• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Rulltrappa

Bara 1 portion smaksatt gröt och vatten att dricka. Men då har hon ju ammat några gånger under natten.

• Embla twopointoh
    Silverguld skrev 2016-04-14 15:27:19 följande:

Glömde en fråga! Vad har man på deras små fötter?! Hittar inga överdragsbyxor med fot, ska man börja med skor trots att han inte kan stå eller gå? Vad ska man satsa på?

Embla twopointoh skrev 2016-04-14 16:52:03 följande:
    Det finns tossor att köpa. Annars kan man ha ett par varma sockor.
    Jag blev avbruten när jag skrev detta, så här kommer resten jag tänkte:

Alla gör såklart som de själva vill, men jag är tveksam till att sätta riktiga skor på barn som inte kan gå. Ska de bara sitta och/eller bäras är det en sak, men prova själv att ha skor på fötterna när du kryper/ålar så märker man att det kan vara ganska obehagligt. Skor är ju ofta relativt hårda och oböjliga och skär in i foten i vissa ställningar. Det finns mjuka babyskor som inte egentligen är något annat än tjusiga, lite kraftigare strumpor.

Idag var vi på 6-månaderskollen. 66cm och 6,6kg. Jag upplever henne som väldigt "medel", hon är varken lång eller kort, smal eller tjock. Jag har haft både barn som varit långa och tunga för sin ålder, och de som varit som små räkor jämfört med jämnåriga.

Däremot är hon otroligt "med" och alert (det har hon varit från första början), hon älskar att ligga på golvet och hon ålar och rullar dit hon vill. Hon står på alla fyra och gungar, så snart kommer hon nog att krypa.

Någon "riktig" mat har vi ännu inte lyckats få i henne. Hon bara spottar. Hon gillar dock att hålla i ett osötat rån och suga i sig det, så jag funderar på att redan nu stoppa en sked i handen på henne när vi matar henne.

• Rulltrappa

Relaterar trots knappt befintlig byst. Jag kan ju bara tala för mig själv men efter 34 år och 4 ammade barn är det bara kirurgi som kan täppa till luckorna. Jag använder dock nästan bara sport-bh och där är det ju bara att knöla ner eländet. ;)

Silverguld skrev 2016-04-13 20:26:27 följande:

Vår lilla har storlek 74, i vissa kläder tom 80 (men då får vi vika upp ärmar och ben ett varv). På 6 månaderskontrollen vägde plutten in på 9,5kg och mätte 72cm, snart dags för 7 månaderskontroll!

Såg att ni skrivit om era magar, min verkar ha gått tillbaka till sin vanliga form men detta var mitt första barn och min gravidmage blev aldrig särskilt stor. Jag undrar däremot hur brösten kommer sluta, haha! Jag helammade länge och nu delammar jag och nu när brösten är mer tomma än tidigare så ser de så sorgliga ut.. huden känns flera storlekar för stor så den liksom skrynklar sig?! Hade ganska stor byst (E) innan grav och under grav växte den till sig ytterligare (G), just nu har den landat på typ E igen. Kommer de alltid vara såhär "tomma" eller hur blir det när man slutar amma helt? 

• garin

Dåså. 6-månaderskontrollen gjord. 6mån+1v gammal är han. 69,7cm lång och 7680g tung! Var 50 lång och 3750g tung när han föddes på bf. Äter sen ca 6 veckor enbart ersättning. Provat med lite smakisar av det mesta men inga portioner av nånting än. Han är inte superintresserad. Känner mig inte stressad. Smart tips där med annan flaska till vällingen, det ska jag prova! För välling har varit big no verkligen. Storebrorsan åt hel portion efter nån enstaka smakning bara så behövde inte fundera så mkt på det!

• LadyViolet

Vi har naturell havregröt med ett par matskedar fruktpure till och vatten att dricka.

