• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • LadyViolet

Bra tips med att testa på sked! Det ska jag göra. Och får testa med lite olika storlekar på nappar.

Kanske är dumt att börja laborera med blandningar som du Sofie skrev. Kanske är bättre att köra ren välling och testa flera gånger bara.

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-04-14 07:37:13 följande:

Bra tips med att testa på sked! Det ska jag göra. Och får testa med lite olika storlekar på nappar.

Kanske är dumt att börja laborera med blandningar som du Sofie skrev. Kanske är bättre att köra ren välling och testa flera gånger bara.

Jag tycker att du även kan testa med en annan sorts flaska, en som ni inte använder till ersättning. Så har vi gjort när Nils har smakat nåt annat drickbart, då finns inte risken att han förväntar sig en sak och får en annan. Man kan nog jämföra med när hjärnan får för sig att man ska dricka mjölk när man dricker juice. Det blir fel helt enkelt.
  • Simone

Här hemma är det en tjej som ÄLSKAR mat och nu total vägrar hon ersättning.. Pratade med bvc imorse och dom godkände att bara köra på mat nu så lä ge hon mår bra. Är det någon som kan rekommendera någon god maträtt som era barn gillar? Tänkte göra iordning lite och frysa in

• Silverguld

Hur gör ni med ytterkläder nu? Vår lilla gillar att sitta och åla ute och vi har inte haft några bra ytterkläder som tål väta osv. Beställde en vindjacka med avtagbar fleecejacka under och funderar på ett par vanliga överdragsbyxor eller regnbyxor, kan det funka? Tittade först på overaller men känns lättast med tvådelat eftersom han sitter mycket i vagnen också. 

• Silverguld

Glömde en fråga! Vad har man på deras små fötter?! Hittar inga överdragsbyxor med fot, ska man börja med skor trots att han inte kan stå eller gå? Vad ska man satsa på?

• Fru Hermelin

Här har vi det intensivt som bara den om dagarna! Misstänker att det kan ha med tänderna att göra då han fått en och har en till som håller på att bryta igenom, kanske också i kombination med utvecklingsfas som vi enligt Wonder Weeks ska vara inne i nu. Men åh, han är inte stilla och nöjd många minuter. Han vill ha underhållning HELA tiden och inte ens det räcker ibland. Han viftar och fäktar och sprattlar och ropar och pratar och härjar. Samtidigt går det ju inte att bli arg på honom för han är ju så jädra söt ;) Men nu måste vi börja styra upp lite rutiner snart, annars går jag under. Han skulle nog också må bra av det tänker jag.

Det kanske mest frustrerande är att han inte vill äta längre. Varken amma eller ta flaskan. Nån annan som känner igen det? Han tar några slurkar, sen vill han inte mer. 30-40 ml tar han, efter MYCKET lirkande får jag i honom 50-70 ml. Då har vi hållit på i nästan en timme. Idag var rekord då han åt 100 ml i samband med lunch! Ammar gör han bara ordentligt när han håller på att somna eller på natten. Nu har han ju lite att ta av, den lille tjocksmocken, men jag börjar nästan oroa mig för att han inte får i sig vätska. Men än verkar han ju kissa som han ska, så det är väl okej...

Min fundering är, hur snabbt kan man gå fram med mat? Han verkar betydligt mer intresserad av det nämligen. Nu får han gröt på kvällen och puré till lunch (ingen hel portion än dock). Kan man börja bygga upp frukost också, typ frukt och macka med lite dricka? Så får han tre mål mat/gröt och så får han väl amma på natten samt mellanmål om han vill. Funkar det redan tro? Han är 5,5 månad nu.

• Simone
    Fru Hermelin skrev 2016-04-14 15:47:41 följande:

Här har vi det intensivt som bara den om dagarna! Misstänker att det kan ha med tänderna att göra då han fått en och har en till som håller på att bryta igenom, kanske också i kombination med utvecklingsfas som vi enligt Wonder Weeks ska vara inne i nu. Men åh, han är inte stilla och nöjd många minuter. Han vill ha underhållning HELA tiden och inte ens det räcker ibland. Han viftar och fäktar och sprattlar och ropar och pratar och härjar. Samtidigt går det ju inte att bli arg på honom för han är ju så jädra söt ;) Men nu måste vi börja styra upp lite rutiner snart, annars går jag under. Han skulle nog också må bra av det tänker jag.

Det kanske mest frustrerande är att han inte vill äta längre. Varken amma eller ta flaskan. Nån annan som känner igen det? Han tar några slurkar, sen vill han inte mer. 30-40 ml tar han, efter MYCKET lirkande får jag i honom 50-70 ml. Då har vi hållit på i nästan en timme. Idag var rekord då han åt 100 ml i samband med lunch! Ammar gör han bara ordentligt när han håller på att somna eller på natten. Nu har han ju lite att ta av, den lille tjocksmocken, men jag börjar nästan oroa mig för att han inte får i sig vätska. Men än verkar han ju kissa som han ska, så det är väl okej...

Min fundering är, hur snabbt kan man gå fram med mat? Han verkar betydligt mer intresserad av det nämligen. Nu får han gröt på kvällen och puré till lunch (ingen hel portion än dock). Kan man börja bygga upp frukost också, typ frukt och macka med lite dricka? Så får han tre mål mat/gröt och så får han väl amma på natten samt mellanmål om han vill. Funkar det redan tro? Han är 5,5 månad nu.

Herregud, precis allt det du skrev stämmer in på oss... Julia har vägrat att äta ersättning, max någon slurk som du skriver. Jag började ge henne mer mat och hennes mage verkar tåla det så nu får hon gröt plus lite fruktpure på morgonen, en halv barnmatsburk vid 12, någon form av mellanmål under dagen, andra halvan av burken vid 17-18 och sen gröt runt 20. Jag pratade med bvc gällande det här och hon tyckte att vi skulle fortsätta med det här. Det är alltså ingen fara att öka mängden mat sålänge deras magar hänger med. Det hon sa att man skulle tänka på om man drog ner på ersättningen var att försöka få i dom vatten/juice istället :)
  • Bf29okt

Har följt tråden lite då och då sen start men brukar inte skriva så ofta .. Jag kör på mockasiner till min pojke från minimocks och e super nöjd:)

Silverguld skrev 2016-04-14 15:26:05 följande:

Hur gör ni med ytterkläder nu? Vår lilla gillar att sitta och åla ute och vi har inte haft några bra ytterkläder som tål väta osv. Beställde en vindjacka med avtagbar fleecejacka under och funderar på ett par vanliga överdragsbyxor eller regnbyxor, kan det funka? Tittade först på overaller men känns lättast med tvådelat eftersom han sitter mycket i vagnen också. 

• Embla twopointoh
    Silverguld skrev 2016-04-14 15:27:19 följande:

Glömde en fråga! Vad har man på deras små fötter?! Hittar inga överdragsbyxor med fot, ska man börja med skor trots att han inte kan stå eller gå? Vad ska man satsa på?

Det finns tossor att köpa. Annars kan man ha ett par varma sockor.
  • Iowhannah

Ni som ger gröt till frukost, ger ni nåt mer? Och hur mycket äter era bebisar på morgonen?

Nils har blivit ett riktigt matvrak. I morse slog han rekord genom att äta en hel portion gröt, nästan en halv dl puré OCH 100 ml ersättning! Det är ju knappt att jag skulle få ner så mycket :O

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015