• Anonym (orolig)

Min dotter är förstörd!!!!

Jag och min man har en dotter på 10 månader. Hon har aldrig varit ensam med sin pappa och anledningen till det är att det helt enkelt inte blivit så. De har varit i vardagsrummet och jag gått ut i köket en snabbis eller så har han haft henne när jag varit på toa/duschat etc. och sådär men inte mer än så. Det har nog blivit en kvart max. De har en fin relation och han har bytt blöja och lekt och gosat lite men det är jag som tagit hand om henne utöver det. Jag är mammaledig och han är borta på jobb ca 9-18 varje dag, ibland även lördagar. Han har sagt att han har svårt att tyda våran dotter och kan inte riktigt se vad hon vill eller varför hon är missnöjd därför så är han rädd för att bli lämnad ensam med henne för han tror inte att han kan ta hand om henne. Jag delammar, hon äter en portion gröt på morgonen och ammar fritt fram till lunch då hon får en portion mat. Så vi pratade om hur vi skulle lösa det här. Han ville gärna testa vara ensam med dottern i en timme utan mig i huset (detta var igår) så vi sa att innan lunch så skulle jag gå ut på en promenad vilket jag gjorde. Efter ca 45 minuter ringer han och är helt förskräckt och säger att hon är jättekonstig och bara sitter och stirrar ut i intet och är i princip okontaktbar! Jag får panik och springer hem och när jag kommer in ser jag hur han sitter och försöker få kontakt med henne men hon bara stirrar ut i rymden. Jag springer fram och tar upp henne och säger hennes namn och då tittar hon på mig och brister ut i gråt, hon får en gråtattack och gråter så hon nästan tappar andan. Det tar ett bra tag att lugna henne och när hon lugnat sig somnar hon i min famn. Jag frågade min man vad som hände och han säger att han satt sig och lekt med henne och hon blivit orolig och ledsen och när han försökte trösta henne så blev hon bara sådär... när dottern vaknade blev hon ledsen igen när hon såg pappa men när jag gick ifrån blev hon som vanligt. Sen dess har hon varit extremt mammig och känslig. Hon har fått gråtattacker när jag satt ner henne på golvet vid hennes leksaker eller annat så jag har burit på henne hela dagen igår och hela dagen idag. Hon brukar sova mellan min man och mig men nu kunde hon inte komma till ro och hon grät och grät till kl 2 inatt. Då gick jag ut till soffan och försökte söva henne och då somnade hon direkt... Jag vill ringa bvc imorgon men min man vill inte det då han är rädd att bli anklagad för nåt. Hon blir ledsen nästan varje gång hon ser pappa och han kan inte vara i samma rum utan att hon blir orolig. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar inte fråga honom om det hänt nåt då jag inte vill göra honom ledsnare än han redan är.. Nån som har nån aning om varför vår dotter regerat såhär?

• Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!
  • Lindsey Egot the only one
    ErnstHugo skrev 2015-02-08 22:24:52 följande:

Två frågor i denna trådstarten.

1) Barnets reaktion bör man rimligen ta upp med er kontaktperson på BVC, och följa dennes rekommendationer.

2) Det är lite sorgligt att läsa om den brist på tillit som mannen visas. Att under sådana förhållanden försöka få plats i mamma-dotter-relationen kommer kräva kraft, mod och engagemang.

Utöver detta uppenbara så är det beklagligt på gränsen till motbjudande att se så många inlägg som öppet i sin radikalfeminism direkt anklagar mannen nästan som bar han en arvssynd. Så undrar en del varför inte feminismen hittar sitt fäste i bredare lager (suck).

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
    Tummen upp
  • Anonym (trebarnsmamma)

Hej våran mellersta son var så precis på pricken

Så fort jag lämnade honom med min make 10 min gallskrek tills han kräktes.