Angående vällingen så funkar det på sked, tror bara att han är ovan med något tjockare på flaska. Men vi fortsätter att testa lite då och då. Det mesta inom matväg verkar ta lite tid för honom att vänja sig vid. Inte som storebror som slukade allt direkt. Jag vet att vissa ifrågasätter behovet av välling, men jag tycker det har varit kanon. Dels ger det bra mättnad och dels har det varit något som alltid funkat, vid sjukdomar och andra kinkiga tillfällen.

Julian blir 6 månader idag. Ska bli spännande med 6 mån-kontroll nästa vecka. Vid 5 mån var han 65 cm och vägde 8080 g, en riktig knubbis med andra ord 2 tänder har han fått också, mkt som händer nu.

Jag har ett par vindtäta och fleecefodrade tossor från polarn O pyret som är kanon. Jag tycker att det är svårare med övriga kroppen, han har strax växt ur sin fleeceoverall och jag vet inte om vi ska köpa en overall eller jacka. Hur gör ni?

Vi har bytt till sittdelen nu på vagnen och det funkar hur bra som helst. Han kan inte sitta så bra själv ännu men där samt i matstol funkar det bra.

Igår kväll fick jag honom att somna i spjälsängen för första gången. Han skrek inte ens, så skönt. Han var redo för det nu Så befriande att slippa bära honom till sömns. Dock så ville/kunde han inte sova där längre än 1 timme men det är ett stort steg för oss.

• Simone

Hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker ert barn på en dag ungefär?

• mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-04-14 15:47:41 följande:
    Här har vi det intensivt som bara den om dagarna! Misstänker att det kan ha med tänderna att göra då han fått en och har en till som håller på att bryta igenom, kanske också i kombination med utvecklingsfas som vi enligt Wonder Weeks ska vara inne i nu. Men åh, han är inte stilla och nöjd många minuter. Han vill ha underhållning HELA tiden och inte ens det räcker ibland. Han viftar och fäktar och sprattlar och ropar och pratar och härjar. Samtidigt går det ju inte att bli arg på honom för han är ju så jädra söt ;) Men nu måste vi börja styra upp lite rutiner snart, annars går jag under. Han skulle nog också må bra av det tänker jag. Det kanske mest frustrerande är att han inte vill äta längre. Varken amma eller ta flaskan. Nån annan som känner igen det? Han tar några slurkar, sen vill han inte mer. 30-40 ml tar han, efter MYCKET lirkande får jag i honom 50-70 ml. Då har vi hållit på i nästan en timme. Idag var rekord då han åt 100 ml i samband med lunch! Ammar gör han bara ordentligt när han håller på att somna eller på natten. Nu har han ju lite att ta av, den lille tjocksmocken, men jag börjar nästan oroa mig för att han inte får i sig vätska. Men än verkar han ju kissa som han ska, så det är väl okej... Min fundering är, hur snabbt kan man gå fram med mat? Han verkar betydligt mer intresserad av det nämligen. Nu får han gröt på kvällen och puré till lunch (ingen hel portion än dock). Kan man börja bygga upp frukost också, typ frukt och macka med lite dricka? Så får han tre mål mat/gröt och så får han väl amma på natten samt mellanmål om han vill. Funkar det redan tro? Han är 5,5 månad nu.
    Jag känner igen den där gnälligheten och den håller på att göra mig tokig, i synnerhet nu när sambon är iväg på hemvärnsövning och yngsta tösen vägrar sova i sin säng. Vi får se om hon somnar i min säng inom kort förhoppningsvis, så jag kan bära över henne. Lilleman accepterar gåstolen en stund, men sedan tjurar han ihop, att lämna honom och gå till ett annat rum uppskattas inte. Att vara i utdragssängen som är den yngsta tösens går bra en stund om de andra leker runt omkring. Så det där hoppet om att få en massa gjort är ju bara hopplöst.

