• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Fru Hermelin

Love äter en port gröt på kvällen och så 1/2 dl grönsakspuré + 1/4 dl fruktpuré till lunch. Nu har jag börjat försöka få i honom lite frukost också, men han är inte så hungrig på morgonen efter att ha ammat så mycket hela natten. Han får välling då, men tar bara ca 1/2 dl.

Har testat färsk frukt, men det är ingen hit. Utom att suga på ett äpple, men nu när han har två tänder är jag rädd att han kan råka få loss en bit, så det får han inte längre. Han får smaka nån majskrok eller en liten bit smörgåsrån ibland med, det är poppis.

Vi kör allt hemlagat, även gröt och välling. Dels känns det enklare och billigare just nu, men framförallt verkar det som att han reagerar på mjölkprotein. Han började ju få ersättning för att trappa ner amningen, men fick ilskna röda utslag som bara växte och spred sig. Efter ett tag la jag märke till att utslagen liksom blossade upp just i samband med att han fått ersättning. Pausade då med flaskan och utslagen försvann nästan helt på knappt ett dygn. Rådgjorde med BVC och kör nu mjölkfri bebis. Han verkar dock klara min bröstmjölk, så de tyckte inte jag behövde sluta helt(?). Har dock skippat all "ren" mjölk och yoghurt och sånt där det blir stora mängder. Får se vad läkaren säger på 6-mån.kontrollen om ett par veckor. Nu har han bara haft små röda knottriga prickar över hela kroppen, som virusprickar, men jag tror de börjar bli bättre de med.

Idag har han haft lite diarré, men jag undrar om det kan ha med tänderna att göra kanske? Andra har ju precis brutit igenom nu i dagarna. Har för mig att de kan få diarré i samband med tänderna. Han är ju hur pigg som helst i övrigt liksom.

• Rulltrappa

Hälsningar från MSC Armonia som just nu flyter in på maltesiskt vatten. Det är kul att åka båt och vara med både pappa och mamma samtidigt, tycker Nora. Även om mamma smiter iväg och solar och dricker drink ibland när Nora och pappa sover middag. Ibland får Nora smaka godsaker från bufféerna, även om det nog är lite salt och socker. Men bara lite. Det är också roligt. Särskilt frukostpannkakorna.

• ccjapp
    LadyViolet skrev 2016-04-21 17:10:23 följande:

Ja nu var det ju inte meningen att det skulle ta slut där...

Nja han har väl varit ganska så krävande, men jämfört med min äldsta grabb så är han inte det. Tur det Idag åkte vi till ett köpcentrum och gick runt, han var mer nöjd då än när vi var hemma förutom att han vrålar numera när man ska sätta honom i bilstolen eller klä på kläder. Det ska hända nåt hela tiden! Fast det är väl ett bra tecken att han vill utforska och lära sig saker. Om han bara kunde sova bra åtminstone...

Känner igen det där, gnäll och skrik vid påklädning / sätta i bilstol eller vagn. Precis som du säger - det ska hända någonting hela tiden! Vilken energi dom har redan :) min pojk totalt hatar att sitta still i knät, iallafall hemma. Borta går ganska bra, men det är väl för att det är nya saker att utforska/titta på runtomkring.
  • Simone
    Rulltrappa skrev 2016-04-27 11:19:49 följande:

Hälsningar från MSC Armonia som just nu flyter in på maltesiskt vatten. Det är kul att åka båt och vara med både pappa och mamma samtidigt, tycker Nora. Även om mamma smiter iväg och solar och dricker drink ibland när Nora och pappa sover middag. Ibland får Nora smaka godsaker från bufféerna, även om det nog är lite salt och socker. Men bara lite. Det är också roligt. Särskilt frukostpannkakorna.

Klart hon ska smaka lite gott från buffén :D otroligt söt liten tjej
  • Iowhannah
    ccjapp skrev 2016-04-27 18:54:48 följande:

Känner igen det där, gnäll och skrik vid påklädning / sätta i bilstol eller vagn. Precis som du säger - det ska hända någonting hela tiden! Vilken energi dom har redan :) min pojk totalt hatar att sitta still i knät, iallafall hemma. Borta går ganska bra, men det är väl för att det är nya saker att utforska/titta på runtomkring.

