• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (pop)
    Brumma skrev 2015-02-20 09:11:27 följande:

1.Får jag lov att komma?

2.Är ni hemma så kommer jag gärna.

Typ.

Det är ganska enkelt - är vi inte hemma så är vi inte. Och hon är inte tillräckligt ansvarsfull för att vara här själv. Men det är liksom inga problem - hon vill inte vara här om vi inte är här.. Dels kan hon inte ta sig hit om ingen kör henne. Dels bor vi alldeles för långt från kompisarna.

Är vi hemma så är hon gärna här - och självklart är hon alltid välkommen så länge det fungerar.

Men du påstår att barnen är välkomna om det fungerar.. det borde väl innebära att de inte alltid är välkomna, som du påstår att de är.
  • Brumma
    Anonym (pop) skrev 2015-02-20 09:16:05 följande:

Men du påstår att barnen är välkomna om det fungerar.. det borde väl innebära att de inte alltid är välkomna, som du påstår att de är.

Varken jag eller min man kan klona oss så vad tycker du vi ska göra när vi inte är hemma?
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:23:33 följande:
    Varken jag eller min man kan klona oss så vad tycker du vi ska göra när vi inte är hemma?
    Tränar ni på att hon ska kunna vara ensam hemma eller är det inte aktuellt alls? Det brukar kännas skönt för ungdomar att klara av sådana saker, och det är bra när de blivit vuxna att slippa känna oro för att vara ensam hemma. Finns en hel del vuxna som har svårt att klara av det, och det lider de av. 
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:25:39 följande:

Tränar ni på att hon ska kunna vara ensam hemma eller är det inte aktuellt alls? Det brukar kännas skönt för ungdomar att klara av sådana saker, och det är bra när de blivit vuxna att slippa känna oro för att vara ensam hemma. Finns en hel del vuxna som har svårt att klara av det, och det lider de av. 

Hon kan inte ta sig hit utan att ngn hämtar henne.
  • Anonym (pop)
    Brumma skrev 2015-02-20 09:23:33 följande:

Det samma som alla andra föräldrar gör - ändra planerna, öva barnet vara ensamt hemma eller skaffa en barnvakt.
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:26:46 följande:
    Hon kan inte ta sig hit utan att ngn hämtar henne.
    Okej. Men det hindrar ju inte att det går att träna ändå. Någon hämtar henne, men lämnar henne sedan hemma ensam för att göra annat ett tag. Så går det ju att vänja sig vid att vara själv i huset eller hur ni nu bor. Det kan ju vara en sak att prata om i alla fall?
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:26:09 följande:

Glömde igen: 

Vi bor två timmars bilväg från mamman, skolan och vänner. Hon har ingen önskan av att vara här ensam eftersom det är så isolerat. Om hon, när hon blir äldre, känner att hon vill vara här mer så får hon gärna det. Vi hade allra helst sett att hon bodde här på heltid och då hade hon haft skolskjuts tex så hon kunnat komma hem efter skolan.
  • Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-20 09:29:39 följande:

Okej. Men det hindrar ju inte att det går att träna ändå. Någon hämtar henne, men lämnar henne sedan hemma ensam för att göra annat ett tag. Så går det ju att vänja sig vid att vara själv i huset eller hur ni nu bor. Det kan ju vara en sak att prata om i alla fall?

Om det skulle bli aktuellt att hon skulle vilja åka hit även om vi inte är hemma så tar vi det då. Men det finns ingen anledning för henne att vara här ensam.

anledningen till att hon kommer hit är för att träffa oss. Är vi inte här försvinner den anledningen.
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-20 09:29:54 följande:
    Vi bor två timmars bilväg från mamman, skolan och vänner. Hon har ingen önskan av att vara här ensam eftersom det är så isolerat. Om hon, när hon blir äldre, känner att hon vill vara här mer så får hon gärna det. Vi hade allra helst sett att hon bodde här på heltid och då hade hon haft skolskjuts tex så hon kunnat komma hem efter skolan.
    Fast det kan man ju förstå att hon inte vill. Bo isolerat och långt från vänner brukar ju inte vara så poppis i tonåren och för en del människor: aldrig. Jag skulle inte palla att bo så en kvart. No offense intended.

Så hon kan vara ensam hemma hos mamman i alla fall då?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).