Med maten går det väl okej, han ammar gärna, men minsta störning får honom att avbryta, sedan har han kommit på att det är kul att klämma ihop gommen och bitas. Att sparka på tangentbordet är också en hit. Det enda med maten är väl att ge i ett nedsläckt rum, så det inte finns några andra distraktioner. Annars skulle jag tippa på att det är tandsprickningen som gör ont och gör honom mindre benägen att äta. Har ni någon bitring ni kan kyla?

Matmässigt kan ni väl höja upp om magen hänger med.

Viktor äter 1/2 portion gröt + lite fruktpuré till frukost/lunch och sedan mat- och fruktpuré en eller två gånger till. Han äter inte så mycket och dessutom blir han så gnällig av att sitta med när vi äter att det är enklast att han får något. Ikväll blev det två matskedar sötpotatis som slukades, visst lite kväljde han upp. Överlag har han småkräkts mycket idag och lyckats pricka mina kläder typ varje gång. Han bajsade lite fast på morgonen, men äter som en häst, så jag hoppas inte han är på väg att bli förstoppad. 
  • mammalovis
    LadyViolet skrev 2016-04-15 15:32:14 följande:
    Vi har naturell havregröt med ett par matskedar fruktpure till och vatten att dricka.

Angående vällingen så funkar det på sked, tror bara att han är ovan med något tjockare på flaska. Men vi fortsätter att testa lite då och då. Det mesta inom matväg verkar ta lite tid för honom att vänja sig vid. Inte som storebror som slukade allt direkt. Jag vet att vissa ifrågasätter behovet av välling, men jag tycker det har varit kanon. Dels ger det bra mättnad och dels har det varit något som alltid funkat, vid sjukdomar och andra kinkiga tillfällen.

Julian blir 6 månader idag. Ska bli spännande med 6 mån-kontroll nästa vecka. Vid 5 mån var han 65 cm och vägde 8080 g, en riktig knubbis med andra ord smile5.gif 2 tänder har han fått också, mkt som händer nu.

Jag har ett par vindtäta och fleecefodrade tossor från polarn O pyret som är kanon. Jag tycker att det är svårare med övriga kroppen, han har strax växt ur sin fleeceoverall och jag vet inte om vi ska köpa en overall eller jacka. Hur gör ni?

Vi har bytt till sittdelen nu på vagnen och det funkar hur bra som helst. Han kan inte sitta så bra själv ännu men där samt i matstol funkar det bra.

Igår kväll fick jag honom att somna i spjälsängen för första gången. Han skrek inte ens, så skönt. Han var redo för det nu smile1.gif Så befriande att slippa bära honom till sömns. Dock så ville/kunde han inte sova där längre än 1 timme men det är ett stort steg för oss.
    Viktor har också fått parkera i spjälsängen sedan han blev 6 månader, då vi hittade honom på tvären i sängen, visserligen åt rätt håll, d v s in mot mitten, men med tanke på att vi har lite åt högläge, så är det ju lättare att ramla ur. Om han är lagom trött och får sin snuttekanin att gosa med kan han somna själv.

Han vaknar några gånger på nätterna, men läggs tillbaks där, så det känns tryggt. Nu borde vi väl bara hitta sovpuckarna så vi kan ha höjt utan den gamla skötbädden och hoptryckt täcke under, så han kan träna på att rulla i sängen.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-04-15 20:51:31 följande:
    Hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker ert barn på en dag ungefär?
    Så ofta han vill ha, men som regel 2-3 gånger mellan 23 och 7. 2-3 gånger på förmiddagen om vi är på babycafé, en gång vid elva, tolv om vi är i rörelse. En gång innan halv två, en gång framåt halv fyra och ett gäng gånger innan han somnar vid varierande tid plus 1/2 dl gröt, 2-3 matskedar mat, 3 cm banan och 2 tsk fruktpuré. Ibland är han så hungrig att han ska ha från båda sidorna innan han är nöjd.

Just nu har han sovit mellan strax innan åtta till tio och ligger i sängen och tjatar. Vore skönt att få göra natt med båda yngsta barnen. Det kändes som han blev tröttare när vi hade lapträningen ...
  • Simone

Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015