• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Superpappa
    Anonym (ömsesidig respekt) skrev 2015-02-19 18:59:29 följande:
    Vad har du eg gjort? Hon har fått tagit största ansvar, superpappa? pyttsan....

Du måste förstå att de flesta vill inte ta över den faktiska förälderns ansvar. Och det är något som en förälder aldrig kan kräva sin partner att man ska göra. Utan att det måste vara till varje individ att själv få bestämma hur man och hur mycket man vill vara delaktig i sin partners barn, men du kan inte kräva någonting. 
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:59:55 följande:
    Så du menar att det jag rabblade upp, är allt som finns i ett barns liv?
    Du är ju bara för mycket.
    Min dotter är även min bästa vän. Hon kommer även till mig med frågor och råd. Även jag går på bio med henne.
    När hon var liten var det endast min sambo som fick natta henne. Pyssel var aldrig min starka sida och dottern märkte snabbt hur kass och tråkig jag var på det, jämfört med sambon.
    Jag har lärt dottern att tvätta, städa, laga mat - framförallt, meka med bilar, byta slang på cykeln, jag har övningskört med henne på vår privata väg, hon har hängt med bakpå motorcykeln i snitt en gång i veckan sedan flera, flera, flera år tillbaka. Vi brukar tävla i dart, biljard, jag byggde kojor i skogen med henne då hon var liten, osv, osv, osv.

• Påven Johanna
    Superpappa skrev 2015-02-19 19:08:31 följande:
    Min avsikt var aldrig att framställa mig själv och min relation till min biologiska dotter. Avsikten var att påvisa vilken fin relation min dotter och min sambo har.
    Ja, jag förstår att det var avsikten, men så som du beskrev det förefaller en del män göra och då utan det du sedan kompletterade med. En del män räcker med varm hand över hela ungen till den nya kvinnan och sätter sig sedan tillrätta i fåtöljen och upphör att vara en aktiv och närvarande förälder som är med och styr i relationerna mellan barnet och kvinnan. Ibland går det bra trots det, men ofta gör det inte det. Kvinnan ledsnar och relationen till barnet försämras. Det är en sida av problemen som det talas om på den här sajten. Det finns många andra sidor där kvinnorna har betydligt större ansvar för saker som gått snett. 
  • Ess
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 18:14:01 följande:
    Lova istället att du är man nog att inte pracka på ngn stackars oskyldig kvinna dina barn..
  • Ess
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:10:50 följande:
    Din kille borde lämna dig. Man han är väl inte man nog att göra det. Jävla toffel.
    HaHa för att jag är ärlig med vad jag tycker?
    Exakt vad skulle han tjäna på det?
  • Superpappa
    Ess skrev 2015-02-19 19:20:06 följande:
    HaHa för att jag är ärlig med vad jag tycker?
    Exakt vad skulle han tjäna på det?
    Friska barn.
  • Ess
    Brumma skrev 2015-02-19 18:45:34 följande:
    Hennes man kanske är av åsikten att han är en bra pappa som helst tar fullt föräldraansvar över barnen på sin tid? Och inte har behov av ngn som stöttar och är extravuxen?Att han helst själv uppfostrar sina barn?
    Ja. Det är därför jag har mycket emot de som går in i ett förhållande med en nyskild man, för han lever gärna kvar i den sk kärnfamiljs världen och tror att det bara är att införliva kvinnan med barnen, sen är dom lyckliga i alla sina dagar.

En som varit skild under många år har sina rutiner och tar själv sitt ansvar, dom har inget behov av att börja leka familj helt plötsligt.
  • Anonym (Ivonne)
    Brumma skrev 2015-02-17 17:45:41 följande:
    Oj. Du missuppfattade mig märker jag...

Jag menar att du verkade hysa agg mot order styvmamma och som det kan ses här på FL. Du påpekade att barnen har en bra mamma och att du inte är ute efter den rollen. Du stöttar barnen som en extra vuxen helt enkelt.

Det framgick mkt tydligt och jag tycker det verkar jättebra.

Men med tanke på vilken aversion du verkade ha mot själva ordet styvmamma så, ja som sagt så undrade jag varför du använde det alls :)

Nu fick jag ju ett svar på det..

Förövrigt kallar jag mig aldrig vare sig styvmamma eller bonusmamma till vardags. Som biobonus påpekar här ovan så är det nog få bonusföräldrar som gör det yran de flesta går under sina egna namn eller "pappas fru/tjej" :)
    Det kan vara svårt med ord. Tack till den, vem det nu är, som har kommit på ordet bonusmamma/bonuspappa/bonusbarn. Det är alltid mycket trevligare att säga att man har bonusbarn, för en bonus i livet är ju precis vad dessa underbara ungar har blivit för mig. 
  • Ess
    Superpappa skrev 2015-02-19 19:22:42 följande:
    Friska barn.
    Felet med dem har jag inget med att göra, det har deras mamma (och pappa) klarat så bra själva.
  • Ess
    Ess skrev 2015-02-19 19:51:45 följande:
    Felet med dem har jag inget med att göra, det har deras mamma (och pappa) klarat så bra själva.
    I ärlighetens namn så är det bara den ene jag tycker illa om.
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-19 20:30:04 följande:
    Att jag ser på hen som jag gör är helt självförvållat.
    Man kan ju faktiskt säga att du är lika vidrig i så fall, för du dömer ju faktiskt en person du aldrig träffat. Jag känner i alla fall den personen jag tycker illa om..........

Så då får de som svarar se till sig själv och svara ärligt utefter hur deras barn är som personer, hur möjligt det är för en utomstående att tycka om dem.
    Föder man upp sk abortpropaganda så får man liksom skylla sig själv om ingen vill befatta sig med de samma.
    Men Ess, vad fan - abortpropaganda?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).