• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Ester)
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 12:24:12 följande:

För att bonusmammor oftast har snedvridna vaneföreställningar.

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

Väljer man en förälder så ska man också anpassa sig till den familjen man

*besöker*. inte komma o gnälla om allt.

Barnens bästa först...alltid!.

En man eller kvinna som väljer att se sin partner som någon som kommer i 3dje ( vem som nu kommer i 2a hand fattar jag ej, exet kanske?) är för mig en patetisk människa. Alla i en familj kommer först, alla ska lyssnas på.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum

Man kan inte jämföra kärnfamiljer och bonusfamiljer!!
  • BioBonus
    Anonym (Ester) skrev 2015-02-19 13:39:55 följande:
    En man eller kvinna som väljer att se sin partner som någon som kommer i 3dje ( vem som nu kommer i 2a hand fattar jag ej, exet kanske?) är för mig en patetisk människa. Alla i en familj kommer först, alla ska lyssnas på.
    Det är oftast mammor som lever i villfarelsen att de ska ha någon form av pallplats kvar även efter skilsmässan och nytt giftermål. Brukar sällan vara särskilt stabila och vettiga kvinnor dock :) 
  • Brumma
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:

Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum

I en kärnfamilj så skaffar man barnvakt.

du har alltså aldrig nogonsin varit på bio utan barn, på restaurang? Aldrig lämnat huset utan barn förutom när du skall arbeta? Allvarligt?
  • Anonym (,,,)

Tror att de ska kunna ha drömlivet med drömprinsen utan att fatta att de alltid kommer att komma i 3:e hand.

Tredje hand? Barnen först och sen bioföräldern?

Snarare biomammor som inbillar sig att bonusmamman ser det som en ära att få deras odrägliga ungar på halsen..

Väljer man att skaffa barn ska man inte pracka på dom på stackars ovetande utan själv ta ansvar för dom..
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 14:25:10 följande:
    I en kärnfamilj så skaffar man barnvakt.

du har alltså aldrig nogonsin varit på bio utan barn, på restaurang? Aldrig lämnat huset utan barn förutom när du skall arbeta? Allvarligt?
    Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.
    Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.
    Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.
  • Brumma

I de flesta fungerande familjer så prioriteras alla. Ingen kommer på tredje eller andra plats utan allas behov värderas lika mycket.

Sätter man aöltid sin partner sist så skulle jag tro att det slutar i skilsmässa - oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj...
  • Anonym (ömsesidig respekt)
    Brumma skrev 2015-02-19 15:24:38 följande:
    I de flesta fungerande familjer så prioriteras alla. Ingen kommer på tredje eller andra plats utan allas behov värderas lika mycket.

Sätter man aöltid sin partner sist så skulle jag tro att det slutar i skilsmässa - oavsett om man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj...
  • Anonym (E)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:12:04 följande:
    De får ju bo här varannan vecka för mig. Det är helt okej. Men inte på mammaveckan. Då vill jag inte ha hans ungar här!
    Men usch vilket hemskt tankesätt... Så vad skulle du säga till hans barn om deras mamma t.ex. hade dött - hade du då sagt att de får hitta något annat ställe att bo på när det inte är deras "pappaveckor" då också?

Och ska du göra likadant med ditt och pappans gemensamma barn sen när det kommer - säga att du skulle tycka att det vore skönt att bara träffa ditt barn varannan vecka för att få ensamtid med din man varannan vecka?

Tänk dig in i barnens situation - hur tror du att de uppfattar dig när du säger att du bara kan med att träffa dem max varannan vecka? Speciellt med tanke på att det var du som valde att ha dem och deras pappa i ditt liv, inte de som valde att ha dig i sitt liv.
  • Anonym (håller med)
    Brumma skrev 2015-02-19 15:24:38 följande:

Håller med dig i det här.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).