Det är samma här! Man kan inte sitta och bara mysa och kramas, då blir han otålig och börjar skruva på sig. Helst ska man busa, leka, kasta runt med honom hela tiden. Det är så skönt att bara sitta och ta det lugnt när han sover :)
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-04-27 20:09:12 följande:
    Det är samma här! Man kan inte sitta och bara mysa och kramas, då blir han otålig och börjar skruva på sig. Helst ska man busa, leka, kasta runt med honom hela tiden. Det är så skönt att bara sitta och ta det lugnt när han sover :)
    Ja, vi har en mask här med, i synnerhet om han sitter i knät och kommer på att han är hungrig. Sitter han i knät ska han fånga pennor, sparka på tangentbordet, ta mobilen mm. På golvet vill han helst sitta. Han har som en bil med ratt och hjul som är rolig att dra i samt ett babypiano som duger ett tag. Så är han vaken blir det inga långa stunder jag hinner göra något innan han är uttråkad. Jag hoppas på ett vis att han börjar rulla eller åla snart så han blir lite nöjdare. Tyvärr måste man ju hålla koll på att han inte får tag i tjejernas alla småsaker.
  • Embla twopointoh

Här har dottern kunnat ta sig fram i ett par veckor, och hon förfinar tekniken och blir snabbare för varje dag. Just nu ålar hon, drar sig fram med armarna och tar spjärn med fötterna. Hon är upp på alla fyra, så snart kommer hon nog att fatta det där med att krypa. Henne kommer vi nog att få springa som tokar efter om några månader, hon är väldigt nyfiken och alert.

Sitta själv gör hon inte riktigt ännu, även om hon för all del är stadig så brukar hon trilla över åt ena sidan efter en liten stund.

Äntligen har hon börjat intressera sig för vanlig mat, och hon äter med god aptit allt man erbjuder henne. Vi måste hålla stenkoll, för storasyster (22 månader) har upptäckt att det går att mata lillasyster, men hon har ju ingen uppfattning om vad som är lämpligt och inte lämpligt att ge en sexmånaders...

• mammalovis

Är era bebisar fortfarande lika gnälliga eller har det vänt?

För Viktors del tycker jag att han bara blir värre. Till viss del funderar jag på om det beror på hans mage. Han kan vara extra grinig en stund innan han bajsar och sedan tar han i för kung och fosterland innan han har tryckt ut ungefär som en lakrisbalk fast trekantig och riktigt kompakt. Jag gick upp till bvc igår för att hör hur vi skulle göra och hade turen att springa på "vår" läkare så nu får han 6 ml lactulos om dagen. Är det inte bättre tills imorgon får vi öka upp till 8 ml. Han får lite mat och mycket lösande frukt, men det har inte hjälpt. Jag är livrädd för att han får förstoppningsdiarré som sin syster som vi har kämpat med i snart 2 år nu. 

Igår fick han bara gröt o frukt samt en portion mat och frukt, men just nu minns jag inte ens om han har bajsat idag. Dagarna går så i varandra att minnet sviker. Som tur är sover han bättre på nätterna nu, även om han fortfarande äter en eller två gånger, men totalt kan det bli uppåt 11 timmar. Dock är det sämre med dagsömnen, då han verkligen vill vara uppe och kan gnugga sig i ögonen, men så fort han hamnar i sängen ska han banne mig inte ligga där. 

Idag har han ätit havregröt och katrinplommon, sötpotatis och rivet päron samt broccoli och blandad fruktpuré samt smakat lite på hans version med det mesta vi hade i vår fisksoppa. Jag hoppas verkligen att han bajsar imorgon, så det inte går käpprätt åt skogen.

• Iowhannah

Bajsandet är intressant här. Det känns som att det är varannan dag, och då kan det bli typ tre bajsblöjor. Härom dagen lyckades vi byta tre gånger på 20 minuter, det måste vara nytt PB!

Gnäll har vi inte mycket av, det är mest när han är väldigt trött eller väldigt hungrig, i övrigt är han en mycket glad och nöjd liten kille. Jag är så tacksam för det! Han sover bra på nätterna (dagsömnen är fortfarande lite kämpig och det har inte direkt blivit lättare med värmen), han äter med god aptit, han skrattar mycket och är nöjd så länge han kan sitta och se vad mamma eller pappa gör.

Maten går sakta framåt. Jag har märkt att sambon och jag gör på olika sätt, men vi ska börja se till att vara lite mer konsekventa med frukost osv. Nils äter numera 1,5 portioner gröt varje morgon, ibland avslutar han med lite fruktpuré och dricker lite vatten också. Och så älskar han att kunna hålla i det han äter! Han brukar alltid ha ett knäckebröd att suga på och han gillar att sitta och snutta på en bukett broccoli när vi äter.

Jag skulle vilja tajma in så att vi alla kan äta tillsammans, men det är så svårt tycker jag. Det gäller ju liksom att vi är hungriga och har maten klar när han är hungrig. Hur gör ni andra?

• Rulltrappa

Det är rätt grinigt här också emellanåt. Antagligen frustration över att vilja ta sig framåt men inte kunna, dock går det ju inte att öva på det när hon inte vill ligga ner någonstans.

Att använda sängen eller att bara äta 1-2 ggr/natt är inte ens i närheten av aktuellt. :D 4 nattamål och somna i knät är det som gäller. Sjukt smidigt när hon är typ 70 cm lång och har vad som känns som världens största och tyngsta huvud.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015