• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 14:43:36 följande:

Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.

Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.

Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.

Jag svarade på ett inlägg där det tydligen var tragiskt att överhuvudtaget planera in ngt utan barnen...

jag vet inte vad du det är du anser att jag råder till? Jag har skrivit att barnen kan höra av sig och checka av om det funkar att komma.

Förklara gärna vilken metod jag propagerar...
  • Pymsan

TS, jag har också bonusbarn som ibland dyker upp när det är mammans vecka. Och ja, det kan kännas jobbigt ibland, tex om min man o son är iväg o jag hade sett fram emot att vara ensam hemma. Men det är deras HEM. Om jag levde med en annan man än min sons pappa och han skulle säga att sonen inte fick komma till oss på "fel" vecka skulle jag be honom fara och flyga.

• Anonym (Också)
    Pymsan skrev 2015-02-19 15:57:35 följande:

TS, jag har också bonusbarn som ibland dyker upp när det är mammans vecka. Och ja, det kan kännas jobbigt ibland, tex om min man o son är iväg o jag hade sett fram emot att vara ensam hemma. Men det är deras HEM. Om jag levde med en annan man än min sons pappa och han skulle säga att sonen inte fick komma till oss på "fel" vecka skulle jag be honom fara och flyga.

Och jag skulle be min man att fara o flyga i fall om han aldrig kunde prioritera oss som man och hustru.

Det är inte alltid som mina/våra barn går som nr 1 utan de får lära sig att vänta och ta ett steg åt sidan.

Det är väll en bra egenskap
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 15:50:55 följande:
    Jag svarade på ett inlägg där det tydligen var tragiskt att överhuvudtaget planera in ngt utan barnen...

jag vet inte vad du det är du anser att jag råder till? Jag har skrivit att barnen kan höra av sig och checka av om det funkar att komma.

Förklara gärna vilken metod jag propagerar...
    Vill förtydliga att det inte var endast din text jag svarade på, tänkte skriva till det men missade.

Men det är just det fetmarkerade som jag syftar på. Jag tror ärligt att för en del så är det inga problem, men som jag skrev att då handlar det om familjer där barnen genuint känner sig välkomna. Medans för andra barn så skulle det vara katastrof.

Jag kan ge vår familj som exempel, under en viss period av deras uppväxt har barnen varit allt annat än välkomna hos pappan (observera, inte av bonusmamman utan av pappan). Olyckligt nog så passade den perioden ihop med mellantjejens mest jobbiga tonårsperiod då hon hade behövt kärlek och bekräftelse från alla hon mötte men så var inte fallet. Om min man hade varit TS så hade det varit rent förödande för henne om han hade fått det rådet och om han hade övertalat mig att det var helt okej, barn far inte illa av det. Som tur är så har han så pass mycket insikt i barnpsykologi så han förstod hennes behov även om han har fått tagit rejält mycket skit tillbaka.

Och jag tror inte att vi är konstigare än många andra familjer, jag vet ganska många som oss där sånt här inte är lätt och det finns många barn som idag är vuxna som vittnar om hur deras uppväxt varit. Och därför har jag valt att min dörr är öppen för alla barn som bor i vårt hem, och om min man inte hade velat det så hade vi haft ett rejält problem för att det är en så pass viktig sak för mig att försvara så där hade jag satt helt stopp, jag vågar inte chansa med mina barns barndom!
  • Förtryckt
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 14:29:54 följande:
    Tredje hand? Barnen först och sen bioföräldern?

Snarare biomammor som inbillar sig att bonusmamman ser det som en ära att få deras odrägliga ungar på halsen..

Väljer man att skaffa barn ska man inte pracka på dom på stackars ovetande utan själv ta ansvar för dom..

"odrägliga ungar"???

Öh, vissa styvföräldrar älskar sina plastbarn och är mer av mamma eller pappa än den riktiga.

"Egna barn och andras ungar", eh?

---
  • Anonym (Ester)
    BioBonus skrev 2015-02-19 13:49:14 följande:

Det är oftast mammor som lever i villfarelsen att de ska ha någon form av pallplats kvar även efter skilsmässan och nytt giftermål. Brukar sällan vara särskilt stabila och vettiga kvinnor dock :) 

Jodå tack den erfarenheten har jag fått. Ego är ett mycket litet ord för att beskriva sambons ex
  • Ess
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-19 12:16:19 följande:
    Tycker det är tragiskt!

Tänk om en kärnfamilj skulle resonera likadant och låta barnen stanna hos kompisen nån timma extra för att mamma och pappa vill vara i fred. Nä man är mamma och pappa dygnet runt och inte enbart på mamma eller pappa veckorna. Har vi planerat in att få gäster så är våra barn gemensamma eller bonusbarn välkomna oavsett. Finns det hjärterum finns det stjärterum
    Är kompisen eller dess förälder, även förälder åt ditt barn??

