• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Silverguld
    Rulltrappa skrev 2016-03-25 11:53:31 följande:

Åh jävlar. Nora var ju lätt prematur (36+0) och vägde 2460 gram och var 45 cm men hon vägde bara 5,7 kg på 6-månaderskontrollen. :D

Haha, ja det gick snabbt! Han föddes 37+1, så han var precis fullgången men väldigt liten, underst på kurvorna vid födseln. Han vägde in på 5,7kg vid 2 månader... Nu har han stannat av lite på vikten (vägde 8100g vid 4 mån, 9250g vid 5 mån och 9460 vid 6mån) men spurtat desto mer på längden istället.
  • Embla twopointoh

Min dotter vägde 2945g och var 50cm när hon föddes i vecka 37. På mindre än två veckor gick hon från den nedre kurvan till den översta ( exponentiellt i princip ). Sedan tillbringade hon sin tid med att äta och sova, och när hon var sex månader vägde hon 8030g och var 68cm.

Nu, när hon är nästan 2 år, är hon både lång och tjock för sin ålder. De av hennes kusiner och kompisar som är jämnåriga är betydligt mindre än hon. Hennes storebror var likadan, men nu när han är 14år är han medellång och normalviktig.

• Sofie mamma till 2 prinsar

Min var en riktig dunderklump med sina 3,4 kg å 49 cm i v. 35+2 när hon togs ut men hon låg på 5,6 kg och 63 lång på 6-månaderskontrollen. :)

• cookie82

Denna lilla tjejen var 51 cm och 3800 g när hon föddes 41 + 5. Nu ska vi på 5 månaders kontroll på onsdag men på 4 månaders kontrollen var hon 63 cm och 6350 g. Dock tror jag gröten har gjort lite på vikten ska bli intressant att se i nästa vecka.

Glad påsk!
  • Embla twopointoh
    Rulltrappa skrev 2016-03-25 14:36:20 följande:

Haha. Mina barn brukar mer ligga på 8 kg runt 1 år. Mina små viggar.

Ja, det är ju så olika. Jag har haft barn som varit stora för sin ålder, och ett par som var (och är) små räkor och så ett par som legat precis på normalkurvan. Skrattande På min sida är vi små och nätta, makens familj är större och kraftigare byggda.
  • Rulltrappa

Ja alltså, min äldsta är lite av ett mutationsexperiment men det var inget som visade sig förrän kanske vid 3 års ålder. Nu är han 9 år och 156 cm lång och 35 kg tung. :I 7-åringen är bara 122 cm lång och 5-åringen är 114 cm lång. Två långa och en kort alltså. Mina barns fäder är alla tre korta och nätta små människor (fråga inte varför, det är ingen medveten preferens från min sida) medan jag är en reslig kvinna. :P

Embla twopointoh skrev 2016-03-25 15:57:33 följande:

Ja, det är ju så olika. Jag har haft barn som varit stora för sin ålder, och ett par som var (och är) små räkor och så ett par som legat precis på normalkurvan. På min sida är vi små och nätta, makens familj är större och kraftigare byggda.

• ccjapp
    Silverguld skrev 2016-03-25 11:32:56 följande:

Vår lilla är 6 månader och våra dagar ser ut såhär..

06 - amning i sängen

(somnar om till ca 08)

09 - amning

(sover ca 11-12)

12 - en halv stor burk mat + 3msk fruktpuré

(sover ca 14-14:30)

15 - amning

18 - en portion gröt + 3 msk fruktpuré

(sover oftast ca en timme före eller efter gröten)

21 - amning och sedan sängen

Just nu vaknar han ca var tredje timme på natten och vill då oftast äta, i vanliga fall vaknar han bara kring 04 och äter så vi är inne i en tuff period just nu.

Funderar på om jag ska ge honom mer mat på dagen för att han ska stå sig bättre på natten? Det är nämligen sedan vi började ge lunchen och sluta erbjuda amning till gröten som han vaknar så mycket på natten.. Han vilar ju tre gånger/dag men det är aldrig så att vi lägger honom för att han ska vila enligt oss utan det är han själv som tydligt visar att han vill sova så jag tror han behöver de vilostunderna och vill därför inte försöka vänja bort dem (det är ganska skönt att hinna diska etc, haha).

Om ni har tips på vad man kan ge att äta som mellanmål tar vi tacksamt emot dem! Funderar på att byta ut 09amningen mot något annat och eventuellt också försöka ge välling eller ersättning (han tar motvilligt flaskan om man trugar) istället för amning vid 21 eftersom jag snart ska börja jobba lite kvällar och därför inte kommer vara hemma vid denna tiden.

Ja, jag funderar också på om det blir bättre på natten när han väl börjar äta mer på dagen. Tänkte prova 6mån välling inför natten då han blir 6mån. (snart) också.

Tips på mellanmål är jag också intresserad av! Hittade tror det var HIPP's yougurt med päron och banan från 5mån som vi provat, den gillades. Skulle va kul med tips på andra mellanmål för dom små.
  • Rulltrappa

Smörgås brukar jag ge till mellanmål eller kvällsmat. Formfranska med osaltat smör. Tar bort kanterna och skär i kuber. Tänkte testa leverpastej så småningom.

• Embla twopointoh

Lilla dottern är inte ett dugg intresserad av mat ännu. Vi försöker, men hon spottar.

Idag upptäckte jag en liten tand i hennes underkäke, då fick jag en förklaring till att hon varit snuvig, varm och gnällig senaste dagarna.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015