• Anonym (orolig)

Min dotter är förstörd!!!!

Jag och min man har en dotter på 10 månader. Hon har aldrig varit ensam med sin pappa och anledningen till det är att det helt enkelt inte blivit så. De har varit i vardagsrummet och jag gått ut i köket en snabbis eller så har han haft henne när jag varit på toa/duschat etc. och sådär men inte mer än så. Det har nog blivit en kvart max. De har en fin relation och han har bytt blöja och lekt och gosat lite men det är jag som tagit hand om henne utöver det. Jag är mammaledig och han är borta på jobb ca 9-18 varje dag, ibland även lördagar. Han har sagt att han har svårt att tyda våran dotter och kan inte riktigt se vad hon vill eller varför hon är missnöjd därför så är han rädd för att bli lämnad ensam med henne för han tror inte att han kan ta hand om henne. Jag delammar, hon äter en portion gröt på morgonen och ammar fritt fram till lunch då hon får en portion mat. Så vi pratade om hur vi skulle lösa det här. Han ville gärna testa vara ensam med dottern i en timme utan mig i huset (detta var igår) så vi sa att innan lunch så skulle jag gå ut på en promenad vilket jag gjorde. Efter ca 45 minuter ringer han och är helt förskräckt och säger att hon är jättekonstig och bara sitter och stirrar ut i intet och är i princip okontaktbar! Jag får panik och springer hem och när jag kommer in ser jag hur han sitter och försöker få kontakt med henne men hon bara stirrar ut i rymden. Jag springer fram och tar upp henne och säger hennes namn och då tittar hon på mig och brister ut i gråt, hon får en gråtattack och gråter så hon nästan tappar andan. Det tar ett bra tag att lugna henne och när hon lugnat sig somnar hon i min famn. Jag frågade min man vad som hände och han säger att han satt sig och lekt med henne och hon blivit orolig och ledsen och när han försökte trösta henne så blev hon bara sådär... när dottern vaknade blev hon ledsen igen när hon såg pappa men när jag gick ifrån blev hon som vanligt. Sen dess har hon varit extremt mammig och känslig. Hon har fått gråtattacker när jag satt ner henne på golvet vid hennes leksaker eller annat så jag har burit på henne hela dagen igår och hela dagen idag. Hon brukar sova mellan min man och mig men nu kunde hon inte komma till ro och hon grät och grät till kl 2 inatt. Då gick jag ut till soffan och försökte söva henne och då somnade hon direkt... Jag vill ringa bvc imorgon men min man vill inte det då han är rädd att bli anklagad för nåt. Hon blir ledsen nästan varje gång hon ser pappa och han kan inte vara i samma rum utan att hon blir orolig. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar inte fråga honom om det hänt nåt då jag inte vill göra honom ledsnare än han redan är.. Nån som har nån aning om varför vår dotter regerat såhär?

• Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!
  • LeaveMeAlone

Låter lite som om din man har dåligt självförtroende i sin relation till dottern. Min man var likadan förut. Han ville alltid ha med mig som skyddsnät. Till slut vart jag så trött på att alltid ha med honom oavsett så jag lämnade dom bara tillsammans utan att han fick säga emot och så fick dom vara några timmar ihop och han fick lösa det själv. Efter det försvann någon spärr som funnits innan och han blev mer självständig som förälder.

Den reaktionen din dotter fick vet jag inte vad den var exakt men det kan ju helt enkelt bara varit så att hon vart väldigt chockad och rädd när du var borta. Hon känner sig kanske inte lika trygg med pappa för att han känner sig osäker. Övning ger färdighet! Jag tycker ni ska prova igen men denna gång får pappan lösa situationen själv.

• Mrs Moneybags

Men gudars vad alla tycker synd om pappan här!

Är det inte BARNET det är synd om ifall pappan inte har sett till att skapa sig en vettig relation med sitt barn på nästan ett års tid. Skyll inte det på mamman, det är varje förälders ansvar att skapa en relation med sina barn. Det är inte barnets jobb eller den andra förälderns jobb. 

Dessutom var det ju BARNET som for illa under denna korta stund som TS var borta, inte pappan. 

Sluta tyck synd om pappan. Han får ta sitt eget föräldraansvar. Det är ingen som har bett honom jobba mer än heltid när han precis har fått en baby. 

Den enda varningsklockan jag såg i TS inlägg var att pappan inte ville ringa BVC. Det låter konstigt, tycker jag. Jag skulle inte låta det stoppa mig om jag var orolig för mitt barn. 

• ssa123

Inte läst hela tråden.

Har en dotter på tio månader som är extreeeemt mammig. Pappa jobbar på annan ort varannan vecka men dom har ändå en bra relation.

Vilket som i lördags lämnade jag dottern till hennes mormor i tre timmar. Henne träffar hon annars kanske 1-2 ggr/v.

Hörde att dottern skrek som en tokig när jag gick ut och stängde dörren. Ringde efter 20 min. Då var allt lugnt och jag hörde henne jollra och skratta i bakgrunden.

Hon var sedan nöjd och glad och när jag kom för att hämta henne kröp hon förvisso till mig snabbt och ville komma upp. Men ledsen var hon inte.

Jag undrar om det inte var något annat som hände dottern och som råkade sammanfalla med att hon var själv med pappan??

Nått som inte hade med det att göra liksom?

