• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (MM)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-21 19:11:01 följande:
    Exakt!

Sen träffar han/hon en annan bonusförälder sim också tycker lite på sidan av vägen efter något år och de har hunnit köpa lgh eller hus och så fortsätter livet. Inte konstigt att det är så många som separerar om man ska kasta ut varandra så fort man inte tänker och gör som den andre vill.

En gång i mitt liv var jag sambo med en person som gjorde allt jag bad om och tyckte allt jag sa och gjorde var toppen.

Detta beteende uppdagades efter ca fem år vi fick sju år tillsammans och det var de jävligaste två år i mitt liv.

Jätte jobbigt att leva med ett mähä.

Det är inte kärlek.
    Håller med. Man vill ju ha en person som har en egen vilja och som kan stå upp för sina åsikter. Ingen som daltar med en i allt man säger utan en man som kan säga ifrån, vara bestämd men samtidigt lyhörd. Och jag antar att en man vill ha en liknande typ av kvinna. Men som bonusförälder ska man bara knipa käft. Och en sådan människa är inte jag som bara anpassar mig och inte förväntas ha egna åsikter i det som ska föreställa mitt hem. Tror inte många skulle leva så men ändå förutsätts man som bonusförälder bara acceptera allt utan ha någon rätt till att tycka till om det som har med barnen och hemmet att göra.
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-21 19:11:01 följande:
    Exakt!

Sen träffar han/hon en annan bonusförälder sim också tycker lite på sidan av vägen efter något år och de har hunnit köpa lgh eller hus och så fortsätter livet. Inte konstigt att det är så många som separerar om man ska kasta ut varandra så fort man inte tänker och gör som den andre vill.

En gång i mitt liv var jag sambo med en person som gjorde allt jag bad om och tyckte allt jag sa och gjorde var toppen.

Detta beteende uppdagades efter ca fem år vi fick sju år tillsammans och det var de jävligaste två år i mitt liv.

Jätte jobbigt att leva med ett mähä.

Det är inte kärlek.
    Tog det dig fem år att upptäcka att han gjorde allt du bad om och tyckte att allt du sa och gjorde var toppen? Det var ju lyhört av dig.
  • Anonym (Vart oönskad.)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag är ett sånt där barn som inte känt mig välkommen hos min pappa.

Jag är ledsen, men ni är en familj. Alla tillsammans är en familj. Vill du inte ingå i den kan du flytta.

Hade det vart dina barn och din gubbe klagat på dom hade du säkert sagt samma som han.
  • Anonym (Fd styvmor)

Att kalla det för "bonus" är för det första helt sjukt galet, en bonus är väl en fördel?
    Jag såg då inte hans ungar som någon bonus kan jag lova.
    Tvärtom faktiskt och det är därför jag är fd STYVmor och inget annat.

Aldrig mer en karl med ungar i bagaget, aldrig aldrig aldrig!
    De flesta jag känner som gjort samma misstag säger samma sak.

• Anonym (B)

Jag ser absolut inte det konstiga i att höra av sig innan man vill komma till pappa när det är "mammavecka" eller vise versa.

Det är väl inte så konstigt att man kanske har planer eller helt enkelt bara vill andas ut och ta det lugnt, om barnet är planerat att vara hos den andra föräldern.

För mig skulle det vara självklart att barnen får höra av sig först och kolla läget. Nu tror jag inte att vi kommer ha det "problemet" när barnen blir större. Mitt barn bor här på heltid och mitt bonusbarns mamma bor 8 mil bort. Så bonusen dyker nog inte upp bara sådär, iaf inte i nuläget.

För mig är det självklart att de hör av sig om de vill komma hem när de inte är väntade. Samma sak gäller om de planerar att inte komma hit när de är väntade.

• Påven Johanna
    Anonym (B) skrev 2015-02-22 10:21:57 följande:

Jag ser absolut inte det konstiga i att höra av sig innan man vill komma till pappa när det är "mammavecka" eller vise versa.

Det är väl inte så konstigt att man kanske har planer eller helt enkelt bara vill andas ut och ta det lugnt, om barnet är planerat att vara hos den andra föräldern.

För mig skulle det vara självklart att barnen får höra av sig först och kolla läget. Nu tror jag inte att vi kommer ha det "problemet" när barnen blir större. Mitt barn bor här på heltid och mitt bonusbarns mamma bor 8 mil bort. Så bonusen dyker nog inte upp bara sådär, iaf inte i nuläget.

För mig är det självklart att de hör av sig om de vill komma hem när de inte är väntade. Samma sak gäller om de planerar att inte komma hit när de är väntade.

Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?
  • sextiotalist
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 07:45:50 följande:

Jag är ett sånt där barn som inte känt mig välkommen hos min pappa.

Jag är ledsen, men ni är en familj. Alla tillsammans är en familj. Vill du inte ingå i den kan du flytta.

Hade det vart dina barn och din gubbe klagat på dom hade du säkert sagt samma som han.

Eller så kan pappan flytta. Även om jag gillar sambons barn jättemycket så är de inte min familj. Jag är inte en i deras familj. För oss är det inget konstigt. Vi har en bra relation ändå.
  • sextiotalist
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:23:55 följande:

Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?

Fördomsfull som jag är så är jag säker på att ts tar hela ansvaret över sina barn och 90% av ansvaret över hans barn
  • Påven Johanna
    sextiotalist skrev 2015-02-22 10:43:47 följande:
    Fördomsfull som jag är så är jag säker på att ts tar hela ansvaret över sina barn och 90% av ansvaret över hans barn
    Men även om det är så så bor ju hennes barn med henne och hennes man på heltid. Det begränsar ju möjligheterna för hennes man att strosa runt naken och att ligga med ts i samtliga rum i bostaden precis när andan faller på. 

Även om ts tar fullständigt ansvar för allt så lever ju ändå mannen med hennes barn ständigt närvarande, och det är för många kvinnor i motsvarande situation ett problem. 

Nog får man väl vara nyfiken på hur en kvinna som den jag citerade ser på om situationen plötsligt skulle vara den att mannen krävde eller önskade sig ganska mycket tid utan hennes barn. 
  • Anonym (Vart oönskad.)
    sextiotalist skrev 2015-02-22 10:41:18 följande:

Eller så kan pappan flytta. Även om jag gillar sambons barn jättemycket så är de inte min familj. Jag är inte en i deras familj. För oss är det inget konstigt. Vi har en bra relation ändå.

Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).