• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Brumma
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 23:02:14 följande:

Jo men i vår familj har alla självklart samma värde.

Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Ursäkta men va?!?

Exakt VARFÖR är det en annan sak?

Varför rangordna familjer?
  • Anonym (ömsesidig respekt)

Men nu var det bonusmammorna som diskuterades här o det är ju en helt annat sak.

Alltså!! Ditt synsätt är verkligen vidrigt. Stackars  dina barn å växa upp med en sådana mamma som har ett sådant synsätt om andra människor du inte känner!! Går inte ens att jämföra mot att man hör av sig om förändringar i planer och hör om det är ok. 

Fy!Demon
  • Lillusen
    Brumma skrev 2015-02-19 21:40:10 följande:

Jag har aldrig skrivit att de blir odrägliga. Men du påstod att det är farligt (eller hur du uttryckte det) att lära barnen ansvar och kommunikation. Jag hända att jag tror det finns mer faror med att propagera att barnen får komma och gå utan kontroll.

Det är ju jättebra att det fungerat för er. Men för alla fungerar det inte på samma sätt. Min bonus är tonåring och hon hade varken ätit, gått och lagt sig i tid, gjort dina läxor eller kommit upp på morgonen.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vari skillnaden ligger i det du skriver att ni haft - kommunikation - med det jag förespråkar - kommunikation..

Det känns som om du tillskriver mig åsikter jag inte har..

Jag märker att jag inte når fram. Det är inte farligt att lära barn ansvar och kommunikation, men det finns mängder av andra sätt att göra det än att barnen måste fråga om dom får komma hem. Och ingen som jag läst här propagerarar för att barnen ska få gå utan kontroll.

Och bra, då sätter ni den regeln utifrån att hon inte är mogen ännu för det ansvaret. Ni sätter inte regeln utifrån att ni inte vill att hon ska vara där, som i TS fall, och det är det jag pratat om hela tiden, att ge råd utifrån den som frågar, och då blir det farligt att ge dom råden, för begränsningen kommer inte utifrån välvilja.
  • Brumma
    Anonym (****) skrev 2015-02-19 18:52:31 följande:

Nej, jag är ingen bitter biomamma, Tvärtom

Jag lever i en lycklig kärnfamilj.

Dock både ser o läser jag om bonusmammor som borde veta bättre.

Ja, kanske jag har fel...4:e plats är ju närmare sanningen om man har djur.

vilken jäkla taskig inställning! Fy fasen vad ledsen jag blir över att det finns människor som du. Inte konstigt att det finns mobbning och utanförskap. .
  • Lillusen

Nä nu är du ute och cyklar tycker jag, det finns mängder av fantastiska bonusföräldrar.
  • Brumma
    Lillusen skrev 2015-02-19 23:12:09 följande:

Jag märker att jag inte når fram. Det är inte farligt att lära barn ansvar och kommunikation, men det finns mängder av andra sätt att göra det än att barnen måste fråga om dom får komma hem. Och ingen som jag läst här propagerarar för att barnen ska få gå utan kontroll.

Och bra, då sätter ni den regeln utifrån att hon inte är mogen ännu för det ansvaret. Ni sätter inte regeln utifrån att ni inte vill att hon ska vara där, som i TS fall, och det är det jag pratat om hela tiden, att ge råd utifrån den som frågar, och då blir det farligt att ge dom råden, för begränsningen kommer inte utifrån välvilja.

Fast jag har aldrig sagt att barnen skall fråga om de får komma hem. Däremot kolla av om det överhuvudtaget fungerar.

Oavsett om hon fixat ansvaret eller inte hade vi ändå velat att hon hört av sig och kollat både med oss och sin mamma. Hur du får det till att be om lov vet jag inte.

Jag har heller inte gett ngt råd till TS utan som jag påpekade tidigare så var inlägget du hakade upp dig på skrivet som svar till en som ansåg att man överhuvudtaget inte fick lov att göra något utan att ha sina barn med sig. Att man aldrig fick ha barnvakt eller säga att just denna gång har vi bokat in annat. Att alltid till 100% vara tillgänglig pm barnen vill ändra sina planer.

Som sagt. Du tillskriver mig saker. var snäll och sluta med det.
  • Anonym (Också)

Det är väll Samma sak. Familj som familj. Rangordning eller inte rangordning.

Varför sitter du och säger att"självklart" så har vi lika värde??

Om du nu tycker att det är så självklart vem väckte din ide att rangordna andras familjer?

Lägg ner!! För det är nämligen så att hur mycket du än önskar så är inte en bonusmamma på 3e plats.
  • Anonym (pop)
    Brumma skrev 2015-02-19 23:19:42 följande:

Fast jag har aldrig sagt att barnen skall fråga om de får komma hem. Däremot kolla av om det överhuvudtaget fungerar.

Oavsett om hon fixat ansvaret eller inte hade vi ändå velat att hon hört av sig och kollat både med oss och sin mamma. Hur du får det till att be om lov vet jag inte.

Jag har heller inte gett ngt råd till TS utan som jag påpekade tidigare så var inlägget du hakade upp dig på skrivet som svar till en som ansåg att man överhuvudtaget inte fick lov att göra något utan att ha sina barn med sig. Att man aldrig fick ha barnvakt eller säga att just denna gång har vi bokat in annat. Att alltid till 100% vara tillgänglig pm barnen vill ändra sina planer.

Vad är det för skillnad på att fråga om lov och fråga om det fungerar?
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-19 23:19:42 följande:

För vår del fungerar det i alla fall alltid, så inga frågor behövs. De har nycklar och de är tillräckligt stora för att vara ensamma hemma om vi inte är hemma. Är vi hemma och har gäster så kan de vara med eller vistas hemma utan att vara med, då kommer de bara och hälsar och drar sig sedan tillbaka. Och trots att jag och maken har ett mycket aktivt och bra sexliv så känns det inte som en uppoffring att avstå från att rida varandra precis på hallgolvet. 

Men våra ungdomar ljuger inte om fester och annat. De brukar berätta vad de är inbjudna till, och jag erbjuder mig inte sällan att köra och/eller hämta dem. 

Så det är väl skillnaden då kanske. 
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 08:01:33 följande:

Vad är det för skillnad på att fråga om lov och fråga om det fungerar?

1.Får jag lov att komma?

2.Är ni hemma så kommer jag gärna.

Typ.

Det är ganska enkelt - är vi inte hemma så är vi inte. Och hon är inte tillräckligt ansvarsfull för att vara här själv. Men det är liksom inga problem - hon vill inte vara här om vi inte är här.. Dels kan hon inte ta sig hit om ingen kör henne. Dels bor vi alldeles för långt från kompisarna.

Är vi hemma så är hon gärna här - och självklart är hon alltid välkommen så länge det fungerar.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).