• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-04-13 16:54:07 följande:

Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :)

Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?

Har ni testat att ge hemlagad mat? Vi försöker blanda barnmat med BLW, men än så länge är inget så där jättehärligt. I dag testade vi burk-lasagne och det var väl rätt gott, men konsistensen var inte kul. Däremot fick han mangopuré efteråt och den slukade han som om det inte fanns någon morgondag! Fruktpuréer och gröt är favoriter här med. Samt att snutta/suga på knäckebröd.

Jag använder mobilversionen av hemsidan, just för att appen var så kass. Det gick ju knappt att ladda upp bilder ens.
  • Silverguld
    mammalovis skrev 2016-04-08 19:33:58 följande:

En knäpp fråga kanske, men hur ofta bajsar era bebisar nu när ni kör matintroduktion?

Lilleman kör ju fortfarande på 5-6 bajsblöjor om dagen, men jag är osäker på om vi fortfarande ska betrakta honom som avvikande och ringa barnmottagningen igen. I morse väntade han till kl 7 mot 5-6 annars, men nu är vi uppe i 5 blöjor idag igen och sista läckage på ryggen då jag inte tog prutten på allvar direkt när vi åt. Blöjbytena har i alla fall gått bättre utan missöden.

I början bajsade han först på som vanligt (flera gånger om dagen) och sedan blev han förstoppad för vi missade att ge någon fruktpuré som var lösande. När vi började med det så bajsade han i ca en vecka en gång om dagen men nu någon vecka in så bajsar han flera gånger om dagen igen.
  • Silverguld
    Mira14 skrev 2016-04-13 08:49:34 följande:

Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma.

Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?

Vår lilla har storlek 74, i vissa kläder tom 80 (men då får vi vika upp ärmar och ben ett varv). På 6 månaderskontrollen vägde plutten in på 9,5kg och mätte 72cm, snart dags för 7 månaderskontroll!

Såg att ni skrivit om era magar, min verkar ha gått tillbaka till sin vanliga form men detta var mitt första barn och min gravidmage blev aldrig särskilt stor. Jag undrar däremot hur brösten kommer sluta, haha! Jag helammade länge och nu delammar jag och nu när brösten är mer tomma än tidigare så ser de så sorgliga ut.. huden känns flera storlekar för stor så den liksom skrynklar sig?! Hade ganska stor byst (E) innan grav och under grav växte den till sig ytterligare (G), just nu har den landat på typ E igen. Kommer de alltid vara såhär "tomma" eller hur blir det när man slutar amma helt? 
  • LadyViolet

Hej! Här har vi kommit en liten bit på vägen vad det gäller mat då han nu i alla fall äter en portion gröt med fruktpuré på morgonen. Lagad mat ratas ännu så länge. Provade med välling för första gången igår (köpte en nattinattvälling som är en blandning av majs och havre) men den ratades. Provade sen att blanda hälften ersättning hälften välling men det ratades också. Så nu ikväll testade vi 1/3 välling och 2/3 ersättning. Näpp! Provade sen att ge bara ersättning som han annars tar, och inte ens det vill han ha. Så bökigt. Han dricker ersättning på flaska (tar både medelas calmaflaska och MAM) när min sambo matat honom ca 1 gång/v när jag varit iväg. Utan problem! Han kan väl inte vara så smart att han vet att jag är hemma? Eller kan det vara för att det är kväll? Vi har bara gett flaska på dagen, aldrig efter middagstid. Det är väl inte hela världen men jag hade sett fram emot att få trappa ner på amningen och få dela med mig av läggningarna så det känns lite jobbigt. Någon som har nåt bra tips att ge?

