• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Också)
    BioBonus skrev 2015-02-19 12:00:29 följande:

Jag säger det när de ringer och frågar om det är ok att de kommer över. Brukar inte vara särskilt dramatiskt alls. Du vet:

- Hej mamma, det är XX. är det ok om jag kommer hem till dig istället ikväll? Det är ok för pappa om det är ok för er.
    - Vet du älskling - det passar inte så där jättebra för vi har gäster/planer/sett fram emot en ensamkväll. En annan dag i veckan kanske?
    - Ok, hälsa NN och ha en mysig kväll. Om inte annat å ses vi nästa vecka.
    Ingen känner sig elak, ingen känner sig sårad. Ingen börjar gråta.

Ni som har barn som skulle reagera så stenhårt på det här som många av er ger uttryck för - som jag ser det så måste ni ha extremt otrygga barn som skulle bli så ledsna och trauamtiserade över att ni nån gång faktiskt INTE fanns där för dem 24/7.
    Vad gör ni för att ett nekande eller ett avspisande i framtiden av andra inte ska bli en stor sorg för dem? Hur hjälper ni dem igenom den här, inte vet jag vad som kan vara problemet - otryggheten, separationsångesten, känslan av att inte vara älskad om man inte alltid får vara med? Hur tänker ni kring att era barn far så illa av att inte känna att ni alltid kretsar kring dem?

Tack snälla du för ett sådant bra inlägg.
  • Anonym (Kärleksfull styvmor)
    BioBonus skrev 2015-02-19 12:00:29 följande:

Jag säger det när de ringer och frågar om det är ok att de kommer över. Brukar inte vara särskilt dramatiskt alls. Du vet:

- Hej mamma, det är XX. är det ok om jag kommer hem till dig istället ikväll? Det är ok för pappa om det är ok för er.
    - Vet du älskling - det passar inte så där jättebra för vi har gäster/planer/sett fram emot en ensamkväll. En annan dag i veckan kanske?
    - Ok, hälsa NN och ha en mysig kväll. Om inte annat å ses vi nästa vecka.
    Ingen känner sig elak, ingen känner sig sårad. Ingen börjar gråta.

Ni som har barn som skulle reagera så stenhårt på det här som många av er ger uttryck för - som jag ser det så måste ni ha extremt otrygga barn som skulle bli så ledsna och trauamtiserade över att ni nån gång faktiskt INTE fanns där för dem 24/7.
    Vad gör ni för att ett nekande eller ett avspisande i framtiden av andra inte ska bli en stor sorg för dem? Hur hjälper ni dem igenom den här, inte vet jag vad som kan vara problemet - otryggheten, separationsångesten, känslan av att inte vara älskad om man inte alltid får vara med? Hur tänker ni kring att era barn far så illa av att inte känna att ni alltid kretsar kring dem?

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum
  • Anonym (****)
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 11:04:59 följande:

Hur kommer det sig att alla är så förstående om en biomamma behöver vara barnfri och ha egentid men alla blir rabiata när en bonusmamma knystar om att få vara ifred för en jävla gångs skull..

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.
    Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.
    Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man
    *besöker*. inte komma o gnälla om allt.
    Barnens bästa först...alltid!.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Jag lär då vara en jävla avart här på familjeliv. Hade en partner som ts yttrat sig att ungarna var ivägen så finns det säkert fler missanpassade människor hon kunde ty sig till istället. Att vissa ens har hjärta alltså, skulle aldrig själv se någon annans ungar som något som är ivägen och fösa undan dom om dom ville se sin förälder. Dörren är väl för fan öppen dygnet runt för barn...

• Anonym (Också)
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:
    Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum
    Det är ju mer tragiskt att jämföra en mamma och en pappa med en kompis.

Barnen har en mamma och en pappa. Inte några uteliggare som bor i kappsäck.

Om barnen far så illa av att bo och vara hos den andre förälder så borde vv inte vara något alternativ
  • BioBonus
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

3:e hand? 
  • Iam
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Du jämför ju äpplen och päron.

Om du har bokat tid för tjejkväll med dina väninnor, är det då synd om ditt barn som tvingas vara hemma med sin pappa? Är det tragiskt?

För det är där jämförelsen är.
  • Anonym (Också)

Om man slutar att tänka på sig själv så kommer barnen bli mer lidande av det.

Jag är förälder vem ska lyssna på mig?

Jag valde inte en förälder jag valde min man.

Jag är jag jag är mamma jag är bonusmamma och jag är fru.

Den dagen då jag fick barn blev jag mamma men jag slutade inte att vara jag och slutade inte att vara fru.

Man ska vårda sig själv och sitt förhållande.
  • Iam

Kommer en mamma i en kärnfamilj oxå på tredje plats hos sin make alltid?

Och vem ligger på andra plats?
  • Anonym (Också)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-19 13:07:59 följande:
    Om man slutar att tänka på sig själv så kommer barnen bli mer lidande av det.

Jag är förälder vem ska lyssna på mig?

Jag valde inte en förälder jag valde min man.

Jag är jag jag är mamma jag är bonusmamma och jag är fru.

Den dagen då jag fick barn blev jag mamma men jag slutade inte att vara jag och slutade inte att vara fru.

Man ska vårda sig själv och sitt förhållande.
    Jag menar inte lyssna utan jag menar:

Jag är förälder vem ska anpassa sig efter mig?

Blev lite tokigt i mitt inlägg
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).