Jag har tre barn och har aldrig varit med om eller hört någon annan vars barn reagerat såsom du beskriver av att bli lämnad.

Antingen skriker de halsen av sig och slutar inte, eller så är man 'glömd' fem min efter att dörren stängs, vilket nog är det vanligaste.

Frånvaroattacker ska tas på allvar och i detta fall tror jag att det rörde sig om något sådant och det råkade bara sammanfalla med att hon var själv med pappa.

• Anonym (onormalt)
    Anonym (lillan) skrev 2015-02-09 08:57:56 följande:
    sluta snacka skit. Detta är en normal reaktion om dottern enbart spenderat tid med mamman på tio månader! Dottern är således bara trygg med mamman. Min son blev totalt förskräckt när en kompis han träffat förut hälsade på. Han blev helt paralyserad och stirrade och sedan störtgrät han, medan jag satt bredvid. Ingen psappa har misshandlat honom. Jag är övertygad om att ts dotter hade reagerat precis likadant om dottern hade lämnats till vem som heslst förutom ts själv! Antar att hela världen har m,isshandlat ts dotter. Dottern är i separationsfas och hon är redan 10 mån och har aldrig lämnats ensam ens med sin pappa!!!! stackars pappan, känner sig ännu mer usel.

Hon har blivit lämnad med sin pappa i upp till ca 15 min, han leker och gosar med henne och de bor ihop, och borde ha sett varandra åtminstonde en del under tex söndagarna. Det är ju inte som om det är random främling från gatan som kommit in. Dottern brukar inte reagera med skräck inför pappan. Menar du att en extra halvtimma själva skulle ändra allt detta så totalt?
    45 min må vara lång tid för en bebis, men inte sååå lång tid att barnet bör reagera på detta vis.
  • Anonym (onormalt)
    sluta snacka skit. Detta är en normal reaktion om dottern enbart spenderat tid med mamman på tio månader! Dottern är således bara trygg med mamman. Min son blev totalt förskräckt när en kompis han träffat förut hälsade på. Han blev helt paralyserad och stirrade och sedan störtgrät han, medan jag satt bredvid. Ingen psappa har misshandlat honom. Jag är övertygad om att ts dotter hade reagerat precis likadant om dottern hade lämnats till vem som heslst förutom ts själv! Antar att hela världen har m,isshandlat ts dotter. Dottern är i separationsfas och hon är redan 10 mån och har aldrig lämnats ensam ens med sin pappa!!!! stackars pappan, känner sig ännu mer usel.

Hon har blivit lämnad med sin pappa i upp till ca 15 min, han leker och gosar med henne och de bor ihop, och borde ha sett varandra åtminstonde en del under tex söndagarna. Det är ju inte som om det är random främling från gatan som kommit in. Dottern brukar inte reagera med skräck inför pappan. Menar du att en extra halvtimma själva skulle ändra allt detta så totalt?
    45 min må vara lång tid för en bebis, men inte sååå lång tid att barnet bör reagera på detta vis.
  • Anonym (onormalt)

• Litet My
    Anonym (onormalt) skrev 2015-02-09 13:14:05 följande:

Du missar en viktig del, TS är inte där som hon brukar. Dvs 2 förändringar för barnet.
  • Litet My
    Litet My skrev 2015-02-09 13:17:22 följande:
    Du missar en viktig del, TS är inte där som hon brukar. Dvs 2 förändringar för barnet.
    Mao det behöver inte vara pappas närvaro som skrämde barnet utan TS frånvaro. Vid 10 månader är många barn dessutom i separationsfasen dvs han/hon märker att anknytningsföräldern och det själv inte sitter ihop och att barnet kan bli ensamt dvs många barn är extra känsliga för separationer just där och då.
  • Anonym (Epileptiker)

TS, jag har själv epilepsi och drabbas ibland av just frånvaroattacker vilket innebär att jag bara stirrar rakt fram och blir okontaktbar. Det är inte farligt men lite obehagligt och jag blir grymt trött efteråt. Hände detta er dotter så blev hon säkert lite rädd och då är det inte så konstigt om hon började gråta.

Jag tycker absolut att ni ska söka vård. Ett epileptiskt anfall kan vem som helst få när som helst och det är inte säkert att det kommer att hända igen, men skulle det vara epilepsi så vill ni väl ha hjälp? Antingen söker du hjälp utan mannen om han nu är så rädd för att bli anklagad eller så säger ni att ni är oroliga för att dottern fått ett epileptiskt anfall och fokuserar mindre på att mannen var ensam när det hände (även om det kanske borde tas upp). Jag menar alltså att ni istället för att ringa och säga att ni är oroliga för att dottern blev "konstig" när hon var ensam med pappan ringer och säger att hon blev apatisk och att ni är oroliga för epilepsi.

• Anonym (onormalt)
    Litet My skrev 2015-02-09 13:17:22 följande:
    Nej, det missar jag inte. De ca 15 min som barnet spenderar med sin pappa medans TS duschar är hon ju inte heller där.
    För mig är den reaktion som TS beskriver inte normal, och barnet är ju nu fortfarande rädd för sin pappa, även i TS närvaro.
    Visst kan det vara normalt, men det kan också vara något som hänt, och det bör man för barnets skull fundera mer över, och ev göra en medicinsk utredning.
Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!