En partner är dessutom inte familj med barnet, och det är inte självklart att hen vill ställa upp som barnvakt om barnet kommer när inte föräldern är hemma.
  • Påven Johanna
    Lillusen skrev 2015-02-19 14:43:36 följande:
    Men du måste väll se att det är en skillnad att som förälder säga "jag vill inte att du kommer hem till oss utan att fråga först" och att "i morgon ska vi på bio så då får ni vara hemma hos pappa/barnvakt" För mig är det en milsvid skillnad.
    Det förstnämnda kan infinna sig flera gånger i veckan medan det andra kanske bara händer några gånger per år.

Det är bra att det finns familjer som får det att fungera, där barnen känner sig lika välkomna hur som. Jag tror att där det lyckas så ÄR barnen till faktum överlag välkomna och barnen behöver aldrig tvivla utan att det helt enkelt är ett sätt för att få livet att gå ihop.
    Men att från det till att råda andra människor, att det är ett bra sätt och det rätta och att barn som inte klarar av det har problem, är i mina ögon helt galet. Det landar kanske bra hos någon, men hos TS där barnen till faktum INTE är välkomna av TS själv så kan jag inte förstå hur man kan propagera för att det är en bra metod.
    Så här tycker jag också. 
  • Ess
    Anonym (,,,) skrev 2015-02-19 14:29:54 följande:
    Tredje hand? Barnen först och sen bioföräldern?

Snarare biomammor som inbillar sig att bonusmamman ser det som en ära att få deras odrägliga ungar på halsen..

Väljer man att skaffa barn ska man inte pracka på dom på stackars ovetande utan själv ta ansvar för dom..
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 16:24:39 följande:

Vill förtydliga att det inte var endast din text jag svarade på, tänkte skriva till det men missade.

Men det är just det fetmarkerade som jag syftar på. Jag tror ärligt att för en del så är det inga problem, men som jag skrev att då handlar det om familjer där barnen genuint känner sig välkomna. Medans för andra barn så skulle det vara katastrof.

Jag kan ge vår familj som exempel, under en viss period av deras uppväxt har barnen varit allt annat än välkomna hos pappan (observera, inte av bonusmamman utan av pappan). Olyckligt nog så passade den perioden ihop med mellantjejens mest jobbiga tonårsperiod då hon hade behövt kärlek och bekräftelse från alla hon mötte men så var inte fallet. Om min man hade varit TS så hade det varit rent förödande för henne om han hade fått det rådet och om han hade övertalat mig att det var helt okej, barn far inte illa av det. Som tur är så har han så pass mycket insikt i barnpsykologi så han förstod hennes behov även om han har fått tagit rejält mycket skit tillbaka.

Och jag tror inte att vi är konstigare än många andra familjer, jag vet ganska många som oss där sånt här inte är lätt och det finns många barn som idag är vuxna som vittnar om hur deras uppväxt varit. Och därför har jag valt att min dörr är öppen för alla barn som bor i vårt hem, och om min man inte hade velat det så hade vi haft ett rejält problem för att det är en så pass viktig sak för mig att försvara så där hade jag satt helt stopp, jag vågar inte chansa med mina barns barndom!

Jag tror ärligt talat att det riskerar att uppstå mer problem om ett barn får lära sig att komma och gå utan kommunikation, hänsyn och en smula planering. Att uppmana till DET anser jag är betydligt värre än att uppmana till att man har en dialog med alla inblandade.

Menar du allvarligt att din dotter skulle må bättre om hon istället för att kolla av bara dök upp hemma hos sin pappa och DÄR fått veta att det inte funkar att hon kommer dit eller att hon av ngn anledning inte är välkommen.

Min bonus är alltid välkommen hit men av flera olika anledningar anser vi att det är bra att hon hör av sig först. Bland annat så är vi inte alltid hemma. Vi vill inte heller att det skall finnas möjlighet att utnyttja "jag sover hos pappa" när hon egentligen sticker iväg på tex fest....

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara en katastrof att lära sig att höra av sig när man ändrar planer. Det är liksom inte enbart för att slippa traska in när mamma o hennes kille har sex utan en massa praktiska saker bakom. Inte minst att man lär sig visa hänsyn..

Säger du aldrig nej, vi är inte hemma ikväll? Är du hemma varje sekund du inte är på arbetet? Är du ok med att inte veta var dina barn sover någonstans. Varför de inte kommer hem? Antar du vara att de sover hos pappan eller vill du att de hör av sig om de inte kommer hem som planerat?

Om min bonus skall komma en fredag kväll och hon aldrig dyker upp så blir både jag och hennes pappa oroliga. Det kan ha hänt ngt.. vi tar inte för givet att hon fått ert infall och åkt hem till sin mamma istället utan vi hade naturligtvis kollat upp vad som hänt. Vad hon är.

Hade du inte gjort det?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).