Maken var tvungen att ringa mig. Sen blev sonen efter det ännu mer mammig kunde inte laga middag utan att hålla honom. Hela min släkt försökte passa honom med samma resultat. Sen var jag den enda som kunde söva honom på kvällen annars skrek han

Med andra ord så hade jag det så ett tag. Nu är han 17 år. Vill inte vara nära mamma

Lycka till

• Anonym (Annie)

När min dotter var ca 12 månader fick jag blindtarmsinflammation och fick akutopereras. Jag låg inlagd i en vecka och under den veckan fick mitt barn tas omhand av pappan. 

Vi hade aldrig varit ifrån varann innan dess. Inte mer än en timme eller så.

Den här veckan när jag låg inlagd var väldigt traumatisk för min dotter. Det syntes om inte annat på hennes naglar, som fick streck under den här veckan, vet inte hur jag ska beskriva, men det syntes på naglarna att det skett en förändring en kort period.

Och det tog jättemånga månader efter att jag kommit hem till barnet blev sig själv igen. Minst tre månader. Hon var orolig och klänging och hade svårare att somna och komma till ro både på kvällen och dagtid. 

Hon kände ju inte sin pappa särskilt bra när jag blev sjuk trots att de bott under samma tak under hela hennes liv. Det är sorgligt att säga, men han tog ju knappt hand om henne. Det är så hemskt när jag tänker på hur det måste ha känts för henne, jag får en klump i magen. 

Ditt barns pappa är ju praktiskt taget bara en bekant till er. Dessutom kanske han är klumpig och tafatt med barn , han har kanske inte fått så mycket övning? 
    Jag förstår att det kan ha känts fruktansvärt för din dotter att lämnas med den klumpidunsen. 

Jag önskar er all lycka till och hoppas att, om han är en bra pappa, att lägga mycket tålamod och tid på att vinna hennes förtroende. 

• Anonym (lillan)
    ErnstHugo skrev 2015-02-08 22:24:52 följande:

Två frågor i denna trådstarten.

1) Barnets reaktion bör man rimligen ta upp med er kontaktperson på BVC, och följa dennes rekommendationer.

2) Det är lite sorgligt att läsa om den brist på tillit som mannen visas. Att under sådana förhållanden försöka få plats i mamma-dotter-relationen kommer kräva kraft, mod och engagemang.

Utöver detta uppenbara så är det beklagligt på gränsen till motbjudande att se så många inlägg som öppet i sin radikalfeminism direkt anklagar mannen nästan som bar han en arvssynd. Så undrar en del varför inte feminismen hittar sitt fäste i bredare lager (suck).

Jag håller med. Stackars pappa. Han jobbar heltid 6 dagar i veckan från morgon till kväll medan mamman tar hand om dottern. Även när pappan är hemma så har inte pappan fått vara själv med dottern på tu man hand. Som pappa kan jag tänka mig att man , om mamman vill, få vara mycket med barnet för det är ju hon som kan och ofta vill vara det. Så har det ju varit i det här fallet.

Dottern har visserligen sovit med både mamman och pappan på nätterna, men på nätterna sover man och pappa och dotter får knappast någon tid att lära känna varandra då! Mamman har även tagit nätter, alltid bytt blöja, ammat, matat, vaggat och haft dottern hela tiden. Dottern är redan 10 månader och känner ju bara mamman!!! Verkar ganska isolerad också från omvärlden. Sedan vid 10 mån ska pappan vara själv med dottern och det funkar inte och stackars pappan vet inte riktigt hur han ska trösta dottern och få kontakt med dottern då han adlrig haft henne. Han ringer sin fru! Inget alls tyder på att pappan skulle ha betet sig dåligt mot dottern.

Ni feministkvinnor med taskig nedsättande manssyn prickar aldrig fel!
  • Anonym (lillan)
    Anonym (Annie) skrev 2015-02-08 22:43:32 följande:

När min dotter var ca 12 månader fick jag blindtarmsinflammation och fick akutopereras. Jag låg inlagd i en vecka och under den veckan fick mitt barn tas omhand av pappan. 

