välling vissa kvällar, när hon är lite för trött och ofokuserad för gröt eller smörgås. Annars föredrar jag väl om de äter något annat än välling till kvällsmat. Mina tre andra barn var ena riktiga vällingsnuttare till de var en 3-4 år.

ccjapp skrev 2016-03-21 21:07:12 följande:

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

• Mira14
    ccjapp skrev 2016-03-21 21:07:12 följande:

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

Vi har precis börjat med välling och han är snart 5,5 månad. Han tar inte ren välling så vi blandar hälften hälften med ersättning. Har bara testat majsvälling än så länge eftersom det sägs vara skonsammare mot en liten mage. Vår kille sover hela nätter ändå men går upp lite för långsamt i vikt så vi tar till alla medel vi kan
  • Rulltrappa

Så har jag nog aldrig känt. Däremot kanske en del saker är mer självklara för mig som har fyra barn än för min man som har ett barn. Jag kunde inte riktigt låta bli att himla med ögonen och sucka när han stolt meddelade att han fått henne att äta blåbärspuré när hon redan var trög i magen, te x.

S

LadyViolet skrev 2016-03-21 21:14:52 följande:

Angående hur tidigt man väljer att börja jobba efter så hörde jag också på en del personers (främst äldre kvinnor) kommentarer att de tyckte att jag började jobba för tidigt efter min äldsta sons födelse. 8 månader var han när jag gick tillbaka till jobbet.

En grej har jag funderat på bara, och det är att jag själv tycker att jag en bättre intuition än pappan vad det gäller vår son och vad han vill/behöver. Samma sak kände jag med äldsta som har en annan pappa. Jag har vänner som upplevt samma sak. Kanske beror det på att man som föräldraledig kommer närmre sitt barn och blir mer lyhörd, jag vet inte. Skulle dock inte ha några problem med att gå och jobba nu ifall vi flaskmatade. Tror bara att vi kvinnor i högre utsträckning har vissa skills naturligt som män generellt behöver "lära in" för att bemästra just när det kommer till att ta hand om spädbarn. Dock så tycker jag inte att det är skäl till att kvinnan ska ta mer föräldraledigt eller nödvändigtvis vara hemma den första perioden.

• mammalovis
    Simone skrev 2016-03-21 00:10:11 följande:
    Ja det är alltid bra att kolla för att vara på den säkra sidan. Hoppas han frisknar till helt snart och att det inte är någon lunginflammation
    Rulltrappa skrev 2016-03-21 01:11:51 följande:
    Nora hade influensasymtom med hög feber och hosta rätt länge efter senaste vaccinationen och det var tydligen rätt vanligt. Men skönt att de vill följa upp det ordentligt.
    Jag behövde inte oroa mig för ätandet i natt i alla fall. Han var hungrig med 1,5-3 timmars mellanrum och somnade gott om förutom vid 6, då han körde ett pratrace.

Sedan vaknade han vid 8 och var otröstlig, så han grät så när de ringde att jag fick lägga honom ifrån mig för att höra. Då hade han även reagerat när jag tryckte på ena öronfliken. Febern kvar på 39,0 så vi fick en tid vid 10.

Läkaren lyssnade och konstaterade att han var slemmig, men inte pipig. Sedan kollade hon andra örat och konstaterade öroninflammation och sist det jag misstänkte. Så vi gick därifrån med konstaterad dubbel öroninflammation och penicillin i 5 dagar samt ett återbesök om 3 månader. Så nu har han rekordet i familjen. Yngsta tösen hade ju dubbel ögon- och öroninflammation samt luftrörsproblem först vid 8 månader. Det är bara till att hoppas att det inte slår ut magen på honom också ...

Så idag har han fått Alvedon 3 gånger, penicillin 2 och näsdroppar några gånger samt ska sova i högläge, så nu hoppas vi det hjälper ... Han har åtminstone varit på bättre humör igen även om han blivit riktigt ledsen också. Han sov mellan ca 12 och 18 och vaknade bara till för att äta en vända, stackars lilleplutten, men på ett sätt är det skönt att min magkänsla och oro var befogad vid långvarig förkylning. 