• Sofie mamma till 2 prinsar
    LadyViolet skrev 2016-04-13 20:45:56 följande:

Hej! Här har vi kommit en liten bit på vägen vad det gäller mat då han nu i alla fall äter en portion gröt med fruktpuré på morgonen. Lagad mat ratas ännu så länge. Provade med välling för första gången igår (köpte en nattinattvälling som är en blandning av majs och havre) men den ratades. Provade sen att blanda hälften ersättning hälften välling men det ratades också. Så nu ikväll testade vi 1/3 välling och 2/3 ersättning. Näpp! Provade sen att ge bara ersättning som han annars tar, och inte ens det vill han ha. Så bökigt. Han dricker ersättning på flaska (tar både medelas calmaflaska och MAM) när min sambo matat honom ca 1 gång/v när jag varit iväg. Utan problem! Han kan väl inte vara så smart att han vet att jag är hemma? Eller kan det vara för att det är kväll? Vi har bara gett flaska på dagen, aldrig efter middagstid. Det är väl inte hela världen men jag hade sett fram emot att få trappa ner på amningen och få dela med mig av läggningarna så det känns lite jobbigt. Någon som har nåt bra tips att ge?

Jag har fyra flaskbarn och det här med att blanda saker är knivigt som fan! Ska man nu vänja dem in på en smak så är det att smyga in det nya med ibland mindre än ett mått. Annars kan det snart vara så att även det vanliga välkända som du blandar med blir ratat.
  • ccjapp

Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :)

Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?

Min pojk äter ungefär samma som din, och han vill INTE ha burkmat, blir att vi få slänga hela tiden också. Har provat hemlagat men det funkar inte heller.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2016-04-13 08:49:34 följande:
    Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma. Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?
    Viktor blandar bodies i 62 och 68. I byxor någon enstaka 56:a och mest 62. I pyjamasar likadant. Det vi fått lägga undan först är sparkbyxor och onepiece.

Viktor är smal, så vissa kläder har inte fungerat, men Lindex uppvikbara muddbyxor är okej liksom byxor med resårband o knapp att ställa in.
  • Mira14
    ccjapp skrev 2016-04-13 21:57:06 följande:
    Min pojk äter ungefär samma som din, och han vill INTE ha burkmat, blir att vi få slänga hela tiden också. Har provat hemlagat men det funkar inte heller.
    Det var bökigt med gröt i några veckor för oss också men plötsligt lossnade det och han började äta hela portioner så får väl hoppas på samma sak med burkmat.
  • mammalovis
    Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :) Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?
    Jag antar att du har testat 8-10 gånger innan du ger upp, då det tar tid att vänja sig vid nya smaker för en del. Vi fryser ner överbliven mat för att ta upp senare. Jag läste att det är större chans att bebisar äter mer om man testar olika smaker hela tiden. Sedan vill ju en del bebisar ha mer örtkryddat mat om ni äter mer kryddstark mat som de fått del av via amning. Burkarna är ju allmänt smaklösa o äckliga, men Viktor får en del då vi inte orkar mixa allt. Hemlagad kålrot och sötpotatis har vi fryst ner matskedsstora puckar. Eftersom det hemlagade blir mindre slätt tar det längre tid att mata.

Här kör vi ju mest stoppande diet just nu, så det är minst sagt trist. Risgröt och lite lösande fruktpuré för bajset blev så fast i måndags, sedan potatis med olja och morotssoppa samt morotspuré. Ibland banan, men den kom upp idag efter en amning. Just nu är vi nere på 4 bajsblöjor om dagen. Suck. Jag får äta a-fil, proviva och vitt bröd för att minska mjölk och fibrer. Just nu får han gröten till lunch då jag ibland fått stoppa honom sovandes i overallen vid 9, han vaknar till och somnar om, annars vill han ha något varje gång vi äter. Det ska bli skönt när magen ordnar upp sig och vi kan köra på. Portionerna av puré har dock blivit större.

Nu har sittdelen funkat tre gånger, när han somnar i vagnen.

På måndag har vi ny invägning och läkarkontroll, så får se vad som hänt sista veckan med dieten, det känns som han är hungrig jämt. Dock ogillar han ena tutten som strilar och släpper så mjölken duschar honom, om man inte är med.

Min pappas bypass-operation idag har gått bra, så det känns skönt.
  • mammalovis
    LadyViolet skrev 2016-04-13 20:45:56 följande:
    Ibland kan det bero på hur fort det kommer och temperaturen på maten med. Har ni testat att mata med sked bara för att se om smaken går hem. De kan väl bli förvirrade om flaskan smakar fel, tänker jag.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015