Vi hade aldrig varit ifrån varann innan dess. Inte mer än en timme eller så.

Den här veckan när jag låg inlagd var väldigt traumatisk för min dotter. Det syntes om inte annat på hennes naglar, som fick streck under den här veckan, vet inte hur jag ska beskriva, men det syntes på naglarna att det skett en förändring en kort period.

Och det tog jättemånga månader efter att jag kommit hem till barnet blev sig själv igen. Minst tre månader. Hon var orolig och klänging och hade svårare att somna och komma till ro både på kvällen och dagtid. 

Hon kände ju inte sin pappa särskilt bra när jag blev sjuk trots att de bott under samma tak under hela hennes liv. Det är sorgligt att säga, men han tog ju knappt hand om henne. Det är så hemskt när jag tänker på hur det måste ha känts för henne, jag får en klump i magen. 

Ditt barns pappa är ju praktiskt taget bara en bekant till er. Dessutom kanske han är klumpig och tafatt med barn , han har kanske inte fått så mycket övning? 
    Jag förstår att det kan ha känts fruktansvärt för din dotter att lämnas med den klumpidunsen. 

Jag önskar er all lycka till och hoppas att, om han är en bra pappa, att lägga mycket tålamod och tid på att vinna hennes förtroende. 

Hur kan du inte ha varit ifrån henne mer än en timme på 12 månader??? Stackars pappan. Undrar hur dte känns för adopterade barn som slits bort, kanske från ett annat land till och med till främmande människor, vilken omställning då!
  • Anonym (kokos)
    Anonym (lillan) skrev 2015-02-08 22:48:10 följande:

Hur kan du inte ha varit ifrån henne mer än en timme på 12 månader??? Stackars pappan. Undrar hur dte känns för adopterade barn som slits bort, kanske från ett annat land till och med till främmande människor, vilken omställning då!

Var inte så anklagande och dömmande mot mammorna. Det är fel.

Det kan finnas många anledningar till att en mamma tar till 98% hand om sitt barn. En kan vara osäker och rädd pappa, eller dålig rent av. En annan anledning kan vara arbete. Om man dessutom bor utomlands så ser ett familjeliv ganska olika ut från vårt tex föräldraledigheten, arbetstiderna och rätten till frånvaro, avsked osv.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (lillan) skrev 2015-02-08 22:48:10 följande:
    Hur? Vilken konstig fråga. Och ja, det måste vara en obeskrivlig omställning som många adoptivbarn får gå igenom, på gott och ont.
  • Förtryckt
    Anonym (lillan) skrev 2015-02-08 20:57:17 följande:
    Så jäkla dåligt. Denna misstro mot män/pappor här. Pappan har inte haft dottern på tio månader! Kan det vara därför???!!!
    Det ts berättar låter så himla konstigt för mig, för att alla par jag känner delar på föräldraledigheten rättvist. Så får mamma och pappa lika bra anknytning. DET kan vi tacka feminismen för.
    Varför har pappan inte ens tagit en månad föräldraledigt än? Är det kanske för tidigt?
  • Anonym (000)

Tycker de låter som pappan är främling för sin egna dotter. du går iväg med barnet å håller på en hel kväll å natten själv utan pappan. Du skapar extrem osäkerhet hos din man å du visar för din dotter att bara du e trygghet. Hur kan man göra så mot sin sambo å dotter?

• Anonym (bb)
    Anonym (lillan) skrev 2015-02-08 20:57:17 följande:

Så jäkla dåligt. Denna misstro mot män/pappor här. Pappan har inte haft dottern på tio månader! Kan det vara därför???!!!

Min första tanke var faktiskt ett epileptiskt anfall. De kan visa sig som 'frånvaroattacker'. Och misstankar om epilepsi ska man alltid ta på allvar och söka vård för, särskilt när det handlar om spädbarn och småbarn.
Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!