• ccjapp
    Iowhannah skrev 2016-03-21 21:16:43 följande:

Har ni inte testat med gröt då? Han kanske står sig längre om han får nåt fastare på kvällen. Eller introducera mer "riktig" mat på dagen så han inte är lika hungrig nattetid.

Vi kommer inte börja med välling alls, dels för att vi inte vill att han vänjer sig vid en "tröstflaska" och dels för att det (enligt boken Smakäventyret) kan öka risken för glutenintolerans.

Han äter gröt. Har provat det på kvällen men han verka inte vilja äta så mycket eller väl när han ätit mycket så tycker jag inte har står sig något längre :/

Han är 5 mån och 1,5 vecka nu, borde man kunna små börja med smakisar på "mat-burkarna" kanske? Eller det kanske är för tidigt? Han äter smakisar från pureeburkar och gröt så.
  • Mira14
    ccjapp skrev 2016-03-22 07:49:24 följande:
    Han äter gröt. Har provat det på kvällen men han verka inte vilja äta så mycket eller väl när han ätit mycket så tycker jag inte har står sig något längre :/

Han är 5 mån och 1,5 vecka nu, borde man kunna små börja med smakisar på "mat-burkarna" kanske? Eller det kanske är för tidigt? Han äter smakisar från pureeburkar och gröt så.
    Det finns lite "maträtter" från 5 månader. Bland annat sej och kyckling (Semper).
  • ccjapp
    Mira14 skrev 2016-03-22 09:38:00 följande:

Det finns lite "maträtter" från 5 månader. Bland annat sej och kyckling (Semper).

Tack för tipsen! Får börja sakta med säkert så magen hänger med :)
  • LadyViolet

Här går det uselt med matintroduktionen. Vill inte ha något annat utom tutte. Ja förutom att suga på ett äpple/päron utan skal, det gillar han. Han tar flaska så jag funderar på att testa välling snart. Kanske hälften välling och hälften ersättning/utpumpad bröstmjölk som start. Är trött på alla nattamningar

Ni som har äldre barn som snuttat hela nätterna, hur vande ni dem av med det? Min äldsta var också en snuttare av rang, men när han fick börja med välling så blev han mättare och efter ett tag var han inte så intresserad av tutten längre. Han drack en flaska välling till kvällen och ibland en till på natten, annars lite vatten bara. Har en känsla av att lillebror inte är lika lättlurad bara

• Rulltrappa

Du vill antagligen inte ha mitt svar. :) Mina fick sluta av sig själva. Det tog 8 månader, 18 månader och 15 månader, sen sov de hela nätter utan matuppehåll.

LadyViolet skrev 2016-03-22 14:35:44 följande:

Här går det uselt med matintroduktionen. Vill inte ha något annat utom tutte. Ja förutom att suga på ett äpple/päron utan skal, det gillar han. Han tar flaska så jag funderar på att testa välling snart. Kanske hälften välling och hälften ersättning/utpumpad bröstmjölk som start. Är trött på alla nattamningar

Ni som har äldre barn som snuttat hela nätterna, hur vande ni dem av med det? Min äldsta var också en snuttare av rang, men när han fick börja med välling så blev han mättare och efter ett tag var han inte så intresserad av tutten längre. Han drack en flaska välling till kvällen och ibland en till på natten, annars lite vatten bara. Har en känsla av att lillebror inte är lika lättlurad bara

• LadyViolet

Haha!

Samsov ni då? Det låter ändå bra att de slutade av sig själva. Skulle på ett sätt kännas befriande att bara låta det få ha sin gång. Tänker att bröstet ändå är ett praktiskt somna-om-trick, och bara för att jag skulle sluta amma betyder inte det att han skulle sova hela nätter hux flux.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015