• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Rulltrappa

Stadigt!

Nora är en liten klängis, hon vill bara bli buren eller sitta i knät. Gåstol och gunga går bra korta stunder och vagnen funkar bra. Men eftersom hon aldrig vill ligga ner tränas inte motoriken särskilt mycket tyvärr.

Simone skrev 2016-04-16 20:30:39 följande:

Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?

• Rulltrappa

Däremot har hon haft ett genombrott när det gäller "främlingar". Båda hennes farmödrar har hälsat på den här veckan och hållt i henne utan att hon blivit ledsen. :D

• Simone
    Rulltrappa skrev 2016-04-16 20:50:55 följande:

Stadigt!

Nora är en liten klängis, hon vill bara bli buren eller sitta i knät. Gåstol och gunga går bra korta stunder och vagnen funkar bra. Men eftersom hon aldrig vill ligga ner tränas inte motoriken särskilt mycket tyvärr.

Det där med att alltid behöva bära känner jag igen. Julia kunde ligga själv och leka flrut i säkert 30-40 min, men nu går det max 5 min sen vill hon bli buren.
  • Iowhannah

Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?

Oj, vad glad och stolt hon ser ut!

Nils har suttit själv i ett par veckor och blir stadigare för varje dag. Nu kan han sitta helt utan stöd (men han kastar sig bakåt ibland, så man får vara med) :D Han har även börjat öva på att stå och att klättra (på soffryggen). Han har väldigt starka ben och står stadigt så länge någon håller hans höfter lite :)
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-04-16 20:50:55 följande:

Stadigt!

Ni har ingen bärsele hon gillar då? Vi köpte en Ergobaby 360 och Nils älskar den verkligen! Han kan verkligen vara med överallt i den!
  • Rulltrappa

Jag har inget emot att bära henne, varken i sjal, sele eller med armarna. Det gör bara inga under för hennes motoriska utveckling. ;)

Iowhannah skrev 2016-04-16 21:33:04 följande:

Ni har ingen bärsele hon gillar då? Vi köpte en Ergobaby 360 och Nils älskar den verkligen! Han kan verkligen vara med överallt i den!

• mammalovis
    Visst är det häftigt!

Viktor är nog på god väg/kan om han vill, men vi har inte testat att filma med 10-sekundersregel än. Jag sätter honom på golvet med amningskudden runt, så han faller mjukt, oftast bakåt, men ibland framåt sidan också. Oftast är han lat och kastar sig hellre bakåt och softar för att sedan ta sig framåt raklång, så huvudet hamnar på golvet istället och han ledsnar.  I fredags kändes det som han hade balansen på öppna förskolan när det fanns något annat som distraherade.
    Iowhannah skrev 2016-04-16 21:31:53 följande:
    Oj, vad glad och stolt hon ser ut!

Nils har suttit själv i ett par veckor och blir stadigare för varje dag. Nu kan han sitta helt utan stöd (men han kastar sig bakåt ibland, så man får vara med) :D Han har även börjat öva på att stå och att klättra (på soffryggen). Han har väldigt starka ben och står stadigt så länge någon håller hans höfter lite :)
    Att stå har varit en hit länge, men det går ju inte släppa honom helt eller man måste vara beredd vid höfterna. Gåstolen som är utan hjul ännu försöker han nog flytta på ändå när han står upp. Så risken är att han är på god väg. Jag fasar för när han är överallt med tanke på att de äldre har smålego och Barbiesaker som hittas överallt, tycker jag. Frågan är om barn kan lära sig gå, innan de frivilligt rullar och börjar krypa, för där har han inte påbörjat övningarna ännu.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-04-16 22:11:19 följande:

Visst är det häftigt!

Viktor är nog på god väg/kan om han vill, men vi har inte testat att filma med 10-sekundersregel än. Jag sätter honom på golvet med amningskudden runt, så han faller mjukt, oftast bakåt, men ibland framåt sidan också. Oftast är han lat och kastar sig hellre bakåt och softar för att sedan ta sig framåt raklång, så huvudet hamnar på golvet istället och han ledsnar.  I fredags kändes det som han hade balansen på öppna förskolan när det fanns något annat som distraherade.Att stå har varit en hit länge, men det går ju inte släppa honom helt eller man måste vara beredd vid höfterna. Gåstolen som är utan hjul ännu försöker han nog flytta på ändå när han står upp. Så risken är att han är på god väg. Jag fasar för när han är överallt med tanke på att de äldre har smålego och Barbiesaker som hittas överallt, tycker jag. Frågan är om barn kan lära sig gå, innan de frivilligt rullar och börjar krypa, för där har han inte påbörjat övningarna ännu.

Min sambo började gå när han var 6-7 månader, men så hade han också en storebror som började träna med honom lååångt innan balansen fanns där! Så tyvärr går det nog, och man får dras med inomhushjälm ett tag.
  • mammalovis
    mammalovis skrev 2016-04-16 22:11:19 följande:
    Visst är det häftigt!

Viktor är nog på god väg/kan om han vill, men vi har inte testat att filma med 10-sekundersregel än. Jag sätter honom på golvet med amningskudden runt, så han faller mjukt, oftast bakåt, men ibland framåt sidan också. Oftast är han lat och kastar sig hellre bakåt och softar för att sedan ta sig framåt raklång, så huvudet hamnar på golvet istället och han ledsnar.  I fredags kändes det som han hade balansen på öppna förskolan när det fanns något annat som distraherade.

Att stå har varit en hit länge, men det går ju inte släppa honom helt eller man måste vara beredd vid höfterna. Gåstolen som är utan hjul ännu försöker han nog flytta på ändå när han står upp. Så risken är att han är på god väg. Jag fasar för när han är överallt med tanke på att de äldre har smålego och Barbiesaker som hittas överallt, tycker jag. Frågan är om barn kan lära sig gå, innan de frivilligt rullar och börjar krypa, för där har han inte påbörjat övningarna ännu.
    Idag har Viktor bevisat att han kan sitta både för oss och för kameran. Helt plötsligt kunde han sitta i flera minuter. När han hade en leksak med ratt framför sig satt han kortare stunder tidigare idag. Vi tog en bild och skickade till min bror att han redan börjat övningsköra. Brorsan är 33 och fortfarande utan körkort. Han drog även till med en vändning från mage till rygg på förmiddagen. På rygg lär det bli svårare då han älskar sina fötter.
    På skötbordet har han fått dille på att pilla i snoppregionen.

Snart 3-åringen frågar varje gång vad hon respektive lillebror har vid blöjbyte. När jag motfrågade vad lillebror hade, häromdagen svarade hon: en snabel. Jag kunde inte annat än skratta.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015