• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Rulltrappa

Haha ja. Om jag inte var arbetsnarkoman och rädd för sjukskrivning hade jag på allvar övervägt liten bukplastik. Det är liksom som en ledsen liten skugga nedanför naveln. :P

.

Fru Hermelin skrev 2016-04-10 08:14:18 följande:

Svårt att säga. Jag rejäl mage båda gångerna, men har ju "bara" två barn (är 31 år också, om det spelar in). Tycker huden är hyfsat som vanligt, möjligen är naveln lite annorlunda efter den här gången. Just naveln tog också mycket stryk under själva graviditeten och jag fick begynnande navelbråck. Men är huden ordentligt påverkad och allt annat har dragit ihop sig kanske man får räkna med att det nog inte kommer bli helt som vanligt tänker jag? Lite kanske det kan rätta till sig, men jag gissar att det nog inte går tillbaka helt.

• garin
    Rulltrappa skrev 2016-04-10 16:31:36 följande:

Pratar era knodds något? Här håller vi oss till Appa, Amma, Oa (Nora) och Unggi (hungrig).

Hahaha nääää inga ord i den bemärkelsen. Aldrig hört om nån under typ 10 mån som kan flera riktiga ord. Duktig lillan är. Min pojk, nu prick 6 mån, säger bababa och blablabla typ...
  • Rulltrappa

Hmm nä nån sorts pappa/mammaord har nog alla mina barn konstruerat runt en 6-7 månader iaf. Någon av dem vet jag var vällingtokig och brukade hojta om Lelle.

• Iowhannah

Inga direkta ord här heller. Jag har försökt få honom att säga mamma under en period när han sa mycket m-ljud. Jag fick ett "amma", men inte mer än så. Nu övar han för fullt på p-ljud, så jag försöker få honom att säga pappa. P-pa blir det oftast. Men jag tror inte att ljuden betyder nåt än. Kan tänka mig att det går snabbare för barn som har storasyskon som pratar.

• mammalovis
    Rulltrappa skrev 2016-04-10 16:31:36 följande:
    Pratar era knodds något? Här håller vi oss till Appa, Amma, Oa (Nora) och Unggi (hungrig).
    Vi har tyckt det låter som Viktor svar ja och nää länge nu, oftast rätt i sammanhanget också. Självklart ren tolkning, men ändå lite kul. Sedan låter det ibland som ma-ma, men det är ju inget medvetet utan ren testning av ljud. Viktor tjatar på, men mest med en massa ljud, ibland låter han väldigt nöjd andra gånger mer missnöjd eller övergår till det. Mest har han tjatat tidigt på morgonen runt 5-6, men nu blir det väl mer spritt över dagen. Det är kul att höra turtagningen i samtalen om man pratar med honom.
  • mammalovis
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-04-10 13:04:55 följande:
    Runa döptes igår (9/5). Stor tillställning med 50 personer, smörgåstårtor och fika med tårta efter maten. Fantastisk dag och så skönt att två dygns förberedelser är över! :P
    Det måste vara en framtidsbild då, 9/5. Som förskolefröknarna jag bad datera tösens teckningar och vi fick hem en med december-2016.

Vad enormt stor hos ser ut - äldre, inte tjock alltså. Vår lille tycker det är roligare och gunga eller slänga sig åt sidan, så att sitta helt själv är onödigt, när man kan softa mot amningskudden en stund, tills han tröttnar och försöker ta sig därifrån och så småningom blir missnöjd när han inte kommer mycket längre än med huvudet på golvet i U-et.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-04-10 08:22:08 följande:
    Love körde på 5-6 bajsblöjor om dagen några dagar efter antibiotikakuren. Nu har han kört ca 1/dag, vilket ju ändå är betydligt mer än 1/vecka som han körde tidigare. Men jag tycker det känns som ett rätt bra upplägg och håller en tumme för att han fortsätter så nu när han börjar äta mat. Minns att dottern hade diarré i 2 veckor när hon började äta vanlig mat. Hon var annars i princip konstant förstoppad. Men det var inget mer än just att magen vande sig vid mat, var förstås till läkaren och pratade med BVC och allt sånt. Hon var pigg och glad ändå, men det var ju lite kämpigt då hon blev så röd om rumpan. Sen redde det ut sig av sig självt som jag minns det.
    Ja, det låter ju tröstfullt att han ändrades från en i veckan till en om dagen, det är ju typ samma ökning här fast från ca 1 per dag/varannan dag till 5-6 varje dag. Sedan har färgen ändrats från mer gult amningsbajs till olivgrönt alternativt mörkbrunt. Så jag tror jag får ringa och fråga om det verkar normalt. Just att det inte blir färre per dag tycker jag är skumt.

Hur är det för er andra som har bebisar som inte fått penicillin? Bajsar de mycket oftare nu när ni introducerar mat?
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-04-10 22:19:08 följande:

Ja, det låter ju tröstfullt att han ändrades från en i veckan till en om dagen, det är ju typ samma ökning här fast från ca 1 per dag/varannan dag till 5-6 varje dag. Sedan har färgen ändrats från mer gult amningsbajs till olivgrönt alternativt mörkbrunt. Så jag tror jag får ringa och fråga om det verkar normalt. Just att det inte blir färre per dag tycker jag är skumt.

Hur är det för er andra som har bebisar som inte fått penicillin? Bajsar de mycket oftare nu när ni introducerar mat?

Då Nils hade en del problem med magen när han var yngre så har vi tagit det lugnt med maten. Jag var orolig för att hans mage skulle balla ur, men jag tycker snarare att den mår bättre av fast(are) föda. Glad överraskning kan man säga.

Bajsblöjorna varierar från dag till dag, men vi snittar kanske 1-2 om dagen. Vissa dagar kan han skrapa ihop 4 och andra blir det ingen alls. Men överlag skulle jag säga att det är som innan. Kanske nån enstaka mer bajsblöja per dag.

Jag reagerar lite på färgen du beskriver. Ger ni mat med oljor i? Nils bajs såg ut så när vi testade mjölkfri ersättning (som har en massa oljor i sig), men nu är det normalt. Eller, det tar ju färg av vad han äter såklart. Om du inte kommer på nån källa till färgen så skadar det iaf inte att ringa 1177.
  • Rulltrappa

Ja. Nu när hon äter huvudsakligen fast föda bajsar hon varje dag, när hon mest fick bröstmjölk kunde det bli var tredje dag.

mammalovis skrev 2016-04-10 22:19:08 följande:

• Rulltrappa

Det där "mustaschformade" vecket långt ner, menar jag. Någon mer som fått sånt som bieffekt av fortplantningen? (Jag vågar inte stirra på främlingars magar på gymmet, frågar därför här.) Ursäkta den asheta och nyvakna pyjamaslooken, jag bjuder på den.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015