• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:48:30 följande:
    Men även om det är så så bor ju hennes barn med henne och hennes man på heltid. Det begränsar ju möjligheterna för hennes man att strosa runt naken och att ligga med ts i samtliga rum i bostaden precis när andan faller på. 

Även om ts tar fullständigt ansvar för allt så lever ju ändå mannen med hennes barn ständigt närvarande, och det är för många kvinnor i motsvarande situation ett problem. 

Nog får man väl vara nyfiken på hur en kvinna som den jag citerade ser på om situationen plötsligt skulle vara den att mannen krävde eller önskade sig ganska mycket tid utan hennes barn. 
    Då hade hon fått väcka frågan med deras pappa om dom skulle börja bo vv istället för heltid.
    Vägrar pappan så har sambon valet att stå ut eller gå vidare.

Nu gäller ju inte frågeställningen alls att barnen skulle sluta komma helt eller gå ner till vh.
    Den handlar om att hålla kvar vv, och inte hatta hit och dit.
  • Ess
    Anonym (Vart oönskad.) skrev 2015-02-22 10:51:08 följande:
    Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
    Varför känner du behovet att ha fyra föräldrar, de flesta har faktiskt bara två?
  • Anonym (MM)
    Det kan han absolut. Men barnen har inge valt att ha er som föräldrar/styvföräldrar och dom ska inte behöva känna sig ovälkomna i sitt hem.

Om du inte ser hans barn som din familj skulle du nog må bättre med en man utan barn.
    Tror inte många anser mannens barn sedan tidigare som sin familj. De är en del av mannens familj ja, men inte ens egen familj. Dit hör endast mannen och de egna barnen om man har några. För mig upplevs en partners barn som utomstående och främmande personer som jag lika bra klarar mig utan och som jag helst inte har i mitt hem en längre tid.
  • Anonym (Också)
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 07:37:56 följande:
    Tog det dig fem år att upptäcka att han gjorde allt du bad om och tyckte att allt du sa och gjorde var toppen? Det var ju lyhört av dig. smile2.gif
    Så spydig! Som vanligt!

Det kan hända fast kanske inte i din perfekta värld att folk förändras. Har du hört talas om det?

Vi var 16 år när vi träffades han 18 år. Det hann och hända mycket i personligheterna och annat runt om under dessa år.
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-22 11:06:54 följande:
    Då hade hon fått väcka frågan med deras pappa om dom skulle börja bo vv istället för heltid.
    Vägrar pappan så har sambon valet att stå ut eller gå vidare.

Nu gäller ju inte frågeställningen alls att barnen skulle sluta komma helt eller gå ner till vh.
    Den handlar om att hålla kvar vv, och inte hatta hit och dit.
    Ja, vi får se vad hon säger. Om hon nu får tillfälle att svara. 
  • sextiotalist

Ha, vi har över 20 år tillsammans och det har fungerat bra.

Vi har inte mått dåligt av att vi inte sett varandra som en familj. Med facit i hand så har vi nog haft det bättre än många andra. Kanske just för att vi haft de relationer som vi varit bekväma med.
  • Anonym (Också)
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:23:55 följande:
    Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?
    Då får man väll skaffa barnvakt.

Eller annars får man väll göra som en del andra tycker ha öppet tak när det gäller allt detta och släppa sina egna behov av lugn, fest, umgås bara med vuxna, samtala utan barn. Barnen kan ju vara med närsomhelst och varsomhelst.

Enligt vissa så tar tydligen barn skada av att inte få vara med jämt.
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-22 11:09:38 följande:
    Så spydig! Som vanligt!

Det kan hända fast kanske inte i din perfekta värld att folk förändras. Har du hört talas om det?

Vi var 16 år när vi träffades han 18 år. Det hann och hända mycket i personligheterna och annat runt om under dessa år.
    Jag tyckte att det var oerhört lustigt uttryckt. Men var ni så unga så är det ju mer förståeligt förstås. I den här tråden och andra tycker mig absolut se att du behållit mycket av, låt oss kalla det för fräschören hos, en tonårings sätt att resonera på. 

Hur gammal är du förresten? 
  • Anonym (B)
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:23:55 följande:
    Var gör ni av ditt heltidsbarn om det är så att din man vill andas ut och ta det lugnt någon vecka i taget då?
    Jag brukar låsa in henne i ett rum nere i källaren när han behöver andas lite, eller kanske inte.

Jag trodde tråden handlade om när barnen bor växelvis och det var precis det jag svarade på.

Hans barn hade mer än gärna också fått bo här på heltid men det kommer förmodligen aldrig att hända om inte mamman går med på det när han blir äldre, vilket inte är så troligt.

Eftersom att vi har ett barn här på heltid, så är det ju nåt vi planerar efter. Hade hon inte bott här på heltid så hade vi planerat efter det. Ska vi göra något så skaffar vi barnvakt åt mitt barn. Hon är bara hos sin pappa max 1 gång/månad. Vi är aldrig planerat barnlediga så att säga. Nåt av barnen är alltid här.

Du behöver inte försöka måla upp det som att jag gör skillnad för att det handlar om mitt barn, för det gör jag inte. Hade hon bott växelvis så hade hon också fått höra av sig om hon ville komma hit på pappaveckan. Inte svårare än så.
  • Påven Johanna
    Anonym (B) skrev 2015-02-22 11:25:18 följande:
    Jag brukar låsa in henne i ett rum nere i källaren när han behöver andas lite, eller kanske inte.

Jag trodde tråden handlade om när barnen bor växelvis och det var precis det jag svarade på.

Hans barn hade mer än gärna också fått bo här på heltid men det kommer förmodligen aldrig att hända om inte mamman går med på det när han blir äldre, vilket inte är så troligt.

Eftersom att vi har ett barn här på heltid, så är det ju nåt vi planerar efter. Hade hon inte bott här på heltid så hade vi planerat efter det. Ska vi göra något så skaffar vi barnvakt åt mitt barn. Hon är bara hos sin pappa max 1 gång/månad. Vi är aldrig planerat barnlediga så att säga. Nåt av barnen är alltid här.

Du behöver inte försöka måla upp det som att jag gör skillnad för att det handlar om mitt barn, för det gör jag inte. Hade hon bott växelvis så hade hon också fått höra av sig om hon ville komma hit på pappaveckan. Inte svårare än så.
    Jag har inte målat upp något, jag ställde en fråga. 
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).